Paradoks je da u vremenu kada hrvatska država financira megaprojekt trajektne luke u Zadru (Gaženica) od 236 milijuna eura, istoj luci državni brodar ukida jedinu međunarodnu liniju, svodeći je na sezonsku
Prijedlog Jadrolinije je da se međunarodna trajektna linija Zadar – Ancona, koja se već tradicionalno ukida 1. siječnja, bude ponovno uspostavljena 4. travnja 2012. godine.
– Odluka je katastrofalna i apsolutno neprihvatljiva za Zadar, mislimo i za Hrvatsku. Time se praktično najstarija trajektna linija između dviju obala na Jadranu svodi na – sezonsku, kazao nam je Dario Jurin, predsjednik Gospodarske komore Zadar.
Komora inače usuglašava, odnosno daje suglasnost na obalne linije u zemlji s prijevoznicima, odnosno na njihove vozne redove. Međutim, kada je u pitanju međunarodna pruga mišljenje Komore nema obvezujući značaj, ali su ga iz zadarske komore poslali.
Jurin: Pomoći će, vjerujem, i Talijani
– Organizirali smo i niz susreta s vodstvom Jadrolinije i pokušavali argumentima obrazložiti neprihvatljivost takvog prijedloga, od tradicije do razvojnih projekcija i svega ostalog. Nažalost, za sada nismo naišli na razumijevanje. Ipak ne želimo niti ćemo stati. Pokrenuli smo i inicijativu prema Anconi, tamošnjoj komori i lučkim vlastima s kojima u nizu projekata imamo dobre odnose i kontakte. Želja nam je, a ima naznaka da bi bila prihvaćena, da i tamošnje lučke vlasti snižavanjem dijela troškova doprinesu zadržavanju linije, objašnjava nam daljnje poteze Jurin. Konačno, tu je i mogućnost obraćanja Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture kojeg je preuzeo Zlatko Komadina, a u čijoj su nadležnosti ovi poslovi, kao i Jadrolinija kao javno poduzeće.
Dario Jurin i Denis Ikić, tajnik Komore, višestruko su uključeni u poslove Jadrolinije te nam govore da je argument nacionalnog brodara – gubitak. No, za njega nemaju niti precizne podatke, niti izračune niti odnos sezonskog i izvansezonskog poslovanja.
Kod trajektnih linija iznimno je važno pitanje kontinuiteta i stabilnosti. Ukoliko želite imati poslovne subjekte, mislimo prvenstveno na kamione odnosno RO-RO promet, onda morate jamčiti stabilnost, odnosno dnevno ili tjedno odvijanje prometa, inače ispadate iz igre.
Jurin napominje da, uz to što će inicirati razgovor s kolegama u Anconi oko sniženja troškova lučkih vlasti, će sugerirati barem povremeno održavanje linije u kakvom-takvom režimu, ali nikako ne mogu pristati na to da se ukine u potpunosti.
Burić: Grad i Komora moraju to promijeniti
– Naravno, informiran sam o budućem voznom redu i na svima nama – Komori i Gradu Zadru prije svega, a i mi ćemo s naše strane učiniti što možemo da do toga ne dođe, kazao nam je Ivica Burić, ravnatelj Lučke uprave Zadar, koja upravo u ovim godinama vodi najveći projekt – gradnju Nove luke Zadar impresivnog kapaciteta s međunarodnim kruzerskim i linijskim gatovima.
– Ovo je najstarija linija među dvjema obalama, dakle prva koja je uspostavljena između Italije i Hrvatske, u tadašnjoj Jugoslaviji. Svesti je na sezonsku u sklopu projekata kojima Zadar želi u europskim razmjerima osnažiti svoje lučke potencijale, sigurno je nedopustivo. Sezonsku liniju možemo dobiti i od Talijana. Naravno, sjećate se vremena jer je to bilo prije nekoliko godina kada smo imali četiri sezonske linije za Anconu, da bismo sada ostali bez ijedne, kazao nam je Burić.
Razvijanje terminala i ukidanje međunarodne veze
Vratimo se samo konstataciji o paradoksu. Dakle, Hrvatska ulaže izniman novac odobren kreditima Njemačke razvojne banke i Europske investicijske banke u gradnju trajektnog terminala u isto vrijeme kada ukida jedinu međunarodnu vezu koju ta luka održava. Istovremeno je jasno da bez značajnog porasta trajektnog prometa, odnosno RO-RO prometa takva investicija neće imati smisla niti ekonomskog opravdanja. Cijeli je projekt i odobren od strane Europske investicije banke (koja smije financirati samo one projekte koji imaju europsko opravdanje) s računicom neophodnosti bitnog povećanja prometa ove luke. Konačno, trajektna veza Zadar – Ancona nije uspostavljena slučajno već zato jer je riječ o najkraćem, time i najjeftinijem, spoju dviju obala. Split koji je u međuvremenu od rata, posebice od rata u BiH, preuzeo mjesto centralne veze s Anconom, tradicionalno je imao vezu za Pescaru, dok je veza Ancone oduvijek išla iz Zadra.
Pokušaj trajnijeg zatvaranja ove veze imali smo već lani. Tada se ipak uspjelo u tome da je umjesto mjesec dana (opravdano remontom) veza izostala gotovo dva, ali je ipak u ožujku uredno vozila. Sada se rok misli bitno pomaknuti.
Temeljna strateška prednost ove veze nakon izgradnje vrsnih autocesta je što je njom trebalo privući dio međunarodnog prometa kamiona iz središnje i južne Italije za Srednju i Istočnu Europu.
Dodajmo na kraju da je jedina bitna zemlja za naš turizam iz koje posljednjih nekoliko godina imamo minuse – Italija. Činjenica je da su Talijani zaljubljenici u godišnji odmor s automobilom, a gdje im se osim nas malo što kao izbor nudi. Štoviše, cijeloj Srednjoj i Južnoj Italiji bismo uz adekvatne trajektne veze bili i jedini izbor. No, daleko je lakše doći do Albanije, Grčke pa i Turske nego do nas i dosadašnjom organizacijom trajektnih veza, a kako će tek biti ubuduće…
ČETIRI MOGUĆA BURIĆEVA NASLJEDNIKA
Pišući o ovoj problematici valja nam spomenuti i skori izbor novog ravnatelja Lučke uprave Zadar, koji će zamjeniti Ivicu Burića.
Do sada su na natječaj pristigle četiri “koverte”. Upravno vijeće na čelu s dr. Živkom Kolegom otvorit će ih odmah po Novoj godini. Nakon njih konačnu riječ će dati ministar Zlatko Komadina, s obzirom da je Lučka uprava Zadar ruka od državnog značaja i u nadležnosti je ministarstva.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Ligue 1
PSG je ponovo francuski prvak! Pobjeda Lyona donijela je veliko slavlje Parižanima
Svijet
IZDANA UPOZORENJA
Azija na udaru toplinskog vala, temperatura doseže 45 stupnjeva, škole zatvorene
Crna Kronika
TRAGEDIJA NA CESTI
Motociklist poginuo u sudaru s automobilom u Samoboru
Hrvatska
formiranje vlade
Nova runda pregovora u ponedjeljak, DP se sastaje sa SDP-om i HDZ-om
Košarka
Završila Prva ženska liga
FANTASTIČAN UČINAK Sjajna sezona Zadranki, 20 utakmica, 20 pobjeda
Crna Kronika
MAKARSKA
Preminula starija žena, policije privela 40-godišnaka koji ju je gurnuo
Crna Kronika
Osuđen je
Pijan vrijeđao suprugu, a kasnije tvrdio: “Rekla mi je da imam malo spolovilo i da sam – kit!”
Zadar
KUPNJA NEDJELJOM
Evo u kojim trgovinama u Zadru danas možete obaviti kupnju
Crna Kronika
1,59 promila
U Zadru vidno pijan vikao na ulici, policija ga uhitila
Moda
analiza subotnjeg đira