Više je razloga za razgovor s Božidarom Longinom, aktualnim županom Zadarske županije, ali ovdje u svojstvu predsjednika Lučke uprave Zadar, a povod je gotovo 22 postotni rast prometa odnosno broja putnika na kruzerima u luci Gaženici ostvaren u prvih šest mjeseci ove godine.
I kao predsjednik Lučke uprave i kao župan Longin ima istaknuti angažman s nizom međunarodnih kontakata upravo oko dovršetka i stavljanja u funkciju ovog zadarskog dugotrajnog megaprojekta.
Očekujemo rast od 30%
Povod razgovoru i naše prvo pitanje je aktualni podatak o 22% rasta broja putnika s kruzera u Zadru u prvom polugodištu 2019.. Je li to očekivano i u skladu s planovima?
– Mi smo završili sve dogovore i natječaje i dobili velikog operatera koji upravlja terminalom za kruzere u Gaženici i naše je očekivanje godišnjeg rasta prometa od 30 posto. Dakle, kada je ovaj podatak u pitanju, stvari teku prema našim planovima i očekivanjima. Ovim portom upravlja jedan od najjačih kruzerskih i lučkih operatera na svijetu i to je jamstvo porasta prometa kruzera odnosno putnika.
Vratiti iskonsku vezu Zadar-Ancona
Vidljiv je i vrlo značajan rast prometa na međunarodnom trajektnom prometu, ali je istina na malim početnim brojkama, a govorimo o Italiji?
– Ono što očekujemo na međunarodnom prometu, a to nama jako bitno, vraćanje je povijesnog značenja prometa na relaciji Ancona- Zadar kao najbližoj poveznici dviju obala Jadrana. Na tome se intenzivno radi, a kako bi se vratilo u život iskonsko značenje ove linije, a koja je nekim spletom činjenica u bližoj povijesti prekinuta. Treba nam vremena da se ta veza ponovno postavi na čvrste noge i na tom se intenzivno kontaktira i s regijom Marche i MSC i drugim operaterima na talijanskoj strani i svima zaintersiranima. Mislim da na tom planu radimo radimo dobar posao, a interes je višestruk. Svakako se radi o interesu koji zadovoljava naše turističke planove, u prvom redu. No, dopustite da spomenem da nam je značajna ambicija za RO RO promet, a u fazi smo završetka izgradnje dijela obale za teretni promet trajektima prema srednjoj Italiji. Drugi su dio turisti iz tog dijela Italije koje nastojimo svakako vratiti, a svi ih pamtimo kao dobre goste i potrošače. Niz je razgovora, a kroz 15 -ak dana odnosno 12. rujna u Hamburgu će se naći svi veliki putnički brodari, a tamo će participirati i Zadar, a nadam se dobrim novostima.
Kad govorimo o kruzerima ambicija je naravno home port, odnosno postati ulazno- izlazna matična luka za neke kruzere odnosno neke od kruzerskih kompanija?
– Jasni su razlozi u višestrukim koristima koje se time ostvaruju. Dolazak tisuća putnika koji se ne iskrcavaju odmah niti po iskrcaju istog trena odlaze, već se na nekoliko dana zadržavaju u sredini ukrcaja i iskrcaja, a tu nešto što im još nedostaje i nabave. I naravno da se brod nerijetko u značajnoj mjeri snabdijeva svim potrebnim u home portu. To je ogromna prilika.
Mi smo gledajući na aspekt pomorske infrastrukture spremni, pa i cestovnih veza i pristupa luci, ali?
– Lučki smo spremni, ali velika je zadaća ostala infrastruktura, pri čemu kao osnovno ističemo i radimo na projktu dogradnje Zračne luke, a tu ima i posla za TZ-e i hotelijere i agencije i sve ostale, jer za home port mimo svih drugih naših potreba i planova treba, recimo najmanje samo 2.000 kreveta u hotelima za te potrebe, deseci autobusa, vodiča, osmišljenih tura, agencija… Naravno da je zadaća svih, kao i TZ-a, gurati Zadar i Zadarsku županiju kao kruzersku destinaciju svugdje i kod svakog nastupanja.
Zadar ne osjeti gužve ni s tri, četiri tisuće gostiju s kruzera
Imamo situaciju da Dubrovnik i Venecija smanjuju dopuštene ulaze kruzerima, a višestruko se to tiče i ovdašnjih razmišljanja o budućnosti?
– Zadar ima infrastrukturu neusporedivu s Dubrovnikom. U Dubrovniku dva kruzera s tri, četiri tisuće putnika znači da svi odlaze u Grad i ulaze na jedna vrata (od Pila). Zadar je i dosad imao više situacija s dva kruzera u Gaženici s gotovo četiri tisuće osoba i nešto više od toga, pa i trećim kruzerom u gradu, a gužve i problema nije bilo. Venecija je specifična i općenito turistički zagušena, a sada svjedočimo snažnom eruptivnom priljevu gostiju s istoka Azije. Svakom od njih je san jednom u životu vidjeti Veneciju. Pored davnašnje zabrane da kruzeri tu plove na pogon svojih motora, čime se potkopavala laguna, sada se izbacuju i ulazi za brodove s najvećim istisninama, koji su vođeni pilotinima, a planiraju kopati nove, duge kanale za luke nadomak Venecije za daljnje dolaske. Mi nemamo taj problem, a na šest sati smo plovidbe od Venecije i od Dubrovnika, odnosno na sredini rute.
Mislio sam i na činjenicu da su to najveća odredišta i najveći mamci u Jadranu i pitanje je što će se dogoditi ako otpadnu, hoće li se i ambicija kompanija za plovdibu ka Jadranu smanjiti?
– Najbržerastući segment turizma u svijetu je kruzerski turizam, nekad povlastica najbogatijih danas, prihvatljiv srednjim slojevima, a poželjan jer budi neodoljive asocijacije. Ovog trenutka u svijetu se gradi 120 novih i sve većih kruzera i traže nove rute i odredišta, a Jadran kao dio Sredozemlja ostat će snažno prisutan. Konačno, ni Venecija ni Dubrovnik neće prestati s prihvatom, već će se samo prilagoditi broj i dani odnosno mjesta pristajanja. Ovog trenutka u traženju novih ruta je recimo i kruzerska ruta Puta svile, a koja će ići od Kine do Mediterana s tri stajanja kroz 21 dan, a znate da smo se angažirali upisati Zadar na pomorsku rutu Puta svile. Intenzivno radimo, makar moram kazati da neki to ne shvaćaju. I kad je u pitanju bitan preduvjet za home port, Zračna luka, iznimno smo angažirani jer projekte i planove imamo od varijanti razvoja Zračne luke s EU sredstvima, do kontakata s potencijalnim stranim partnerima i ulagačima, posebice snažnim operaterima koji jamče i značajna uvećanja prometa. Novi direktan spoj Zračne luke na autocestu bi recimo značio doći, nakon što sleti zrakoplov, do Šibenika za malo iznad pola sata ili u Split za nešto više od sata. Ne sumnjam u veliku budućnst ovih projekata.
Svevremenski rekord Lučke uprave Zadar
Statistički pokazatelji prometa za prvih 6 mjeseci pokazuju da je Lučka uprava Zadar u stalnom podizanju broja prevezenih putnika i vozila na lukama pod njenim upravljanjem po prvi put u povijesti premašila brojku od milijun putnika u prvih 6 mjeseci ove godine.
U promatranom periodu prevezeno je ukupno 1.029.893 putnika, što predstavlja rast od 3,28%. Gledano po vrsti prometa značajan rast putnika ostvaren je kod putnika na kruzerima i to za čak 21,29% s 73.670 putnika.
Postotno gledano, najveći rast od 25,17% ostvaren je u međunarodnom prometu (linije sezonskog karaktera). Prevezeno je 2.969 putnika. Od ove godine uvedena je i nova linija Zadar – Pesaro, pored linije Zadar – Ancona.
Lokalni promet i dalje zadržava pozitivna kretanja s rastom koji iznosi 2,05% na 953.254 putnika.
I dalje je prisutan trend rasta broja vozila i to većom stopom nego kod putnika. U prvih 6 mjeseci 2019. godine prevezeno je 194.382 vozila, što predstavlja rast od 7,05%.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Serie A
Lazio ostvario i treću uzastopnu prvenstvenu pobjedu pod vodstvom Igor Tudora
Nogomet
Bundesliga
Bayer ponovo izjednačio u 96. minuti i u 46. utakmici ove sezone ostao bez poraza
KK Zadar
Premijer liga, 33. kolo
Zadrani zaključili osnovni dio laganim hodom protiv Bosca
Nogomet
SuperSport HNL
Hajduk pred praznim Poljudom uvjerljivo savladao novog drugoligaša
Ostali sportovi
GIMNASTIKA
Tin Srbić: Vjerujem da mogu puno bolje nego danas
Zadar
ĐIR PO GRADU
[FOTO] Brojni građani i turisti na subotnjoj špici, evo koga smo sreli
Zadar
MUKE S MAJSTORIMA
MUKE PRI ADAPTACIJI STANA: ‘Majstori su nam uništili stan u srcu Zadra, šteta je…”
Crna Kronika
UHIĆEN JE
Ubojstvo u pokušaju na području Biograda: Željeznim predmetom pretukao muškarca, teško ga ozlijedio
Nogomet
Treća NL Jug, 26. kolo
Zadar preokretom slavio u derbiju i vratio se na prvo mjesto
Zadar
OB ZADAR