Do 22. kolovoza ove godine, u Zračnoj luci Zadar prevezeno je 198 tisuća putnika. To je, pojašnjava Katica Pupić-Bakrač, direktorica Zračne luke Zadar, šest posto više prevezenih putnika nego u istom razdoblju prošle godine. Najbrojniji putnici dolaze iz Njemačke jer su tamošnji gradovi, zahvaljujući avioprijevoznicima Germanwingsu, Ryanairu, Lufthansi i Interskyju, ali i domaćoj Croatiji Airelinesu, najbolje povezani sa Zadrom
Osim izgradnje putničkog terminala sa zemaljske strane, Zračna luka Zadar planira produžiti uzletno-sletnu stazu za 700 metara. Riječ je o tzv. prvoj vojnoj stazi, koja je osnovna staza za uzlijetanje i slijetanje aviona
Promet je sastavni i nerazdvojni dio turizma. Takva teza proizlazi iz činjenice da nema turizma bez privremene promjene mjesta boravka, za što se u pravilu koristi neko prometno sredstvo. Problemi s prometom se pojavljuju na svim razinama tog sustava, no radi lakšeg sagledavanja tih poteškoća osnovna podjela prometa u funkciji turizma može izvršiti na prometnu dostupnost turističke destinacije i promet u turističkoj destinaciji. Ispunjavanje prometnih zahtjeva na što kvalitetniji način osnovni je princip rješavanja problema jer će dostupnija destinacija imati bolju iskorištenost kapaciteta nego ona koja to nije.
Dostupnost turističke destinacije ne ovisi samo o trajanju putovanja već i o cijeni te osobito udobnosti putovanja. Iz tog razloga, putovanje do turističke destinacije nastoji se pretvoriti u turistički doživljaj, što znači stvaranje atraktivne ponude koju turisti koriste tijekom svog puta i koja znatno prelazi njihove primarne potrebe. To podrazumijeva primjerice specijalnu ponudu pratećih uslužnih građevina uz ceste, na aerodromima i drugim putničkim terminalima te u prijevoznim sredstvima. Razvoj prometnih sredstava i prometne infrastrukture za prijevoz velikog broja ljudi te porast standarda stanovništva u najrazvijenijim zemljama svijeta doveo je do pojave i razvoja tzv. masovnog turizma koji je zasigurno jedna od najznačajnijih ekonomskih ali i socioloških pojava prošlog stoljeća. U gospodarskom smislu turizam je jedan od najdinamičnijih sektora ljudske djelatnosti i zahvaća sve slojeve stanovništva, sve dobne skupine i sve krajeve. Svake se godine otvara tisuće novih turističkih destinacija po cijelom svijetu, i u razvijenim i u nerazvijenim zemljama.
Sve razvijeniji zračni promet
Hrvatska je prije Domovinskog rata bila jedna od važnijih turističkih destinacija na Sredozemlju s tržišnim udjelom u broju ostvarenih noćenja u komercijalnim smještajnim kapacitetima od oko 20 posto, uzevši u obzir Španjolsku, Italiju, Grčku i Tursku. U turistički najboljim godinama, sredinom ’80-ih, u Hrvatskoj je registrirano oko 10 milijuna turista koji su ljetovali u komercijalnim smještajnim kapacitetima, uglavnom duž obale i na otocima. Većina je od turista u dolasku koristila osobni automobil pa neodgovarajuća magistralna cestovna infrastruktura, jednako kao i lokalne ceste, nije mogla na odgovarajući način udovoljiti prometnim zahtjevima. Uz neodgovarajuću prateću uslužnu ponudu uz ceste, putovanje do odredišta u Hrvatskoj u glavnoj turističkoj sezoni, predstavljalo je gotovo pravu avanturu s nepredvidivim iskustvima.
Danas, prometna povezanost Hrvatske kao turističke destinacije s europskim zemljama, znatno je povoljnija. Posljednjih je desetak godina, razvijena je cestovna infrastruktura na najvažnijim pravcima u Hrvatskoj. Iako bi se o redoslijedu izgradnje i kapacitetima tih novih cesta dalo raspravljati, činjenica je da se prometna dostupnost do turističkih destinacija na obali poboljšala u odnosu na prijeratno razdoblje. To svakako ima pozitivan učinak na dolaske turista iz susjednih zemalja iz bivšeg “istočnog bloka”, prvenstveno Mađarske, Češke i Slovačke, koji su u prvom redu orijentirani na korištenje cestovnih vozila u dolasku u Hrvatsku.
Paralelno s cestovnom infrastrukturom, u Hrvatskoj se razvija i zračni promet, što podrazumijeva dolazak europskih niskotarifnih avioprijevoznika poput Ryanaira, Germanwingsa, Interskyja… Zračni promet u Hrvatskoj posljednjih godina bilježi dobar rast koji u znatnoj mjeri nadmašuje turistički prosječan rast s kojim je najbliže vezan. Rast zračnog prometa rezultat je intezivnog korištenje zrakoplovnih linija u turizmu kao i oporavka avioprijevoznika te dijela turoperatora. Kad se govori o rastu zračnog prometa, ne smiju se zanemariti niti mjere Hrvatske turističke zajednice i Ministarstva turizma koje u suradnji s lokalnom samoupravom, županijama, gradovima i općinama te gospodarstvenicima, potiču i financijski jačanje zračnog prometa. Navedene mjere, prije svega se odnose na predsezonu i posezonu.
Statistički podaci za tekuću godinu pokazuju da su zračne luke u Hrvatskoj, u prvih sedam mjeseci prevezle 3.114,427 putnika, uz rast od 12 posto. Od toga, u srpnju je bilo gotovo 950.000 putnika, što je rast od devet posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Zagreb je imao 1,3 milijuna putnika s ogromnih 15,5 posto rasta u sedam mjeseci, uz preko četvrt milijuna putnika i 9,5 posto rasta u samom srpnju. Zračna luka Dubrovnik-Ćilipi sa 715.000 putnika rasla je devet posto u dosadašnjem tijeku godine, a također je prevezla preko četvrt milijuna putnika u srpnju uz velikih 13 posto rasta. Split je treća i za hrvatske pojmove zadnja velika zračna luka, sa 690.000 putnika i devet posto rasta, od čega u srpnju čak 270.000 uz 10 posto rasta, pa je srpanj tu snažniji nego u Zagrebu ili Dubrovniku. Srednje luke predvodi Pula s preko 180.000 putnika i osam posto rasta u sedam mjeseci, dok je Zadar imao oko 150.000 putnika uz 12 posto rasta. Zračna luka Rijeka na Krku prevezla je na svega 41.000 putnika. No, za njih je to velik rast od preko 20 posto. Klisa, odnosno Zračna luka Osijek je ispod 13.000 putnika, također uz rast od 22 posto. Simboličan promet za malu avijaciju ima Brač s oko 7.000 i Lošinj s 3.000 putnika.
Cilj produžiti sezonu
Zračna luka Zadar, zahvaljujući odličnoj predsezoni, ove godine ostvaruje rekordne brojke. Do 22. kolovoza ove godine, u Zračnoj luci Zadar prevezeno je 198 tisuća putnika. To je, kako pojašnjava Katica Pupić-Bakrač, direktorica Zračne luke Zadar, šest posto više prevezenih putnika nego u istom razdoblju prošle godine. Najbrojniji putnici dolaze iz Njemačke jer su tamošnji gradovi, zahvaljujući avioprijevoznicima Germanwingsu, Ryanairu, Lufthansi i Interskyju, ali i domaćoj Croatiji Airelinesu, najbolje povezani sa Zadrom. Za Nijemcima, kaže Pupić-Bakrač, slijede Englezi. Inače, Croatia Airlines, nakon šest godina vratila se na međunarodnim letovima za Munchen i Zurich.
– Lani smo prevezli 275 tisuća putnika. Ove godine očekujemo da će ta brojka biti nešto veća, oko 280 tisuća putnika. Polako idemo prema toj brojci, tako da zaključno s 22. kolovoza, imamo 198 tisuća preveznih putnika. Ljetni red letenja počeo je 28. ožujka i trajat će do 28. listopada. Predsezona je bila iznimno uspješna, najuspješniji mjesec bio je travanj, kada smo prevezli skoro 80 posto više putnika nego u istom razdoblju prošle godine. U svibnju, imali smo porast od 28 posto te lipanj s 10 posto više preveznih putnika, nego u istom lanjskom periodu. Srpanj i kolovoz, kada je turistička špica, imamo lagani pad broja putnika u odnosu na prošlogodišnju sezonu zbog ukidanja Ryanairovih linija za Pisu, Bari, Edinburgh i Bremen, govori Katica Pupić-Bakrač, dodajući da je Ryanair imao 11 linija, od kojih su četiri ukinute loše popunjenosti spomenutih destinacija.
Ryanairov način poslovanja podrazumijeva popunjenost kapaciteta 75 posto, što se za navedene četiri destinacije nije moglo realizirati. Iz tog razloga su one ukinute, tako da sada Ryanair, koji je već pet godina u Zadru, leti za London, Dublin, Bruxelles, Frankfurt, Dusseldorf, Stockholm i Oslo. Broj letova Ryanair nije mijenjao, no ukidanje destinacija, odrazilo se na broju putnika u špici turističke sezone. Tako su u srpnju u Zračnoj luci Zadar prevezene 54 tisuće putnika, a u kolovozu, do 23., njih 40.295. Riječ je o laganom padu u odnosu na isto razdoblje prošle godine, koji će se, kako vjeruje Pupić-Bakrač, nadoknaditi u posezoni, točnije rujnu i kolovozu.
– Cilj nam je bio produžiti sezonu. Gledajući brojke za travanj, svibanj i lipanj, vidim da smo u tome uspjeli, postigli smo odlične rezultate. Špica je nešto lošija, no očekuje nas dobra posezona. Dobre su najave za rujan i listopad. U rujnu očekujemo oko 38 tisuća putnika, a vjerujem da će i listopad biti na toj razini. Nakon toga, slijedi zimski red vožnje, od 28. listopada do 28. ožujka. Ti zimski mjeseci su kod nas jako loši. Primjerice, lani u listopadu smo imali 27.500 putnika, nakon čega je uslijedio drastičan pad karaterističan za zimske mjesece. Tako smo u studenome imali 2.500, a u prosincu 2.600 preveznih putnika. Siječanj ove godine bio je još i lošiji, svega 1.900 putnika. Uslijedila je veljača i ožujak, s daljnjim opadanjem broja putnika jer se tada promet uglavnom bazira na domaćim letovima, kaže Pupić-Bakrač, dodajući da prostora za napredak ima jako puno jer u Zračnoj luci Zadar u principu nema organiziranih, grupnih dolazaka već je riječ o individualnim putovanjima.
Velika očekivanja
Katica Pupić-Bakrač ima velika očekivanja, ponajviše zbog Falkensteinera koji, zajedno s Crvenom lukom, ima oko 4300 kreveta. Njihovi gosti, umjesto da dolaze organizirano autobusima ili individualno automobilima, mogli bi iskoristiti povezanost Zadra s europskim središtima. Pupić-Bakrač ističe da se pregovara s Falkensteinerom i drugim hotelskim kućama u Zadarskoj županiji. Uz pregovore s hotelijerima, Zračna luka Zadar kontaktira i s novim aviokompanijama, no kako kaže Pupić-Bakrač, o njihovim imenima je još prerano govoriti jer realizacija još uvijek nije sigurna. Prostor za napredak u Zračnoj luci Zadar moguć je i u vidu čarter letova, kojih gotovo da i nema. No, taj segment ne ovisi o Zračnoj luci Zadar već hotelijerima.
– Preko projekta udruženog oglašavanja Turističke zajednice Hrvatske, u kojemu sudjeluje Turistička zajednica Zadarske županije sa sustavom TZ-a gradova i općina, Grad Zadar i Zadarska županija te lokalni gospodarstvenici Turisthotel, Falkensteiner Borik, Falkensteiner Punta Skala, Ilirija Biograd, Marina Dalmacija, Marina Borik i OTP banka, prije pet godina u Zadar smo doveli Ryanair, koji je tada uveo prvu liniju za London, potom i Dublin. Nakon Londona i Dublina, uvede su i druge destinacije, a u Zadar su stigli i drugi avioprijevoznici, tako da nam taj projekt oglašavanja, odnosno turističke promidžbe mnogo znači, govori Katica Pupić-Bakrač, dodajući da se uvođenjem niskotarifnih letova aviokompanija povećao promet u Zračnoj luci Zadar što ih je potaknulo na proširenje dvaju terminala.
Riječ je o proširenju međunarodnog terminala za putnike u odlasku i dogradnji domaćeg terminala za putnike u dolasku. Radovi su se izvodili tijekom zimskih mjeseci, tako da je Zračna luka Zadar spremna dočekala sezonu, odnosno ljetni red letenja. Terminal za međunarodne putnike u odlasku proširen je s dotadašnjih 750 na 1.600 metara četvornih. Za 500 četvornih metara povećan je domaći terminal za putnike u dolasku. Proširenje međunarodnog terminala stajalo je 8,7 milijuna kuna, a dogradnja domaćeg terminala 5,2 milijuna kuna. Uz to, proširen je i duty free shop, s dotadašnjih 90, na 213 metara četvornih, te uređena terasa ugostiteljskog objekta.
– Za zimu imamo nove planove. Riječ je o projektu izgradnje putničkog terminala sa zemaljske strane, gdje se sad stvara gužva prilikom čekiranja. Projekt, vrijedan 30 milijuna kuna, smo kandidirali za sredstva iz državnog proračuna, odnosno Upravi za civilni zračni promet pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. Projekt je izrađen, ishodovane su potrebne dozvole i ako isti bude prihvaćen u Ministarstvu, tijekom listopada raspisat ćemo natječaj za izvođača radova. Radovi bi trebali biti gotovi do početkom 2012. godine, kaže Pupić-Bakrač, pojašnjavajući da projekt predviđa pomicanje cijele fasade u smjeru parkirališta i to za 14 metara.
Osim izgradnje putničkog terminala sa zemaljske strane, Zračna luka Zadar planira produžiti uzletno-sletnu stazu za 700 metara. Riječ je o tzv. prvoj vojnoj stazi, koja je osnovna staza za uzlijetanje i slijetanje aviona. Za idejno rješenje upravo je završen natječaj, tako da se ovih dana očekuje otvaranje ponuda. Kad idejno rješenje bude izabrano, ide se na ishodovanje lokacijske dozvole, pa na natječaj za glavni projekt.
– Ovaj projekt vrijedan je 13 milijuna eura te smo ga kandidirali za sredstva i EU fondova. Riječ je o proceduri koja će trajati, tako da očekujem da će tijekom 2013. godine biti gotova projektna dokumentacija. Nakon toga, možemo razmišljati o raspisivanju natječaja za izvođača radova, govori Pupić-Bakrač, zaključujući kako Zračna luka Zadar koja po prometu i veličini spada u srednje zračne luke u Hrvatskoj, polako širi svoje kapacitete, a sve u cilju podizanja kvalitete usluge u zračnom prometu.
najnovije
najčitanije
Zadar
ZANIMLJIVA RADIONICA
Održana SOCRAT radionica u organizaciji Ustanove INOVAcija
Hrvatska
DRŽAVNI INSPEKTORAT
PROVJERITE ZALIHE! S polica povučeni popularni proizvodi, sadrže višak kontaminata
Zadar
ALARMATNA SITUACIJA
Zadrani se zgražaju nad zamućenom vodom u potoku Vruljica, Kasap: ‘Ovo se nije smjelo dogoditi…’
Hrvatska
NOVI PODACI
Porezna uprava objavila nove podatke, do 16 sati iznos računa manji za čak 50 posto!
Scena
PJEVAČICA
Severina se na šaljiv način prisjetila skandala s jahte, pogledajte njenu objavu s Maldiva
Scena
domaćI izvođači
Bibinjski Berekin Wedding & Event Resort do proljeća će ugostiti seriju izvrsnih koncerata
Zadar
SRETNI DOBITNICI
Izvučeni sretni dobitnici u nagradnoj igri trgovačkog lanca Bakmaz: Branko Božić dobio 10 tisuća eura!
Hrvatska
Udruge potrošača upozoravaju
Sve se može kad se hoće: Trgovci na dan bojkota najavili velike popuste
Plodovi zemlje i mora
najulov 2025.
Željko Marasović ulovio brancina od čak 8,5 kilograma!
Zadar
IZGUBLJENA SIGURNOST