Petak, 13. prosinca 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

“Strašna je činjenica da jedno dijete može imati pet roditelja”

15.04.2019. 16:21
“Strašna je  činjenica da  jedno dijete  može imati  pet roditelja”


U vremenu učestalijeg rađanja djece putem surogat majčinstva i u sklopu javne rasprave o donošenju Zakona o pobačaju u Hrvatskoj, dr. Mirjana Radan, specijalistica ginekologije i opstetricije održala je tribinu stručno izlažući o aktualnoj temi zamjenskom majčinstvu, u dvorani Nadbiskupskog sjemeništa Zmajević u Zadru. Dr. Radan, subspecijalistica fetalne medicine i opstetricije puno je istraživala i doktorirala na temi zamjenskog majčinstva i potpomognute oplodnje te je opisala sve implikacije surogatstva. Autorica je knjige "Zamjensko majčinstvo – bioetička prosudba", radi na Odjelu ginekologije i porodništva Županijske bolnice u Čakovcu od 2003. godine. Članicom Odbora HBK za pastoral djelatnika u zdravstvu imenovana je 2015. Održava predavanja o cjelovitom tjelesnom, duševnom i duhovnom zdravlju žena i obitelji na stručnim, znanstveno medicinskim, bioetičkim i interdisciplinarnim seminarima, simpozijima i kongresima. Događaj je organiziralo Hrvatsko katoličko liječničko društvo, podružnica Zadar, a prigodnu tematsku riječ na početku tribine uputio je i njihov duhovnik don Martin Jadreško. Glazbeno je nastupio VIS Magnificat HKUMST-a Zadar.


Val iz svijeta dolazi nama
– Zamjensko majčinstvo je najsloženiji medicinsko-socijalno-pravni oblik ljudskog zanošenja. Ono je jedna od posljedica umjetnih metoda potpomognute oplodnje. Zamjensko majčinstvo danas je posebna svjetska industrija, teška nekoliko milijardi dolara. S obzirom i na mogućnost biranja i dizajniranja djece, neki su spremni dati 95.000 do 160.000 dolara za takav jedan proces zamjenskog majčinstva. Inače, jedan proces surogat majke prosječno košta između deset i trinaest tisuća dolara. Umjetna oplodnja je stara pedesetak godina, a zamjensko majčinstvo četrdesetak godina. To su mlade metode. Taj val iz svijeta dolazi nama. U Hrvatskoj postoje djeca rođena surogat majčinstvom. To nije pravno uređeno – upozorila je dr. Radan.
Čimbenici zamjenskog majčinstva su zamjenska majka i ljudi koji službeno kod nje naručuju da im ona začne, nosi i iznese trudnoću, da rodi dijete i da ga se odmah nakon poroda odrekne. To se regulira ugovorom. Zamjenska majka potpisuje ugovor. Dvije osnovne vrste zamjenskog majčinstva su altruistično koje je rijetko i komercijalno, za novac. Poželjno je da surogat majke nisu prevelike izobrazbe, da su srednje životne dobi, da imaju svoju biološku djecu, da se lakše odreknu djeteta. To su žene iz siromašnijih zemalja, uglavnom iz Rusije, Ukrajine, Indije i u tim zemljama iz siromašnijih slojeva društva.


Reproduktivna prostitucija
– Strašna je činjenica da jedno dijete može imati zapravo pet roditelja. Naručitelj i naručiteljica trudnoće (roditelji 1 i 2), davatelj spolnih stanica (roditelj 3), davateljica jajne stanice (roditelj 4) i surogatna, zamjenska majka (roditelj 5) koja će po ugovoru dijete začeti, nositi, roditi i predati. Za takvo dijete roditeljski autoritet cijepa se na pet autoriteta. Dijete vidi višak oko sebe. Zašto dva oca, zašto dvije majke? Nije prirodno – upozorila je dr. Radan.
Razlozi za ući u proces zamjenskog majčinstva su gubitak reproduktivnog zdravlja žene, oboljenje reproduktivnih organa zbog čega žena ne može roditi. Jednostavniji razlozi su da se žena boji trudnoće te trend po kojem umjetnici, pjevači, glumci, takvim načinom dolaze do djeteta, pa misle: ‘To je moderno, zašto ne bismo i mi?’.
– Zamjensko majčinstvo srozava društvo, potiče kriminal, reproduktivnu prostituciju, reproduktivni turizam, genetički primitivizam, srozava ljudski rod narušavajući normalno grananje ljudske obitelji, arborizira obiteljsko stablo. Reproduktivni turizam znači da su mnoge zemlje prepoznale da to nije dobra praksa, ne odobravaju je, ali ljudi se snađu. Otputuju u druge zemlje, riješe pitanje ZM-zamjenskog majčinstva, dobiju dijete, snađu se glede papira. Reproduktivna prostitucija znači da se nekada surogat majčinstvo može događati izravnim bračnim činom zamjenske majke i plodnog oca iz neplodnog para. Genetički primitivizam nastaje kada ljudi kažu: "Ja mogu voljeti isključivo dijete koje sa mnom ima genetsku vezu". Često je to zbog nasljeđivanja materijalnih dobara, želi se da obiteljsko nasljeđe ostane u obiteljskom krugu.




"Ti si moj otac"
Radan je istaknula je da brak mogu tvoriti muškarac i žena, ali to im ne daje pravo na stopostotno imanje djece. Kada roditelj sebi da ta svoja prava, ona se nazivaju ‘samoprisvojena prava’.
– Dar je hoće li oni imati djecu ili ne. Svako dijete, bez obzira kojim načinom došlo na svijet: iz predbračnog ili bračnog odnosa, iz laboratorija, silovanja, umjetne oplodnje, preljuba – svako dijete je jednako vrijedno, poželjno, drago i vrijedno naše najveće brige i pažnje. Ali, način kako je došlo do trudnoće je odgovornost koju će preuzeti odrasli – poručila je dr. Radan, upozorivši da se roditelji i stručnjaci nekad zaigraju božanstva. Daju sebi pravo da izaberu, dizajniraju, kreiraju dijete: boju očiju, kosu, karakterne osobine, uzme se stanica od sportaša, manekenke, da dijete bude ‘savršeno’. Netko proda svoje spolne stanice da bi imao novac za školovanje.
– No, rijetko tko od studenata očekuje da će dijete kasnije doći, za 20 godina i reći: ‘Ti si moj otac’. Javlja se kolizija prava. Davatelj spolnih stanica ne želi da se zna da je on prodao te spolne stanice. A dijete ima pravo znati tko je njegov roditelj. Ako ništa drugo, zbog anamneze, mogućeg sprječavanja nekih metaboličkih bolesti. To je ukrštavanje, suprotstavljanje, kolizija prava djeteta i davatelja stanice. Tako začeto dijete je objekt, tu se radi o trgovini, tržištu. Kada se nešto trži, govori se o predmetima. Očekuje se da se prodaje i kupuje zdravi predmet. Nekad prenatalna dijagnostika možda ne može do kraja predvidjeti hoće li se roditi malformirano dijete. Ako se takvo rodi, govori se o oštećenom predmetu koje naručitelji ne žele. Pomisle, nisu dali deset tisuća dolara za bolesno dijete. Takvo dijete često postaje teretom socijalnih službi, ukazuje dr. Radan.


"Bolnica, prijatelj djece"
– Dok se razvija koncept ‘Bolnica, prijatelj djece’, da se dijete po porodu ne razdvaja od majke, (dijada majka-dijete) kod surogatstva se onemogućava i narušava. Dijete proživljava šok kad ga se nasilno odvaja od žene koja ga je rodila, rekla je Radan.


Majčinski nagon najjači poznati nagon
Predavačica je govorila i o segmentu pravosuđa.
– Tko je majka prema hrvatskom zakonu? Žena koja je dala spolnu stanicu ili žena koja je nosila i rodila dijete? Prema presumpciji majčinstva, majkom djeteta se smatra žena koja je rodila dijete. Glavno iznenađenje zamjenskog majčinstva kojega se svi boje je da žena ne želi predati dijete. Zato što ona ne zna kako će se ona snaći u smislu najjačeg nagona na svijetu. Nagon utažiti žeđ i glad su veliki jer nas drže na životu. Jak je i nagon za samoodržanjem, za održanjem vrste. Ali majčinski nagon je najjači poznati nagon na zemlji. Surogat majka ne zna kako će se to kod nje dogoditi, ističe Radan.