Kako izbjeći “praznine” u projektiranju budućnosti i gdje su vidljive rupe, koje traže popunu, na primjeru dobrodošlog megaprojekta Gaženica
Neminovno je primijetiti da se u zadarskom slaganju budućnosti odavno shvatilo princip “spojnih posuda” ili lego kockica, prema kojem se projekt vezuje uz projekt. Neminovno je, također, primijetiti da u takvim projektiranjima svako malo i na svakom koraku iskoči kakva rupa, s prijetnjom urušavanja “kockica”.
Od onih banalnih ali okrutnih, da nema novaca, do onih također banalnih, ali tragičnih, da nemamo pojma kakve su nam podzemne instalacije pa nalaz cijevi vode, kanalizacije ili bilo čega uspori dovršenje nekog posla za koji tjedan, a sve je ionako projektirano da bude gotovo 1. srpnja pa se razvuče duboko u sezonu.
Da je razvoj vezan uz princip spojnih posuda Zadrani su shvatili davno i neko vrijeme na toj prednosti skupljali poene pred konkurencijom svojevremeno naručujući (jedini u zemlji) u Gospodarskoj komori Zadar Studiju utjecaja dolaska autoceste do Zadra.
Projekt TT Gaženica
Ipak nekoliko je događanja, osvrnut ćemo se na one vezane uz luku gdje kockice fale. Najveći, vrijedan i dobrodošao razvojni i infrastrukturni projekt u Zadarskoj županiji – gradnja nove luke Gaženica odnosno trajektnog terminala stoji projektirano 236 milijuna eura, a preći će 250 jer se u prvim projekcijama nije računalo da treba platiti PDV. Jedna od pretpostavki koja se stvara dovršetkom projekte ili već od 2013. godine je da Zadar može biti “home port” za kruzere. Dakle, stanica početka – krcanja turista na takve brodove ili završetka. Takva luka ostvaruje višestruke koristi jer u njenu Zračnu luku slijeću gosti i zrakoplovi, tu se uzima gorivo, mazivo, hrana, pića i tko zna što sve što brodovima i gostima treba, gosti dolaze pokoji dan prije ili ostanu koji poslije, oni koji dolaze kolima ostavljaju ih u garažama, nabavljaju što im nedostaje, koriste taxi, rent-a-car itd. A kod najvećih kruzera radi se o tisućama osoba.
“Rupa” na Zračnoj luci
No, banalna je svar da su gosti većih kruzera i dalje najčešće prekomorski, a Zračna luka Zadar za međunarodne letove s recimo Boeing 747 treba produžiti pistu 500 metara uz još neke druge dodatke. Štoviše već godinama ima i idejnu studiju i elaborat i zahtjev i već godinama zapinje u – MORH-u (međuodnos civilne i vojne zračne luke-piste). Na stranu što kruzeraške tvrtke i pet godina unaprijed znaju ne samo home porte već i svaku luku u koju pristaju i da se do tog teško dolazi jer je jagma sveopća. Naravno, ostaje alternativa za biti domaća luka malim kruzerima (do recimo 200-300 putnika) s europskih adresa čiji su i gosti mahom Europljani. Što i nije loše kao ideja, štoviše koristi koje bi Zadar imao od takvih malih kruzera i najveće su zbog zadržavanja, ležernosti i slično.
Crno i kontejnerski terminal(i)
Slično se može govoriti o neslaganju kockica kada su gospodarski “izlazi” iz nove luke u pitanju. Pa, na primjer, od Crnog nemamo ni “C”, a jedna od želja i interesa svake sredine s lukom je privući i gospodarske djelatnosti.
Na to se može nakalemiti i pitanje sadržaja teretne luke, izvan ovog projekta. Pa, primjerice, spomenuti kontejnerski promet. Fider servis s kojim je u Zadar ipak dolazilo nešto kontejnera održava je dok je Lošinjskoj plovidbi država plaćala, a u međuvremenu je posao nestao (mislim da je Lošinjska i prodala kontejneraše). Ukoliko najveći vlasnici kontejnerskih brodova pa i samih kontejnera ne podržavaju pristajanje u neku luku onda njihovih kontejnera neće biti u luci. Kao što neće biti RO-RO prometa koji je moguć i ciljan na trajektnu luku, ako nema RO-RO linija recimo Trst-Zadar- pa prema Grčkoj ili Turskoj.
Zadar još radi nasipavanje za trajektnu luku čemu je u potpunosti komplementaran posao nasipavanja i betoniranja za kontejnerski terminal. Ali je pitanje prostornog definiranja teretne luke kasnilo godinama i tek okončano.
U Zadru Lučka uprava namjerava ići na elaborat i studije i traženje sredstava od EU fondova za kontejnerski terminal. Pa ga poslije natječajem ili na drugi način povjeriti nekom tko bi njim upravljao. Moguće je koncesionaru na lučkom području dati koncesiju uz zahtjev za gradnjom kontejnera (uvjetovane investicije vezane uz rok koncesije) u određenom vremenu (tri su godine vjerojatno najkraći rok za samu gradnju). No, zadarskom koncesionaru na lučki posao (tvrtka “Luka” – Zadar) koliko znamo prije toga ističe koncesija, a da bi se netko upustio u takav zahvat mora dobiti produljenje barem za 20-30 godina. O toj koncesiji tek se raspravlja (većina luka dobila je produljenje trajanja). Konačno moguće je nekoj od iznimno značajnih tvrtki u kontejnerskom poslu (brodovi, kontejneri, uhodane linije) dati koncesiju makar pod povoljnim uvjetima, a onda će njihov interes biti da luka radi, odnosno ima promet. Pa se recimo mogu hipotetski povezati i te dvije – tri stvari. Pada mi na pamet da je MSC – respektabilna i Zadranima znana kompanija s vrhunskim kruzerašima na kojima su i mnogi Zadrani uživali u čarima krestarenja, ujedno je i jedna od najznačajnijih kontejnerskih tvrtki u Mediteranu i svijetu s respektabilnim brojem kontejnera, kontjenerskih brodova, pa čak jedno vrijeme (autoru nije poznato je li i sada) s najvećim kontejnerskim brodom na svijetu.
Tada se lego kockice slažu bez opasnosti rušenja.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Premier liga
Ipswich Town nakon 22 godine ponovo u najvišem rangu engleskog nogometa!
Zadar
uz blagoslov pape Franje
Baklja mira iz Vatikana stigla do Zadra
Zadar
Svjetski dan astme
U Palači Cedulin pričalo se o problematici života s astmom: Liječene se značajno promijenilo
Nogomet
Premier liga
Arsenal lako protiv Bournemoutha za dodatno odvajanje na vrhu
Zadar
Okupljanje
U Gospiću se okupile tisuće mladih, na Susretu katoličke mladeži sudjeluju i Zadrani
Županija
TRAGEDIJA U MORU
Đani Iglić o stradalom roniocu: ‘Bio je veliki profesionalac koji je znao sva pravila ronjenja’
Zadar
PU ZADARSKA
Zbog utrke u nedjelju pojačan promet i gužve, policija uputila preporuku vozačima
Zadar
SANACIJA KROŠNJI
Od ponedjeljka se zbog radova privremeno zatvara ova ulica u Zadru
Zadar
TRAGOM ISTRAŽIVANJA
Zadrani najviše kupuju našu domaću piletinu, svinjetina pala u drugi plan
Zadar & Županija
TOČKA NA I