Srijeda, 8. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

22 C°

VINSKE KRONIKE

Zajedno stvaraju vinsku kulturu te obogaćuju naše živote plemenitom vinskom kapljicom

Autor: Manuela Plohl

17.08.2023. 20:42
Zajedno stvaraju vinsku kulturu te obogaćuju naše živote plemenitom vinskom kapljicom

Foto: Davor Kovačević



svijetu vina, baš kao u nekom finom satnom mehanizmu, svaka uloga, svaki kotačić imaju svoje mjesto i doprinos. Iako se laiku iz pojednostavljene perspektive čini kako je to vrlo jednostavno te kako vinar proizvodi vino od grožđa iz svog vinograda te ga prodaje trgovinama i distributerima, situacija je mnogo kompliciranija i mnogo više aspekata je prisutno u tom zapravo vrlo kompliciranom svijetu vina. Ključni dijelovi proizvodnog i distribucijskog lanca su i vinogradar, i vinar, i enolog, i sommelier, i vinski kritičar, i ocjenjivač vina, i vinski novinar, i vinski edukator, i marketinški stručnjak, i vinski bloger, i distributer vina, i vinski influencer te svaka od ovih uloga igra važno mjesto u prezentiranju vina na tržištu.


Vinogradar je prvi čarobnjak u lancu. Iako se nekima može činiti da su vinogradar i vinar ista osoba, to ne mora biti tako. Doduše u hrvatskoj praksi vrlo često vinari imaju vlastite vinograde, no u posljednje vrijeme učestalo se susrećemo s vinarima koji otkupljuju grožđe od vinogradara koji za njih proizvode grožđe i to sukladno njihovim specifikacijama. Takva praksa distinkcije između vinara i vinogradara je vrlo česta u inozemstvu, npr. u francuskoj regiji Champagne gdje je rijetkost susresti vinara koji je ujedno i uzgajivač grožđa. Vinogradareva uloga je u odabiru savršenog mjesto za vinograd, brizi o sortama grožđa, uzgoju, obrezivanju, zaštiti i berbi. Bez visoko kvalitetnih grozdova nemoguće je stvoriti vrhunsko vino i za to je potrebna visoka ekspertiza koju pravi vinogradari imaju.


Preobrazba grožđa u vino


Vinar je pak, umjetnik koji preobražava grožđe u vino. Njegova vještina i stručnost utječu na svaki korak proizvodnje, od fermentacije do sazrijevanja i odležavanja. On prepoznaje dušu grožđa i pretvara je u čašu punu jedinstvene stilistike. Vinar u pravilu ima viziju i filozofiju koju nastoji prenijeti u vinsku bocu, kako bi njegova vina odisala prepoznatljivošću. Svaki vinar ima isti cilj; proizvesti što kvalitetnije vino, no većina vinara odlučuje tijekom svog poslovanja kojoj stilistici i kojem cjenovnom rangu će pripadati njegova vina. To je vrlo bitan faktor. Naime, ukoliko vinar uloži velike svote novca tijekom proizvodnog procesa u vino ili pak kupi skupo grožđe u nadi da će prodavati premium vina visoke cijene, a kupci ne prepoznaju taj brend ili vino, vinaru prijeti mogući financijski kolaps. Upravo kod takvih slučajeva bitno je slušati naputke struke, vinskih savjetnika i marketinških eksperata, kako bi se izbjegle neželjene situacije.




Enolog je ključni korak i neizostavni dio proizvodnog procesa jer on je znanstvenik koji stoji iza svakog procesa u vinu i koji vrlo blisko surađuje s vinarom. On razumije kemijske procese, kvasce i vinarske tehnike koje čine vinifikaciju preciznom. Enolog se brine da se vino razvija na najbolji mogući način te osigurava kvalitetu i stabilnost. Vrlo često, kod malih vinara koji nisu spremni izdvojiti novac za kvalitetnog enologa, izostaje kvaliteta. Podjednako tako, ponekad vinari tvrdoglavo guraju neizvedive ideje, usprkos suprotnom savjetu enologa te takve situacije redovito rezultiraju neuspjehom. No, u posljednje vrijeme sve češće vinari postaju svjesni kako se bez ulaganja u stručnost ne može doći do vrhunske kvalitete.


Sommelier pridonosi nezaboravnom iskustvu


Sommelier je mađioničar u restoranu te je osoba koja je zadužena za vino i ostala pića u restoranu. On dobavlja vina, izrađuje vinsku kartu restorana, savjetuje goste o odabiru vina, usklađuje hranu i vino, a njegova stručnost pridonosi nezaboravnom gastronomskom iskustvu. Pojam sommeliera može se pratiti stoljećima unatrag. U srednjem vijeku sommelieri su bili osobe od povjerenja koje su bile zadužene za brigu o kraljevskim ili plemićkim vinima. Kako se koncept fine gastronomije i enologije razvijao, tako se i uloga sommeliera mijenjala, postajući ključna figura u svijetu hrane i vina. Danas su sommelieri obučeni profesionalci koji prolaze kroz različite stupnjeve certifikacija i imaju ovisno o stupnju školovanja koje su završili, znanje o vinima, sortama, vinskim regijama, tehnikama degustacije, usklađivanju vina s hranom, serviranju i općenito o kulturi stola.


Vinski kritičar, vinski ocjenjivač ili vinski novinar mogu biti različite osobe, no često je riječ o osobi koja obavlja sve te funkcije. Ocjenjivač vina je osoba koja je na prvom mjestu vinski poznavatelj (franc. connoisseur) te zahvaljujući svom obrazovanju, stručnosti i organoleptičkim sposobnostima ocjenjuje vina na temelju okusa, mirisa i širokog znanja o vinima. Ocjenjivači vina često su pozivani na vinska natjecanja, te se njihovom slavom u svijetu vina često služe organizatori manifestacija ne bi li pokazali koliko je njihova manifestacija stručna. Njihova ocjena dodaje legitimitet vinu i otvara vrata novim tržištima. Kad je, pak, riječ o vinskim kritičarima, njihove recenzije vina u raznim publikacijama, medijima, portalima i slično, imaju utjecaja na percepciju vina u široj javnosti i vrlo često oblikuju tržište.


Vinski edukator širi znanje o vinu kroz školske certificirane programe, radionice, tečajeve i degustacije. On pomaže ljudima da bolje razumiju vino i razvijaju svoje osjetilne sposobnosti. Vinsko znanje edukatora je golemo te im je zadaća širenje znanja i podizanje svijesti o kvaliteti vina. Prisutnost edukatora tj. predavača je izuzetno važna za svakog vinara, budući da su upravo edukatori ti koji informiraju potrošače o različitim sortama grožđa, regijama, tehnikama proizvodnje, stilovima vina, i mnogim drugim aspektima. Na taj način potrošači postaju bolje informirani i mogu donositi pametnije odluke pri kupovini i konzumaciji vina. Ujedno edukatori uče ljude kako pravilno degustirati, ne bi li bolje razumjeli i cijenili vino. Oni podučavaju identifikaciju aromatskih okusa i mirisa u vinu te kako ih usklađivati s hranom. Edukatori neminovno pridonose razvoju kulture vina, promovirajući poštovanje prema vinu, njegovoj povijesti i tradiciji. Oni imaju i ključnu ulogu u promociji manje poznatih regija i vinarija, pomažući im da se izdvoje na tržištu i privuku više pozornosti, a kroz edukaciju potrošača vinari dobivaju veću vidljivost na tržištu, poboljšavaju ugled svojih proizvoda i doprinose razvoju šire vinske kulture.


Foto: Davor Kovačević


Uloga bloggera i vloggera


Vinski bloggeri ili vloggeri su u posljednje vrijeme sve češće sastavni dio svakog tematskog prisustva, pa tako i onog vinskog. Vinski bloger ili vloger dijeli svoje osobno iskustvo i mišljenje o vinima putem interneta, doprinoseći raznolikosti. Razlika između bloggera i vloggera temelji se isključivo na mediju koji koriste za komunikaciju s publikom i stilu prenošenja informacija. Blogger piše tekstualne članke tj. blogove o temama za koje se opredijelio te ih objavljuje na svojoj mrežnoj stranici, dok je vlogger osoba koja stvara video sadržaj o nekoj temi i dijeli ga putem raznih web platformi poput npr. YouTubea. Svi oni mogu pisati ili snimati videozapise o različitim aspektima vinskog svijeta. Oba formata imaju svoje prednosti i vrlo su korisna jer mogu doprijeti do različitih ciljnih skupina. Svaka od ovih uloga doprinosi raznolikosti i obogaćuje vinsku scenu, pružajući različite načine uživanja u svijetu vina.


No ipak točku na i stavlja marketinški stručnjak u vinskom svijetu koji stručnim i pametnim odabirom reklamiranja i promoviranja vina na tržištu stvara atraktivne priče i strategije koje privlače potrošače. On koristi razne alate kako bi promovirao brend određenog vina i stvorio pozitivno iskustvo za potrošače. Njegova zadaća je privući pažnju ciljane publike, razviti lojalnost upravo prema vinima tog proizvođača za kojeg radi i pomoći u prodaji. Ključni alati za postizanje toga su digitalni marketing, degustacije, događanja eno-gastronomskog karaktera, kampanje u medijima, suradnja s influencerima te rad na brendingu i dizajnu. Upravo ovo posljednje pokazalo se kao iznimno bitan faktor u prodaji vina. Kvalitetan brending i atraktivan dizajn etiketa i ambalaže dokazano privlače veliku pažnju potrošača.


Distributer, pak, igra ključnu ulogu u vinskoj industriji jer je most između proizvođača i potrošača. On osigurava da vino stigne na police trgovina i u čaše ljubitelja vina diljem svijeta. On je odgovoran za distribuciju vina s proizvodnog mjesta do prodajnih kanala, kao što su restorani, barovi, trgovine i sl. Distributer je presudan za širenje prisutnosti vina na tržištu, povećanje prodaje i stvaranje lojalnosti prema brendu. Većina distributera ima i trgovinu gdje krajnji korisnik može kupiti vino, no neki se distributeri bave prodajom isključivo direktno sa skladišta, putem online prodaje (web shop) te na taj način smanjuju troškove poslovanja, što obično rezultira nižim cijenama vina za krajnjeg korisnika. Malim vinarima ponekad teško pada činjenica da ne mogu sami doprijeti do tržišta, no moraju prihvatiti činjenicu da velike prodaje vina bez distributera nema. Distributer povećava dostupnost na širem tržištu, pruža marketinšku podršku, uključujući promocije, oglašavanja i sudjelovanja na vinskim događanjima. Distributer garantira dobru povezanost s prodajnim kanalima, uključujući ugostiteljske objekte, trgovine, distribucijske centre i sl. No, ono najbitnije je da distributer mora biti pouzdan partner. Distributer s kojim vinar dijeli viziju, ima dokazani uspjeh te pruža osjećaj obostranog povjerenja u uspješnom širenju vina na tržištu.


Utjecaj influencera


I za kraj influenceri, kojih ima mnogo u vinskom svijetu, su osobe koje imaju značajan utjecaj na svoju publiku u pogledu vina. Oni imaju veliki broj pratitelja na društvenim mrežama te njihovo mišljenje može značajno utjecati na percepciju vina kod potrošača. Vinski influenceri mogu biti profesionalci, no podjednako tako mogu biti amateri koji strastveno vole vina. Svaki influencer bira način i sredstvo dolaska do ciljane publike te bi vinari trebali u suradnji s marketinškim stručnjacima analizirati kojeg influencera odabrati kako bi se određeno vino prezentiralo u skladu sa željenom stilistikom. Odluka uključuje razmatranja o tome kakva je publika influencera te je li to ciljana publika za vaše vino i postoji li podudarnost stilova influencera i vinara. Ujedno su reputacija i profesionalnost pri odabiru poželjni faktori, ali i kreativnost i angažman te koliki utjecaj influencer ima, lokalan ili globalan. Ključno je pronaći influencera s kojim dijelite zajedničke vrijednosti, ciljeve i viziju. Suradnja s takvim influencerom pomoći će vam da predstavite svoju vinsku osobnost na autentičan način i privučete ljude koji će se identificirati s vašim vinom.


Svi ovi nabrojani akteri u vinskoj industriji, i još mnogi drugi, na koje se danas možda nismo osvrnuli, bitan su dio proizvodnog lanca jer svaki od njih donosi svoje specifične vještine i znanje u proces stupanja vina na tržište. No, podjednako tako, bez dobre suradnje i razumijevanja među svim tim sudionicima te bez respekta jednih prema drugima, teško je postići izvrsnost u finalnom proizvodu. Svi oni zajedno stvaraju vinsku kulturu te obogaćuju naše živote plemenitom vinskom kapljicom!