Foto: Adam VIDAS
Grafičkim dizajnom se bavim godinama. Autor sam brojnih logotopova, grafičkih rješenja, plakata koji se i danas svakodnevno mogu susresti. Crtež je bitan dio mojih slika i kao takav provlači se od samih početaka moga stvaranja
Umjetnika Dragana Jelavića, sa svojom snažnom dinamikom pokreta i kolorita na velikim platnima koja žive svoju slobodu, karakterizira apstraktni ekspresionizam sjevernjačkog tipa s mediteranskim štihom te snaga umjetničkog izraza kojim daje svoj doprinos modernističkim stremljenjima na ovim prostorima, ostavljajući pritom prepoznatljiv likovno – kreativni rukopis, ostvarujući to i ovom prezentacijom svojih izabranih djela pred prepunim galerijskim prostorom Arsenala, a u prisustvu uglavnom prijatelja i umjetnika, te ostalih ljubitelja i poznavatelja njegove umjetnosti.
Ova izložba, jedna u nizu ovog vrlo kreativnog umjetnika koji žudi za još većim slikarskim platnima, te realizacijama u drugim urbanim destinacijama i auditoriju koji naginje ovakvom (snažnom) izrazu i ovakvoj monumentalnijoj slici, ovo je u nekom vidu osnova, odnosno temeljna poanta u tom smislu.
Galerija ‘Arsenal’, kao domicilna galerija, svojim impozantnim prostorom za ovolik broj eksponata ovolikih (povećih) dimenzija, u svakom smislu udovoljava tim postavnim kriterijima te se izložba sasvim dobro uklapa u ovaj dominantni interijer.
Na početku; Vaš odnos sa Arsenalom!? Ovo je zadnjih godina već Vaša treća samostalna izložba u ovom reprezentativnom prostoru?
– ‘Arsenal’ je prekrasan prostor. Prvi put kada sam ušao u taj galerijski ambijent, oduševio me je i tako je i danas. Izvrsna kombinacija starog i novog. Spomenik nulte kategorije u kome se nalazi klub i izložbeni prostor kakav bi poželjeli i puno veći gradovi od Zadra.
Ekspresivan rukopis
Arsenal traži i može primiti puno veću količinu svih umjetnosti. Ja sam se izgleda dobro složio sa prostorom, a i upravom i osobljem, tako da mi stvarno odgovara izlagati u Arsenalu, a izgleda da moje boje također dobro odgovaraju ambijentu.
Vaš umjetnički rukopis je izrazito ekspresivan… Potez, pokret; tzv. „mala eksplozija boja osnovnog kolorita”. Kontrapunkt: S druge strane prezentirate tradicionalne teme i naslove, pa čak i neka vrst apstraktne figuracije… Kako to postižete?
– Čiste boje i jednostavan potez je način na koji slikam i želim slikati. I u figurativnom također ne obraćam pozornost na detalje već sa širokim potezom i istim bojama pokušavam ostvariti zamišljeno. Moram priznati da slike koje sada nastaju već godinama nosim u glavi, ali tehnički nisam mogao složiti kompoziciju. Pretpostavljam da je bilo potrebno određeno vrijeme da se poslažu kockice i dobije cjelina koja bi trebala prikazati razmišljanja i način viđenja prostora i događaja oko sebe te ispoljavanje vlastitih stanja i raspoloženja. Mislim da su sati rada, dakle čistog treninga, neophodni za ekspresiju boja i oblika.
S ovim radovima naslanjam se i nastavljam započeto na prošloj izložbi. Tradicionalne teme prikazane u prošloj i ovoj izložbi, u ovoj drugoj postaju samo ideje koje potvrđuju tematsku neodređenost apstrakcije.
Energija i snaga, rekao bih, Murtića i K. O. Goetza; Plus sloboda u širim prostorima, uglavnom velikih platna, isto tako masivnih ali jednostavnih okvira…?
– Stvarno mislim, postići snagu i energiju u ekspresiji možemo kad tehnički postižemo dobre rezultate i ruke uvježbano da mogu slijediti duh i emocije. I na ovim slikama ima segmenata kojima nisam u potpunosti zadovoljan, ali mislim da sam iz trenutnog stanja postigao možda čak i maksimum. Potreban je konstantan rad da bi se napredovalo, a pogotovu da se prikažu sve slike koje imam u glavi i koje se svakodnevno množe.
Nosač kompozicije
Mislim da imena koja ste naveli ne bi nikoga ostavila ravnodušnim, pa tako i meni imponira samo spominjanje takvih autora u ovom razgovoru.
Od kada sam počeo slikati pokušavao sam to raditi na svoj način, bez obzira koliko mi se sviđali određeni autori, i mislim da sam u tome uspio, a način na koji radim traži, možda čak, i još veće formate.
Crna, kao nosač odnosno kostur kompozicije… Nešto sjevernjačko, tradicionalno-ekspresionistički (ili da ne kažem – njemačko) na koji se veže mediteransko – toplo. Drugačije, kolorit urbani, pomalo fovistički – tematski zadaci – ruralni. Jeli to svjesno inicirano?
– Kako ovim radovima nastavljam ciklus iz prošle izložbe, gdje sam u biti ušao dublje u sami motiv, bolje rečeno manja površina motiva je postala kompozicija na cijelom platnu tako je i crna ostala, baš kao što ste i rekli, nosač kompozicije. U stvari, kada bismo na neki način pokušali složiti sve slike u jednu možda bi dobili čak prepoznatljiv motiv.
Vaš put od Ravče i Tinova Vrgorca, preko visokoškolskog umjetničkog obrazovanja u Splitu do trenutne umjetničke realizacije u Kalima odnosno Zadru. Inspirira li Vas tj. i veže i ta spontana umjetnička boemština?
– Nitko od nas ne može osporiti utjecaje sredine i okoline u kojoj djeluje, ali da li nas sredina u potpunosti i definira?
Dizajn i grafika
Informacije koje vremenom skupljamo i uvježbavanje tehnike oblikuju promišljanja koja želimo realizirati.
Vaša umjetnička uvjetovanost!? Ponavljamo; spontanitet ili neka zasebna teorija, odnosno filozofija umjetnosti i umjetničke kreacije!? Izvori!? Razmišljanja!? Smjernice!?
– Mislim da svatko tko se bavi sličnim umjetničkim radom ima ili bi trebao imati svoju teoriju ili kako kažete filozofiju umjetnosti, a ako u tu filozofiju uspijemo posložiti spontanost kao prepoznatljivi dio osobnosti onda mislim da smo na pravom putu.
Bavite se i dizajnom, kao i grafikom !? Ono nešto grafičko zamjećuje se i u Vašem slikarstvu… Je li to po vašoj osobnosti tj. strukturi ličnosti usko povezano?
– Grafičkim dizajnom se bavim godinama. Autor sam brojnih logotopova, grafičkih rješenja, plakata koji se i danas svakodnevno mogu susresti. Crtež je bitan dio mojih slika i kao takav provlači se od samih početaka moga stvaranja.
Umjetnički planovi za bližu budućnost? Ostajete li dosljedni dosadašnjem konceptu i iskustvu ili namjeravate dalje istraživati i eksperimentirati?
– Kao što sam i ranije rekao, da bih uspio ostvariti slike koje nastaju u glavi trebalo mi je vremena da se sve složi a i da tehnički to mogu ostvariti. Kako sada stvari stoje mislim da imam materijala za kojeg se isplati pripremati, normalno uvijek ispitujući i istražujući nove situacije. Vjerujem da će način izražavanja, pa bile to i nove ideje, ostati približno isti.
Za kraj – ukratko; Kako vidite utjecaj globalnih, modernih žanrova i poruka na zadarsku likovnu scenu pa i šire?
– Likovna scena u Zadru je mala tako da neće moći izbjeći utjecaj globalizacije, ali da li je dovoljno snažna da uz vanjske utjecaje pruži nove, prepoznatljive i lokalne elemente ostaje da vidimo u budućnosti.
O AUTORU
Dragan Jelavić, rođen 07. travnja, 1965. u selu Ravča kod Vrgorca, gdje završava osnovnu i srednju ekonomsku školu, 1989. godine diplomira na studiju Likovnog odgoja i likovnih umjetnosti na Sveučilištu u Splitu. Od 1986. godine aktivno se bavi slikarstvom, te iste godine ima i prvu samostalnu izložbu u splitskoj galeriji “Zlatna vrata”. Od tada do danas izlagao je na više desetaka samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu.
Zadnje izložbe u zadarskoj galeriji Arsenal 19.12.2008. godine, te u galeriji Dom na žalu u Preku 26. 02.2009.
Već dugo se bavi grafičkim dizajnom. Redovan je član HADLU – Zadar.
najnovije
najčitanije
Crna Kronika
ZAVRŠEN OČEVID
Policija objavila nove detalje sinoćnjeg ubojstva žene na zagrebačkom nasipu
Hrvatska
POZIV
Većina prvih na listama za Europski parlament želi debate. Borzan: ‘Sumnjam da će Plenković htjeti sučeljavanja’
Županija
SKRIVANAT
Evo koliki je iznos odobren za obnovu paške kule Skrivanat
Zadar
SUNČANE ELEKTRANE
ENERGIJA SUNCA Ulagači najavili izgradnju triju sunčanih elektrana kod Poljica
Rukomet
Mladi rukometaši
Najmlađi Zadrani osigurali završnicu PH u Poreču
Scena
TIK TOK
VIDEO Britanka bila na zabavi u Zadru pa ostala u čudu: ‘Tko je ovaj tip? Ljudi su ludi za njim’
Zadar
POZITIVNA PRIČA
‘DOBRI DUH ŠKOLE’ Zadranin David Babac bio na Wings for Life utrci, podržali ga nastavnici i prijatelji
Scena
JEDINA HRVATSKA EUROVIZIJSKA POBJEDNICA
Zadranka Emilija Kokić prisjetila se čuvenog dočeka: ‘Od Zemunika do trga bilo je auto na autu…’
Nogomet
LIVI KOD KNJAZA
Livaković o nogometnim počecima u Zadru: ‘Budući da je mama kasnila po mene na treninge…’
Županija
Zavjetna svetkovina