Marketing je sve. Ove riječi najkraće opisuju trodnevni trening pod nazivom »Creation of a Brand Plan« (Stvaranje robne marke) koji je od 7. do 9. listopada održan u Skopju u sklopu projekta »Organic Agriculture Innovation Platform«, financiranog od strane Europske komisije, Erasmus+ programa.
Primjeri dobrog brendiranja
Seminar je okupio polaznike iz četiriju zemalja, Makedonije, Srbije, Bugarske i Hrvatske, članove nevladinih organizacija i djelatnike ustanova, a predavač je bio Petar Lazarov iz marketinške agencije »Macedonia – export«. Na treningu su sudjelovali ravnatelj Agencije za ruralni razvoj Zadarske županije (AGRRA) Vladimir Kovačević, zamjenica ravnatelja AGRRA-e Ivana Dević te voditelj projekata u AGGRA-i Matej Mikulić, kao i predsjednica Ekološke udruge Zrmanja Vrelo Arijana Kratzin te Krešimir Bukvić i Ira Ćurković iz udruge »Eko-Zadar« koja je partner u ovom projektu.
Lazarov, za kojim je dugogodišnje iskustvo u kreiranju niza uspješnih robnih marki, okupljenima je govorio o tome što je marketing, koliko je važan i kako ga dobro osmisliti ističući kako je, po njemu, upravo marketing najvažnija odrednica svakog proizvoda i usluge.
– Nekada su proizvodnja, marketing i prodaja bili podjednako zastupljeni u procesu od izrade do prodaje nekog proizvoda no danas je marketing na prvom mjestu. Nije stoga nimalo pretenciozno reći da je marketing sve, naglasio je Lazarov objašnjavajući svoju tvrdnju na nizu primjera dobrog brendiranja. Ne zaustavljajući se samo na teoriji, okupljenima je prezentirao i neke »dosjetke«, koje je osobno osmislio, ne bi li proizvode na kojima je radio učinio zanimljivijim kupcima.
Objavljeni priručnici
– Način razmišljanja prosječnog kupca je važan element u brendiranju proizvoda. Izvozimo, primjerice, nešto u SAD. Na deklaraciji je u prvom planu američki uvoznik, a onda pri dnu sitnim slovima piše »Made in Macedonia«. To su pojedinosti koje imaju važnu ulogu u prodaji nekog proizvoda. Jer mi, ovdje okupljeni, znamo za neke od odrednica naših zemalja. Mi znamo za, primjerice, bugarsku ružu ili makedonski ajvar, no zna li to jedan Nijemac ili Španjolac? Oni sigurno znaju za francuska vina i sireve i većina će vam reći da su to odlični proizvodi iako ih možda nikada nisu probali. Stoga je važno znati ući u mozak prosječnog kupca, objasnio je Lazarov ističući koliko je važno prepoznati što određeni proizvod čini drukčijim od ostalih i zašto bi kupac kupio baš određeni proizvod, a ne neki slični.
Odgovorom upravo na to pitanje bavili su se sudionici treninga. Hrvatska grupa radila je na novigradskoj dagnji; osmišljavao se plan kako ju što bolje prezentirati kupcima, ali i kako iskoristiti tu jedinstvenu školjku u turističkom brendiranju novigradskog područja. Specifičnost novigradske dagnje je, kako se moglo čuti, u njezinoj veličini, čistoći mora te u možda i najvažnijoj odrednici – miješanju riječne i morske vode na lokacijama vađenja.
Održavanjem ovog treninga završava projekt »Organic Agriculture Innovation Platform« u sklopu kojeg je održan i trening za trenere u području ekološke poljoprivrede te su objavljeni priručnici o brendiranju i ekološkoj poljoprivredi koji se mogu preuzeti na stranicama udruge »Eko-Zadar« i stranici projekta oaiplatform.com. Osim ovih dvaju priručnika na engleskom jeziku, na stranicama udruge »Eko-Zadar« može se preuzeti i »Priručnik za ekološku poljoprivredu« preveden na hrvatski jezik.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
NAJAVLJENO
U Gospiću je sve spremno za 12. Susret hrvatske katoličke mladeži
Hrvatska
SVETI OTAC
Papa Franjo nostalgičan za putovanjima vlakom
Hrvatska
USTAVNI STRUČNJACI
Milanović bi morao prirediti bar jedan krug konzultacija. Plenkovića, Grbina i ostale bi mogao zvati i telefonom
Zadar
IZLOŽBA FOTOGRAFIJA
“GODIŠNJI ODMOR”: Otvorena izložba fotografija Mare Milin povodom 30 godina djelovanja
Zadar
dani povijesti
Na Sveučilištu u Zadru održani XVII. Dani povijesti
Županija
TRAGEDIJA U MORU
Đani Iglić o stradalom roniocu: ‘Bio je veliki profesionalac koji je znao sva pravila ronjenja’
Zadar
EMOTIVNA PJESMA
Petar Strmota napisao emotivnu pjesmu u čast Franka Lisice: ‘Plače nebo, muka grlo steže sve jače…’
Crna Kronika
smrtno stradao
TRAGEDIJA: U Rovanjskoj smrtno stradao ronilac
Plodovi zemlje i mora
Najulov 2024.
Josipov impresivni ulov: ‘Kaos je bio toliki da sam mislio da ću je izgubit koliko je podivljala’
Zadar
WINGS FOR LIFE