Foto: Adam VIDAS
Klasični nadzor neba NATO obavlja za Litvu, Latviju, Estoniju i Sloveniju, a ugovore o nadzoru imaju i manje države poput Andore i San Marina
Ukoliko bi Hrvatska odlučila da je u njezinom interesu da zračni prostor nadzire zrakoplovstvo neke druge države, što su kao mogućnost predsjednik države i izaslanik ministra obrane prvi put javno spomenuli prije nekoliko dana, postala bi tako najveća europska zemlja koja je obranu neba prepustila nekome drugome.
Naime, danas nekoliko manjih država zahvaljujući bilateralnim ugovorima imaju tako sređen nadzor neba, a u nekim slučajevima im druge zemlje pokrivaju i teritorijalni dio. Radi se primjerice o Andori, Lihtenštajnu, San Marinu… S druge strane, klasični nadzor neba za druge države NATO obavlja za Litvu, Latviju, Estoniju i Sloveniju. Pribaltičke države za takvu uslugu plaćaju četiri milijuna dolara godišnje NATO-u, a kako je model malo drugačiji od slovenskog, dužni su i zbrinjavati dio NATO-ovog osoblja na svom teritoriju. Baltički model je jednostavan: po jedna NATO-članica svaka tri ili četiri mjeseca daje svoje avione, koji idu na toliko razdoblje u te države, i oni nadziru zračni prostor iznad tih država.
Kod Slovenije je priča malo “tajnovitija”: službeno se ne zna koliko susjedi plaćaju za usluge “air-policinga” i “air-monitoringa”, a iako se radi o NATO-operaciji, čitav nadzor obavlja talijansko zrakoplovstvo. Tajnovitost ugovora dovela je do brojnih spekulacija, tako da se procjene vrijednosti ugovora na godišnjoj razini kreću sve do 30 milijuna eura. Po logici, Slovenija ipak plaća više od baltičkih država, s obzirom da Sjevernoatlanskom savezu na strateškoj osnovi odgovara snažna prisutnost na Baltiku, koji se nekad doživljavao barom Sovjetskog Saveza.
Vojni analitičar Igor Tabak smatra da bi prepuštanje zračnog nadzora nekoj drugoj zemlji imalo smisla ako bi bilo planski smišljeno, što sada nije slučaj.
– Ono što je u posljednjih par dana izjavljivano “palo je s Marsa” iz tri razloga: pod jedan, baca u smeće sve dugoročne dokumente koje smo za vojsku izrađivali, pod dva, negira mnogo odluka Sabora i pod tri, jednostavno nije faktografski točno. Tuđi zračni nadzor na Baltiku je dao dobre rezultate, dok je slovenski primjer pokazao neučinkovitost, pojašnjava Tabak, za kojega je problematična činjenica da bi se kontrola iz ruku HRZ-a dala nekome drugome. Jer, to bi značilo da je mnogo ljudskih sudbina “na bubnju”.
– Oni koji razmatraju ustupanje “air-policinga” vjerojatno ne znaju što bi bilo s infrastrukturom i ljudstvom u zrakoplovstvu. Prepuštanje na prvu loptu djeluje dobro, jer je na godišnjoj razini jeftinije, a našoj se politici često takve stvari sviđaju. To što dugoročno ništa ne donosi, nije ih briga. Radi se o improvizaciji koja je u našem sigurnosnom sustavu ostala još od rata. Kada se pogledaju iznosi koji bi bili plaćeni nakon nekoliko godina nadzora, zatim negativnosti s vremenom odaziva drugog zrakoplovstva te uz to i uništavanje vlastitog sustava, čini se apsurdnim takvu stvar napraviti danas. Ustupanje nadzora ima smisla kada se odlučuje imati ili nemati uopće zrakoplovstvo, ovo kod nas je jeftina politička ad-hoc odluka, kaže Tabak.
Vojska valja kada se mora poslati 20-ak ljudi u Nedođiju, smatra Tabak, a ulaganja su prestala, tako da vojne misije jednostavno “žderu” vojni proračun, ionako smanjen za sljedeću godinu. Uz to, na teretu proračuna MORH-a je mnogo stavki koje s vojskom nemaju nikakve veze, poput vatrogastva. I kupnja kanadera je išla preko vojnog proračuna, a takve stvari s Oružanim snagama nemaju nikakve veze.
Protuzračna obrana lošija od slovenske
Slovenija u ovom trenutku ima bolju protuzračnu obranu od Hrvatske, i to je činjenica. Slovenska vojska posjeduje protuzračne sustave “Roland II”, što je bolje od bilo čega što HV ima, ukoliko se izuzmu oni djelovi nesretnog ruskog sustava S-300, koji nikada nije stavljen u pogon. General-bojnik Vlado Bagarić, zapovjednik HRZ-a i PZO-a, u posljednjem broju “Hrvatskog vojnika” najavio je da se PZO niti neće razvijati, čime bi Hrvatska spala na niske grane kada je samostalna obrana zračnog prostora u pitanju.
Otvorena izložba “Stoljeće ratnog zrakoplovstva u Hrvatskoj”
Izložba fotografija “Stoljeće ratnog zrakoplovstva u Hrvatskoj”, na kojoj je prikazana povijest ratnog zrakoplovstva na hrvatskom tlu od početka 20. stoljeća, otvorena je jučer u Tehničkome muzeju u Zagrebu. Na izložbi, u povodu Dana Hrvatskoga ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane (HRZ i PZO), izloženo je 350 fotografija zrakoplova, zračnih asova, važnih osoba u povijesti zrakoplovstva, zračnih luka i važnijih događaja.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
FENOMEN
TikTok generacije. Zašto je tako teško odoljeti zovu društvenih mreža?
Zadar & Županija
Velika utrka
Sve je spremno za Wings for Life, atmosfera pred utrku jako pozitivna
Svijet
USVOJENA REZOLUCIJA
Vijeće Ujedinjenih naroda za ljudska prava pozivalo na embargo oružja Izraelu
Ostali sportovi
OI U PARIZU
Olimpijska baklja u srijedu stiže u Marseille
Crna Kronika
INCIDENT U KATUNIMA
Od pet privedenih kod Omiša policija zadržala jednog: Pucao i oštetio svoj automobil
Zadar
ĐIR PO GRADU
[FOTO] Subotnja špica bila je krcata Zadranima i turistima, pogledajte koga smo sreli
Zadar
BOKANJAC
ĐIR PO KVARTU (10) Bokanjac, selo na kraju grada: ‘Nitko ne vodi o nama računa, zatrpat će nas smećem…’
Županija
ŠTRAJK
VRTIĆ (NE)ĆE RADITI Štrajk najavljen 13. svibnja, Knez poručuje: ‘Ako im triba donit koji kolač, nek jave’
Zadar
Okupljanje
Bivši učenici Pomorske škole veselo proslavili 45. godišnjicu mature: Ovo je rasadnik profesionalnog kadra
Crna Kronika
PU ZADARSKA