Petak, 3. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

19 C°

Merle: Akumulirani gubici nisu se mogli riješiti u dva mjeseca sezone

03.11.2021. 12:03


Nakon uspješne ljetne sezone sve je izglednije da turizam ponovno ulazi u sumornu jesen. I dok statistika govori da je ove godine ostvareno 75% prometa u odnosu na rekordnu 2019. godinu stanje na terenu je drugačije. Istina je da su hoteli, hosteli, kampovi, privatni smještaj, a naročito nautički sektor, zadovoljni sezonom, međutim, svoje nezadovoljstvo dijele mnogi drugi pružatelji usluga, kao što su ugostitelji, agencije, veliki prijevoznici kojima su epidemiološke mjere, a potom i direktne rezervacije preko internetskih portala, »skresale« promet.


Najveći gubitaši
Jedna od njih je i Kongres plus agencija, koja je specijalizirana za poslovni (kongresni) turizam, a koja će, prema riječima direktorice Anite Merle, još dugo oporavljati. Iz prostog razloga što su se Vladine mjere odnosile samo na očuvanje radnih mjesta, ali ne i na očuvanje likvidnosti agencija. Prema riječima Anite Merle, i za vrijeme lockdowna redovito su stizale režije, najamnine i pričuve, iako se nije ništa radilo i nije se mogao ostvariti nikakav promet.
– Vlada je u jednom trenutku obećala participirati u fiksnim troškovima, međutim, do toga nije došlo, a uskraćene su i potpore onima, čiji zaposlenici nisu bili cijepljeni. Time su nastali akumulirani gubici, koji se nisu mogli riješiti u dva mjeseca sezone pa i oni koji su dobro radili jedva sastavljaju kraj s krajem, kaže Merle i nastavlja kako su se neke aktivnosti donekle pokrenule, međutim, radilo se o poslovima ugovorenim prije korone. Na taj su način posla imale uglavnom one agencije koje su za to bile puno ranije plaćene.
Možda se stanje promijeni, ali se prvenstveno mora promijeniti situacija u društvu, nastala pandemijom koronavirusa, koja će omogućiti nesmetano kretanje ljudi, njihovu međusobno druženje, komunikaciju i poslovne kontakte.
Kako toga nije bilo u zadnje dvije godine, agencije, tipa Kongres plusa, su imale i do 80% smanjenje prometa.
– Agencije su postale najveći gubitaši, a Vladine mjere su za mnoge bile više kozmetičke nego vatrogasne prirode, ističe Merle.


Bolje su prošle velike agencije
Najveći problem agencija, kaže ona, je nepostojanje udruga koje bi se borile za njihove interese.
– Istina, postoji UHPA kao dragovoljna nacionalna strukovna udruga hrvatskih putničkih agencija, čiji član postaješ uplatom godišnje članarine. Također, postoji i Udruženje putničkih agencija pri Gospodarskoj komori, međutim, ni jedna, ni druga, nisu dovoljno jasno i glasno artikulirale probleme agencija. Ne samo da nas nitko nije kontaktirao, nego nam nije upućen nikakav anketni list na osnovu kojeg bi se dalo zaključiti koji su osnovni problemi agencija, kaže Merle, dodajući da bi se oni rješavali i da bi se s nekakvim zahtjevima išlo prema hrvatskoj Vladi, ali prvo je trebalo imati egzaktne pokazatelje (ne)poslovanja, a ne donositi paušalne procjene.
Prema mišljenju Anite Merle, bolje su prošle velike receptivne agencije, koje su duže na tržištu i koje zapošljavaju puno više ljudi, za razliku od onih malih.
Kongres plus je osnovana zahvaljujući nepovratnim sredstvima HZZ-a, kojima se trebalo potaknuti otvaranje ovakvih i sličnih djelatnosti, da bi se suzbilo iseljavanje mladih i kvalitetnih kadrova, međutim, ideja je jedno, a praksa drugo.
– Upravo je takvima trebalo nastaviti davati pomoć kroz razne financijske olakšice, a ne zatvarati ih i još jače im stezati omču oko vrata, ističe Merle, naglašavajući kako izlazak iz ove situacije vidi isključivo na osnovu ravnopravnog položaja na tržištu, gdje će znanje i iskustvo odigrati najveću ulogu, a ne nekakve rodbinske ili političke veze, kojima veći postaju još veći, a manjima se zatire mogućnost rasta.
– Zbog svega spomenutog manje agencije će i dalje u svakoj kuni tražiti slamku spasa, a njihova opstojnost ostaje upitna. Toga su svjesni svi subjekti u turizmu, ali nitko ne želi priznati da bez agencija nema ni velikog turističkog prometa, zaključuje Merle.