Subota, 24. veljače 2024

Weather icon

Vrijeme danas

11 C°

Vodič kroz prehranu

Dijeta za visoki kolesterol. Donosimo popis prijateljskih i neprijateljskih namirnica

Autor: Šarlota Brnčić

25.11.2022. 06:57
Dijeta za visoki kolesterol. Donosimo popis prijateljskih i neprijateljskih namirnica

Foto: Pexels

Doznajmo koje namirnice možete jesti, a koje bi valjalo izbaciti



Povišeni kolesterol potrebno je redovito kontrolirati i adekvatnom prehranom dovesti u normalne vrijednosti, ako je prekomjeran.


Evo popisa namirnica koje možete redovito konzumirati:


  • Cjelovite žitarice po mogućnosti: kruh, tjestenina, riža, ječam, proso, kvinoja, pir, raž, zob, amarant, palentu, kukuruz, kus-kus
  • Bijelo meso, poput piletine (preferirati prsa i eliminirati kožu koja je masna), puretine, zeca, noja, lungića
  • Nemasne nareske, poput bresaole, pileće i pureće salame, sirove šunke bez vidljive masnoće
  • Ribu: dobra je plava riba, kao što su srdele, inćuni, skuše, haringe, palamide. Dopušteni su i losos, tuna i bakalar
  • Mekušce: hobotnice, sipe i lignje su u redu
  • Mliječni proizvodi: obrano ili djelomično obrano mlijeko, nemasni jogurt, nemasni sirevi i ricotta
  • Mahunarke: sve su dobre (između ostalog grah, leća, bob, slanutak, grašak), i svježe i sušene. Izvrsna kombinacija sa žitaricama za jedno jelo
  • Voće i povrće: sve vrste, po mogućnosti sezonsko
  • Začini: ekstra djevičansko maslinovo ulje za kuhanje i preljev. Za aromatiziranje raznih jela, zeleno svjetlo za ocat, limun, začine i aromatično bilje

Pogledajmo sada koju hranu treba izbjegavati jer je posebno bogata mastima:


  • Rafinirane žitarice i njihovi derivati, a time i začinjeni kruh, krekeri, grisini, tjestenina s jajima, punjeni keksi itd.
  • Masne ribe i školjke, kao što su jegulja, dagnje, jastog, kavijar, rakovi, cipli, jesetra, ikra jesetre
  • Riba konzervirana u ulju, kao što su tuna, sardine i inćuni
  • Masna mesa kao što su piletina s kožom, janjetina, slanina, rebarca, guska, patka, golub, fazan
  • Suhomesnati proizvodi, kobasice i konzervirano meso
  • Iznutrice: mozak, srce, jezik, pluća, jetra
  • Jaja: konzumirajte ih umjesto sira, ali ne više od par tjedno
  • Punomasno mlijeko i jogurt
  • Masni sirevi, kao što su gorgonzola, mascarpone, pecorino, taleggio, grana padano, fontina, provolone, gruyere…
  • Životinjske masti pa samim time i maslac, mast, vrhnje…
  • Umaci poput majoneze i bešamela
  • Suho i masno voće kao što su kikiriki, orasi, bademi, pinjoli, lješnjaci, sjemenke bundeve …
  • Dehidrirano voće: datulje, suhe smokve i općenito kandirano voće
  • Slatkiši: keksi, sladoledi, torte, kreme, brioši…
  • Slatka pića uključujući voćne sokove
  • Alkoholna pića