Korištenjem sustava za transkribiranje govorne interakcije CHAT, te računalnog programa CLAN omogućeno je da se podatci iz ovoga istraživanja uključe u svjetski sustav za razmjenu podataka o dječjem jeziku (CHILDES) i time znatno doprinese prisutnosti hrvatsko-engleskoga međujezika na svjetskoj primjenjenolingvističkoj sceni
Katica Balenović obranila je prošlog tjedna na Sveučilištu u Zadru doktorsku disertaciju pod naslovom “Kategorija određenosti i neodređenosti u međujeziku hrvatskih osnovnoškolskih učenika engleskoga kao stranoga jezika”.
Zbog čega ste se odlučili za ovu temu doktorata?
– Ovladavanje engleskim određenim i neodređenim članom, kao prototipnim oznakama kategorije određenosti i neodređenosti, većini učenika engleskoga kao stranoga jezika predstavlja znatan problem, neovisno o njihovu stupnju ovladanosti engleskim jezikom (početni, srednji ili napredni). Istraživanja upućuju kako je govornicima čiji prvi jezik nema člana (na primjer izvornim govornicima slavenskih jezika) taj problem još veći (Lightbown i Spada, 2006). Znanstveni radovi rijetko su se bavili uporabom kategorija određenosti i neodređenosti od strane hrvatskih govornika engleskoga kao stranog jezika (na primjer Zergollern-Miletić, 2008), a ni jedno istraživanje do sada nije se bavilo procesom ovladavanja i izražavanjem te kategorije u engleskome međujeziku hrvatskih osnovnoškolaca. Stoga se javila potreba za istraživanjem kategorije određenosti i neodređenosti tijekom razvoja učenikova međujezika ove dobne skupine.
O čemu je riječ u Vašem doktorskom radu?
– Cilj je ovog rada prikazati proces ovladavanja engleskim određenim i neodređenim članom tijekom osnovnoškolskog obrazovanja, kako bi se rasvijetlili utjecajni čimbenici (primjerice uloga prvoga jezika, razredne interakcije, dobi i motivacije učenika). Rad se sastoji od dvaju dijelova – u prvome se dijelu prikazuju teorijske odrednice ovladavanja inim jezikom, s posebnim naglaskom na lingvističke teorije, pojam međujezika i čimbenike koji utječu na navedeni proces (dob, motivacija i dr.). U sklopu prvoga dijela također se prikazuju teorijske spoznaje o fenomenu određenosti i neodređenosti s posebnim naglaskom na proces ovladavanja engleskim članom među govornicima čiji prvi jezik nema člana (na primjer, hrvatski, ruski, japanski). U drugome se dijelu prikazuje tijek, metodologija i rezultati istraživanja provedenog radi stvaranja potpunije slike o procesu usvajanja engleskoga kao stranoga jezika u osnovnoj školi te davanju utemeljenih smjernica za izradu glotodidaktičkih materijala i oblikovanje nastavnoga procesa.
U sklopu istraživanja procesa ovladavanja inim jezikom jedno je od ključnih pitanja razvoj učenikova međujezika. Međujezik je termin koji u primijenjeno-lingvistička istraživanja uvodi Selinker (1972), a označava jezik koji učenik stvara i koristi tijekom procesa ovladavanja inim jezikom. Istraživanja su pokazala da se jezik, tj. međujezik učenika razlikuje od jezika izvornih govornika ciljnoga jezika, te da na njegovo oblikovanje utječu još u potpunosti nerazjašnjene (univerzalne) zakonitosti procesa usvajanja jezika cilja, lingvistička složenost i semantička transparentnost pojedinih struktura jezika cilja, sustav učenikova prvoga jezika, sustavi ostalih jezika koje učenik možebitno poznaje te kontekst ovladavanja jezikom i individualne osobine učenika (Larsen-Freeman i Long, 1991, Ellis 1994, Goldschneider i DeKeyser 2001, Daughty i Long 2003, Jarvis i Pavlenko 2007, Gass i Selinker, 2008). Često se ističe kako je kategorija određenosti/neodređenosti univerzalna kategorija ljudskoga razmišljanja odnosno jezična univerzalija. U radu se analiziraju različiti pristupi usvajanja te kategorije u engleskom jeziku (Ionin 2004, 2008, Hawkins 2006, Ogawa 2008) kao i istraživanja o usvajanju engleskih članova kod govornika hrvatskog i sličnih jezika (Trenkić 2007, Zergollern-Miletić 2008).
VIŠE U TISKANOM IZDANJU
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
Biciklizam
Giro d’Italia: Pogačaru druga etapa i ružičasta majica
Scena
potpuno iskreno
Severina se prisjetila tridesetih: ‘Početak je obilježio film…’
Zadar
Rekordne brojke
[FOTO] Završeno 11. izdanje Wings for Life utrke, pobjednici u Zadru Kristijan Rubinić i Nataša Šustić
KK Zadar
Premijer liga, doigravanje
PLASMAN U POLUFINALE: Zadrani iz dvokoraka preskočili Dubravu
Scena
dragocjen trenutak
Maja Šuput podijelila sinčića Blooma s novom simpatijom: ‘Zalazak sunca s novom ljubavi’
Zadar
ĐIR PO GRADU
[FOTO] Subotnja špica bila je krcata Zadranima i turistima, pogledajte koga smo sreli
Zadar
BOKANJAC
ĐIR PO KVARTU (10) Bokanjac, selo na kraju grada: ‘Nitko ne vodi o nama računa, zatrpat će nas smećem…’
Zadar
Okupljanje
Bivši učenici Pomorske škole veselo proslavili 45. godišnjicu mature: Ovo je rasadnik profesionalnog kadra
Županija
ŠTRAJK
VRTIĆ (NE)ĆE RADITI Štrajk najavljen 13. svibnja, Knez poručuje: ‘Ako im triba donit koji kolač, nek jave’
Zadar
HRISTOS VASKRSE!