Općina Pašman: Kraj, Pašman (Pašman, Mali Pašman), Barotul, Mrljane, Neviđane, Dobropoljana, Banj i Ždrelac na istoimenom otoku u svom proračunu za 2020. godinu osigurala je 100 tisuća eura ili 740.00 kuna za projektnu dokumentaciju za izgradnju mosta Pašman – kopno.
A da to nije tek »pusta priča« općinsko izaslanstvo predvođeno načelnikom Krešimirom Ćosićem i njegovim zamjenikom Androm Magićem bilo je u službenom posjetu i obilasku gradilišta Pelješkog mosta u Malostonskom zaljevu, u Komarni. Bio je to dosad treći uopće službeni posjet nekog od hrvatskih izaslanstava od 1. kolovoza 2018. i početka radova.
– Most je ključan za opstanak i ostanak stanovništva na našim otocima. Jedino otoci koji su spojeni s kopnom imaju prirast stanovništva. Pašman je najbliži otok do kopna, a nema most bez kojeg nema razvoja i opstanka. Gradnja stalne poveznice dovela bi do novih zapošljavanja i nižih troškova života na otoku, uvjeren je Ćosić.
Pedesetak godina stara ideja
Otočani su čvrstog uvjerenja kako je izgradnja mosta ključna za razvitak oba otoka, Pašmana i Ugljana. Potrebna je tek politička odluka, a dogodine su parlamentarni izbori.
– Život na otoku ovisi o trajektu zato je pet otočnih općina s otoka Pašmana i Ugljana, dva otoka koji zbog povezanosti mostom u Ždrelcu čine jedinstvenu cjelinu, potpisalo zajedničku inicijativu s kojom od Vlade RH, odnosno Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, tražimo da se 50-ak godina stara ideja o gradnji mosta Pašman – kopno uvrsti u prioritetne državne prometne projekte, naglasio je Ćosić.
Postoji čak i detaljan projekt gradnje mosta te kompletna tehnička dokumentacija koju je sad pokojni Jure Radić i njegov tim 2002. godine izradili na Građevinskom fakultetu u Zagrebu te prema kojoj bi most dug 2.017 metara trebao ići od kopna, preko otočića Ričula te prolaziti kraj Galešnjaka, do punte između Barotula i Pašmana.
– Procjena je da bi most koštao oko 150 milijuna eura. EU fondovi bi pokrili 85 posto troškova, a državi bi ostalo 15 posto ili oko 25 milijuna eura, navodi Ćosić te nastavlja:
– Treba istaknuti kako je povezivanje otoka Pašmana s mostom do kopna ucrtano u Prostorni plan Zadarske županije te da je i dio državnog prometnog masterplana. Štoviše, izgradnja kanalizacije i mosta Pašman-kopno i kao i projekt Južni Pašman naši su glavni prioriteti, poručio je Krešimir Ćosić.
Pašmanac Marin Matulić, gospar Mario Tevšić, Kinez Xu Zengqan
Pašmance su na impozantnom gradilištu u Komarni dočekali Marin Matulić, porijeklom iz Pašmana, koji je u CRBC-u (China Road and Bridge Corporation) zadužen za ljudske resurse, i glasnogovornik kineske tvrtke Mario Tevšić, bivši ravnatelj Javne ustanove Rezervat Lokrum i zaposlenik u zakladi barunice Francisce von Habsburg u »Gradu«, na Lopudu. Dakako i Xu Zengqan iz kineskog Xsiana, direktor zaštite na radu.
»Procjena je da bi most koštao oko 150 milijuna eura. EU fondovi bi pokrili 85 posto troškova, a državi bi ostalo 15 posto ili oko 25 milijuna eura«
Krešimir ĆOSIĆ
– Hrvatska je prelijepa zemlja, ljudi su gostoljubivi. Ovdje smo još 20-ak mjeseci i na vaše pitanje, volio bih doći na otok Pašman, kao turist, ali i raditi na budućem gradilištu vašeg mosta. To bi bilo lijepo, jer je CRBC tvrtka koja se drži principa, gradi ceste i mostove, doprinosi društvu, stavlja ljude na prvo mjesto i teži izvrsnosti, uvjerljiv je Xu Zengqan.
Radnika ka’ Kineza, 60 hrvatskih i 500 kineskih
Radnika ima puno, k’o Kineza. Na gradilištu je trenutačno oko 60 hrvatskih radnika i oko 500 kineskih, od kojih je oko 80 inženjera i šefova, a tu je i 21 plovilo. Kineski radnici rade kao pčele radilice. Rezultati takva rada sve su vidljiviji na gradilištu.
– Funkcioniraju u skladu s kineskim pravilima, radnici s poslom započinju u 8 sati, a obaveznu stanku imaju od 12 do 14 sati. Nakon pauze s radom nastavljaju do najmanje 18 sati, ovisno o tome što rade. Ako je betoniranje onda se radi i treća smjena, po noći, kaže Matulić.
U njegove riječi uvjerili smo se i sami dok smo gledali dva promidžbena filma u jednom od montažnih kućica-kontejnera, ali i dok smo plovili oko gradilišta. Upravo ta nevjerojatna organiziranost, kao i moćna mehanizacija koju je kineski izvođač radova CRBC dopremio iz daleke nam Kine, oduševila je Pašmance.
– Prije obilaska gradilišta po Malostonskom kanalu s brodom s kojim kormilari gospar iz Grada, trebamo na glavu staviti kacige, obući žute prsluke i stavili i zavezati crvene prsluke za spašavanje, upozorio je Matulić.
Most težak 420 milijuna eura spaja Hrvatsku
Najveći i najznačajniji projekt koji se trenutačno financira u Europskoj uniji, težak je 420 milijuna eura. Zahtjevan i strateški projekt Europska unija sufinancira s 85 posto. Sama izgradnja mosta košat će 2,08 milijardi kuna.
– Pelješki most dug 2,4 kilometra i visok 55 metara nosit će četiri prometna traka koja će u Malostonskom zaljevu između Komarne i Brijeste na Pelješcu spojiti Hrvatsku. I što je najznačajnije, više se neće morati prolaziti kroz teritorij susjedne Bosne i Hercegovine, točnije kroz Neum, istaknuo je Matulić.
Plovni put između S7 i S8 je širine 200 metara i bit će visine 55 metara. Stupovi S6, 7, 8 i 9 su najveće naglavnice, a u svaku od njih ide čak 3.200 metara četvornih betona te 1.200 tona armature. S8 trebao bi prvi biti gotov.
– Inženjeri i šefovi te logistika žive u Komarni, a radnici u kampu u kontejnerima, navodi Matulić, otočanin, bodul s Pašmana.
Sve je drukčije, ovo je sad neko drugo mjesto koje je postalo poznato po Luki Bebiću, bivšem predsjedniku Hrvatskog sabora.
– Kinezi su baš ljubazni, nema šanse da sretneš nekoga, a da ti se neće javiti. Jako cijene kad im pomogneš, »kul« su ljudi, kazuje Ivo Jerković, 24-godišnji vlasnik ogromne vile Bili u moderno opremljenom restoranu s velikom ljetnom tarasom iznad mora. Vila Bili pruža smještaj za čak sedamdesetak kineskih inženjera i šefova.
Pelješki most je projekt stoljeća, i nitko ne sumnja da će ga Kinezi izgraditi do zadanog roka, 31. srpnja 2021. A kad će Pašmanski most, to zasad nitko ne zna.
Zabranjen alkohol, a i žene
Osim crvenog srpa i čekića, velikih parola poput »Gradnjom Pelješkog mosta gradi se prijateljstvo Hrvatske i Kine«, tu su i znakovi zabrane korištenja alkohola na gradilištu, menzi i kampu. Ali i žena, osim prevoditeljica.
Međusobni muško-ženski prisni kontakti unutar ograde su strogo zabranjeni, kao i dovođenje žena. Inženjeri i šefovi žive izvan ograde, no to je tabu tema. Međutim, radnici tek nakon 11 mjeseci rada na gradilištu imaju mjesec godišnjeg odmora u Kini. Za naše pojmove i navike, teška je to kora kruha svugdje oko nas nasmiješenih, marljivih i radišnih te ćutljivih Kineza. Nema priče dok traje smjena, samo rad i rad i veliko poštivanje šefa.
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
VESLAČ
Martin Sinković: Rastemo i vjerujemo da možemo osvojiti medalju
Hrvatska
PREDSJEDNIK REPUBLIKE
Milanović: Hrvatska je dno EU, Bugarska jedina lošija
Zadar
ZAHVALNOST JAZZU
Međunarodni dan jazza uz Black Coffee i Bogdanovića
Svijet
NOVI ZAKON
Čile ovaj tjedan počeo postupno skraćivati broj radnih sati, radnici su im premoreni
Hrvatska
HRVATSKI SUVERENIST ZAČUĐEN
Za ovog saborskog zastupnika nije glasao nitko, čak ni on, supruga, susjedi i prijatelji: “Dignut ću kaznenu prijavu”
KK Zadar
POVIJESNA UTAKMICA
ČUVENA POBJEDA ZADRA Pogledajte video od kojeg ćete se naježiti: ‘Posebnija je od drugih…’
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
Županija
EDUKACIJA I INTEGRACIJA
Radnici iz Filipina i Nepala čine 10 posto zaposlenih u Cromarisu: ‘Posao je izvrstan, jako mi se sviđa…’
Moda
zadarski concept store
[FOTO] Tiramol proslavio 10. rođendan. Sana Baraba: ‘Na rubu sam suza od sreće’
Zadar
fantastičan projekt