Utorak, 30. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Navijačkim izvještavanjem novinari eklatantno krše profesionalnu etiku

06.11.2011. 23:00
Navijačkim izvještavanjem novinari eklatantno krše profesionalnu etiku


Osnovno je da mediji u informativnom segmentu ne bi smjeli zauzimati stranu, već bi trebali nepristrano i uravnoteženo izvještavati. U komentarima novinari mogu zauzimati svoje stavove. Naši novinari vrlo često brkaju ovaj elementarni pristup, kaže prof. dr. sc. Stjepan Malović


Predizborni metež u punom je jeku. Prognoze, navijanja, izvlačenje novih prljavih detalja o protukandidatima, predizborne ankete, nametljivi promidžbeni materijali dio su predizbornog folklora u čijem ritmu plešemo svi – pa i oni koji sebe nazivaju apolitičnima. Kad je o predizbornima anketama riječ, za nas koji živimo na području IX. izborne jedinice, velike ankete dviju konkurentskih televizijskih kuća posebno su zanimljive. Dok jedna i u ovoj “najjačoj utvrdi HDZ-a” predviđa pobjedu Kukuriku koalicije, anketa u organizaciji druge televizijske kuće u našoj pak izbornoj jedinici najavljuje pobjedu HDZ-a.
O oprečnim rezultatima anketa, predviđanjima pobjednika u IX. izbornoj jedinici kao i o ulozi medija u predizbornom navijanju razgovarali smo s pročelnikom Odjela za turizam i komunikacijske znanosti Sveučilišta u Zadru prof. dr. sc. Stjepanom Malovićem.
Zbunjivanje javnosti
Otkud tolike razlike kad je riječ o predviđanju rezultata izbora u IX. izbornoj jedinici?
– Svaka anketa se mora zasebno gledati, uzeti u obzir sve parametre pa tek onda uspoređivati. Rezultat nije identičan ako je anketa rađena na različitom uzorku, u različito vrijeme ili različitom metodom – telefonom ili anketarima. Ne bih želio spekulirati i kazati da ovisi i tko je naručio anketu, jer pretpostavljamo da agencija za ispitivanje javnog mnijenja rade profesionalno i etički, a ne prema željama naručitelja. No različiti rezultati samo zbunjuju javnost i bude sumnje u valjanost anketa.
Hoće li, prema Vašem mišljenju, u IX. izbornoj jedinici i nakon izbora vladati HDZ ili će pasti i ova “najjača HDZ-ova utvrda”?
– Teško je predvidjeti reakciju birača kada se njihova stranka suočava s tako teškim optužbama. Može se dogoditi fijasko, ali možda to izazove i reakciju čvrstog biračkog tijela koje želi pokazati svoju vjernost stranci. HDZ je imao čvrstu biračku jezgru u IX. izbornoj jedinici, koja će se sada pokazati u svom punom svjetlu. Rezultat izbora u ‘najjačoj’ utvrdi bit će paradigmatičan za opći uspjeh HDZ-a i pokazat će je li moguć novi uzlet. Ujedno, to će pokazati i koliko je to čvrsto biračko tijelo bilo rezultat pripadnosti stranci na temelju programa, a koliko je to bilo zbog ostvarivanja vlastitih interesa, dobivanja pogodnosti raznih vrsta i na raznim razinama. Dakle, ‘slučajni suputnici’ HDZ-a se već vjerojatno prebacuju mogućem pobjedniku i mijenjaju stranu. To su kratkoročni efekti teške krize HDZ-a. Dugoročno, stranka može to iskoristiti kao poticaj za redefiniranje programa, pročišćavanje redova i novi start.
Proizvoljno tumačenje rezultata anketa
Kakvo je Vaše mišljenje o predizbornim anketama općenito?
– Anketa nam odgovara na pitanje što ljudi misle upravo onda kada smo ih pitali. Hoće li zadržati svoje mišljenje kada se nađu pred biračkim listićem? Najčešće da. Mogu li promijeniti mišljenje zbog predizborne kampanje ili utjecaja medija? Možda. U svakom slučaju, ankete su korisne i pružaju nam – ako su profesionalno napravljene – prilično vjernu sliku javnog mnijenja. No ankete valja znati čitati i komentirati, pa se može uočiti koje su zamke postavljene i prema razini pogreške koja je njihova vjerodostojnost. Ako je veliki broj onih koji nisu odgovorili ili su neodlučni, onda su i rezultati upitni. Najvažnije je na kojem su uzorku provedene. Telefonska anketa i to na fiksnim telefonima sužuje uzorak i utječe na rezultat. Naši novinari i ‘stručnjaci’ vrlo često proizvoljno tumače rezultate anketa i koriste ono što im je potrebno za predizbornu kampanju.
Ankete kojima se istražuje javno mnijenje imaju važnu ulogu. Lansiraju ih stranke, ali i mediji. U Njemačkoj su četiri vodeće TV postaje za vrijeme parlamentarnih izbora u 2009. u svojim informativnim emisijama 48 puta iznijele rezultate anketa i tome posvetile 160 minuta! Podsjeća li vas to na naše medije?
Ankete služe i strankama kako bi mogle usmjeriti pažnju javnosti na pitanja koja su za njih povoljna, pa tako povećavati svoje prednosti. Mediji pak anketama povećavaju vrijednost svojih vijesti, računajući da će tako privući i apolitičnu publiku. Dakle, publika masovnih medija se nalazi pred dosta teškom zadaćom da utvrdi pravu vrijednost pojedinih rezultata anketa koji se senzacionalistički najavljuju kao ekskluzivna informacija.
Pristranost medijskih mogula
Kakva je uloga medija u formiranju političke svijesti ljudi u predizbornom vremenu i postoji li, prema Vašem mišljenju, u medijima navijačka klima za određenu političku opciju? Ako da, navijanje za koju opciju dominira danas u hrvatskim medijima?
– Mediji imaju veliku ulogu, premda se u znanosti dugi niz godina tvrdilo da ne utječu bitno na promjenu u donošenju odluke birača. Današnja medijska ponuda je vrlo složena, imamo nevjerojatno veliki broj medija, veliku količinu informacija i publika masovnih medija se suočava s hrpom informacija o kandidatima, njihovim uspjesima, ali i skandalima. Te informacije mogu utjecati na donošenje odluke, pa time mediji dobivaju na važnosti u predizbornoj kampanji. Optužbe protiv HDZ-a i suđenje Sanaderu medijski su jako praćeni, pa nove, javnosti nepoznate informacije mogu utjecati na njihove stavove.
Mediji mogu zauzimati stranu pa je tako poznat primjer globalnog medijskog magnata Murdocha koji je podržavao Blaira i utjecao na njegov izbor, ali i rušio je laburiste kada ih više nije podržavao. I naši medijski moguli imaju svoje sklonosti, ali za razliku od Murdocha, javno ih ne iznose, već to vidimo samo po tome napadaju li ili brane neke kandidate.
Osim toga, na svakim izborima se javljaju novi birači, koji nemaju još svoje jasno izražene preferencije, pa mediji mogu znatno utjecati na njihovu odluku.
Osnovno je da mediji u informativnom segmentu ne bi smjeli zauzimati stranu, već bi trebali nepristrano i uravnoteženo izvještavati. U komentarima novinari mogu zauzimati svoje stavove. Naši novinari vrlo često brkaju ovaj elementarni pristup, pa pišu navijačke izvještaje i time eklatantno krše profesionalnu etiku. Nažalost, konsekvencije nema, ostaje samo gorak okus o nezavisnosti hrvatskog novinarstva.