Prema postojećem, kao i prema nekim starijim planovima sanirali smo i jedan stari dio stare kamene rive, koji planiramo ukomponirati u novoformirani Trg kralja Tomislava. Cilj nam je taj dio mjesta sa starim kamenim kućama i mandračima sačuvati od devastacije modernim projektima i materijalima, rekao je Livić
Mala otočna mjesta daleko su od pogleda pa tako prirodno i od srca i pameti ljudi s kopna.
No za svakog je otočanina njegovo mjesto najljepše i najdragocjenije na svijetu.
Jedno od tih malih i s kopnom slabo povezanih mjesta je Vrgada na istoimenom otoku.
Ne pristaju na pristanište
Vrgadini koji svoje mjesto vole najviše na svijetu odlučili su stvar uzeti u svoje ruke i oplemeniti njegove stare rive, trgove i parkove vlastitim radom.
– Od kada sam prije godinu i pol dana ušao u Općinsko vijeće Pakoštana kao HNS-ov vijećnik, pitao sam načelnika Kurtova što treba učiniti da bismo se izborili za novce za Vrgadu. Rekao mi je da je najbolje donijeti konkretan plan, realizirati ga pa će se po realiziranom stanju iz Općine uplaćivati sredstva, govori predsjednik MO Vrgada Eriden Livić.
Vrgadini su se stoga odmah dali na posao te sastavili program kulturnih i sportskih manifestacija kroz ljetni period.
– Pripremili smo i ostale projekte među kojima je obnova postojećih malih riva, trgova i parkova. Parkove, doduše, uopće nismo imali, no uspjeli smo to u međuvremenu zakonski privesti pred verifikaciju te će se na sljedećem Općinskom vijeću usvajati detaljni plan uređenja s ucrtanim parkovima. Naime, u razgovorima i sastancima s mještanima dogovorili smo koji će se dijelovi mjesta zvati parkovima, odredili smo i imena, a također smo odredili imena trgovima. Tako smo stvorili i zakonske pretpostavke za ulaganje, govori Livić te dodaje da se nije stalo na papirima već su mještani prije dva mjeseca započeli s dobrovoljnim radom.
– Svoje slobodno vrijeme mještani ulažu u uređenje parka kraj crkvice Gospe od Zdravlja gdje smo sanirali stare kamene klupe i uredili hortikulturni dio. Prema postojećem, kao i prema nekim starijim planovima sanirali smo i jedan stari dio stare kamene rive, koji planiramo ukomponirati u novoformirani Trg kralja Tomislava. Cilj nam je taj dio mjesta sa starim kamenim kućama i mandračima sačuvati od devastacije modernim projektima i materijalima, rekao je Livić. U tom je smislu spomenuo projekt novog pristaništa koji se mještanima ne sviđa. Po njihovu bi mišljenju takav projekt napravio jedan veliki nered jer bi svi kameni mulići, simbol dalmatinske obale, jednostavno bili uništeni.
Na dušu Općine Pakoštane
– Mi stoga želimo svojim rukama i sredstvima malo po malo sanirati postojeće rive. Krenuli smo na svoju odgovornost. Radna snaga će biti besplatna, ali se nadamo se da će načelnik poštovati svoje obećanje i platiti nam barem materijal. Ovo je možda jedini način da iz sljedećeg Općinskog proračuna Pakoštana osiguramo sredstva za Vrgadu. U ovogodišnjem proračunu smo jako malo zastupljeni. Praktički sa 0 kuna. Ako se izuzme po 20.000 kuna za rad Mjesnog odbora i vjerskih zajednica, što direktno s razvojem mjesta nema nikakve veze, rekao je Livić.
Pri kraju je izgradnja vodovodnog sustava kopno – otok Vrgada, a Livić navodi da je troškovnik probijen 1,3 milijuna kuna, koje će Općina Pakoštane platiti iz svojeg proračuna.
Ispada tako da će Općina Pakoštane za Vrgadu iz Proračuna dati 1,3 milijuna kuna. No nama Vrgadinima to nije drago, nije nam drago da se probija budžet. Jer, možda su se ovi novci mogli pametnije uložiti. Djelomično u Vrgadu, djelomično u ostala mjesta.
– Inače, spomenut ću da je glavni izvođač Centrogradnja, a investitori Općina Pakoštane sa 20 posto i po 40 posto Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i Ministarstvo regionalnog razvoja, šumarstva i vodnog gospodarstva. Cijev kopno Vrgada spojena je lani 1. lipnja, a u međuvremenu se radi na mjesnoj vodovodnoj mreži. Nositelj ovog dijela radova je Općina Pakoštane u suradnji s Komunalcem. No do današnjeg dana cjevovod nije službeno pušten u rad što stavljamo na dušu Općini Pakoštane, odnosno njenom odnosu prema Vrgadi. Vjerojatno je tomu razlog što možda nisu plaćeni svi računi, mišljenja je Livić, koji dodaje da je prošle godine izgrađeno oko kilometar mjesne mreže.
– Pri kraju je i izgradnja dodatnih 350 do 400 metara mreže.
Oni koji su stekli uvjete za priključak na kućanstva su podnijeli zahtjeve Općini i Komunalcu. Riječ je o nekih 45 do 50 priključaka. Do kraja ove godine uvjete za dobivanje priključaka trebalo bi imati još 20 kućanstava. Nakon toga ostat će za izgraditi još oko 500 metara mjesne mreže, kaže predsjednik MO Vrgada.
(Ne)povezanost s kopnom
Od svih problema koji tište Vrgadu možda je problem povezanosti s kopnom najveći.
Putnički prijevoz već 48 godina obavlja se malim brodovima Ribarske zadruge Vrgada.
– Sad je poslana nova natječajna dokumentacija za tu liniju i prema našim saznanjima, nastoji se da se ta linija koliko-toliko osuvremeni, da bude kvalitetnija. No istovremeno smo ogorčeni na državu jer je raspisala natječaj koji će s obzirom na okolnosti uroditi degradacijom i nazadovanjem, a ne napretkom otoka. Naime, uvjet je da brod može prevoziti minimalno 40 putnika, što znači da bi to bio brod od nekih 25 metara. Takav brod teško da će moći pristati na Vrgadu jer nije tehnički riješen pristan broda. Kao vijećnik se već šest mjeseci borim da se konačno realizira projekt sanacije tog glavnog mula. U suprotnom, ako dođe koncesionar s boljim brodom, neće moći pristati, posebno zimi kad puše jaka bura. Rezultat će biti još manji broj putničkih linija, upozorava Livić.
On također državi zamjera na krutosti kad je u pitanju prijevoz bolesnika na kopno.
Mi, naime, već desetljećima bolesnike prevozimo brodovima Ribarske zadruge Vrgada i uvjerili smo se da je to najbolji i najbrži način. Bolesnik je već za 25 minuta na kopnu. No HZZO to ne prizna. Mi moramo sad zvati brod s Pašmana i proces onda traje puno dulje. Dok se liječnik spremi, pa ukrca u brod, pa dok dođe u Vrgadu i konačno na kopno, prođe i sat i pol, izložio je Livić probleme svojeg mjesta, poručivši da svaki otok ima svoj specifični problem i svaki je drugačiji pa se rješavanju problema svakog pojedinog otoka treba pristupati na drugačiji način.
najnovije
najčitanije
Svijet
ALOME ZURABIŠVILI
Gruzijska predsjednica stavila veto na zakon o stranim agentima: “To je ruski zakon”
Hrvatska
POTPREDSJEDNIK VLADE
Bačić: Milanovićeva izjava je bizarna
Hrvatska
BIVŠI MINISTAR
Mario Banožić prvi put nakon nesreće: “I ja proživljavam što i obitelj poginulog”
Zadar
RADOVI
U ponedjeljak se zatvara dio Ulice Franka Lisice
Hrvatska
BIJELA FLOTA
“Oliver” zaplovio prema Veloj Luci. Jadrolinijin trajekt spreman za prvu plovidbu
Zadar
ĐIR PO GRADU
[FOTO] Subotnja špica vrvila šetačima, pogledajte koga smo sve sreli
Zadar
zastupnik domovinskog pokreta
Damir Biloglav stavio saborski mandat u mirovanje, evo koji je razlog
Županija
nova nagrada
BRICO IZ SELINA Mladi Matko Jurlina talentom i umijećem pokorio i Portorož!
Zadar
rimski ugovori
Na današnji dan ustaški poglavnik Ante Pavelić prodao Zadar i Dalmaciju Talijanima
Zadar
ADOS-2