Subota, 27. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

10 C°

PANEL RASPRAVA

Sveučilište pokreće studij logopedije

Autor: Đurđa Baljak

27.03.2024. 11:14
Sveučilište pokreće studij logopedije

Foto: Mislav Klanac



U Svečanoj dvorani Sveučilišta u Zadru održana je panel rasprava u sklopu Europskog dana logopedije koji se obilježava 6. ožujka te 2. Dana djece s teškoćama u razvoju i njihovih roditelja. Panel je organizirala Zadarska podružnica Hrvatskog logopedskog društva (HLD), a poseban naglasak je stavljen na važnost suradnje s drugim stručnjacima te roditeljima ili skrbnicima kako bi se pružila inkluzivna podrška za djecu s teškoćama u razvoju.


Na početku panel rasprave, prorektor za znanost i informacijsku infrastrukturu Sveučilišta u Zadru, prof. dr. sc. Zvjezdan Penezić, obratio se prisutnim logopedima te istaknuo kako je pred njima velika odgovornost i veliki izazovi, ali kako pritom imaju podršku Sveučilišta u Zadru.


»Plovidba uzvodno«


– Na nedavnoj proslavi Dana Sveučilišta, rektor Faričić je naglasio izuzetnu težinu koju roditelji proživljavaju, usporedivši njihov put s plovidbom uzvodno, gdje se suočavaju s mnogim izazovima. Prepoznavši važnost tih riječi, naše Sveučilište je odlučilo krenuti u pokretanje studija logopedije, a sada smo pri kraju izrade elaborata za tu svrhu. Izuzetno smo uzbuđeni zbog ovog projekta i optimistično gledamo prema budućnosti, unatoč izazovima koje donosi put uzvodno. Vjerujemo da ćemo uspjeti upisati prvu generaciju studenata logopedije ove godine. Naime, napravili smo korake da osiguramo potrebne prostore, čak smo uredili sobu za promatranje s jednosmjernim zrcalom, što je ključno za studij logopedije. Suradnja s kolegama logopedima je također od izuzetne važnosti, kazao je Pnezić te dodao kako im je trenutno izazov pronalazak logopeda za suradnju u nastavi ili kao suradnika, ali se na tome aktivno radi.




– Također, nedavno smo razgovarali i s predstavnicima dječjeg vrtića Latica i OŠ Voštarnica o mogućnostima otvaranja studija rehabilitacije u budućnosti. Nastojimo napraviti što više koraka naprijed jer osjećamo odgovornost prema djeci i zajednici s potrebama, kazao je prorektor Penezić, istaknuvši kako Odjel za psihologiju aktivno provodi istraživanja, a jedno od njih je bilo i ono koje se odnosilo na psihološke aspekte roditelja djece s teškoćama, koje je jasno ukazalo, između ostalog, na potrebu za pokretanje studija logopedije.


Zadarska podružnica Hrvatskog logopedskog društva (HLD) ima trideset i pet aktivnih članova koji djeluju na području Zadra i Zadarske županije u različitim sektorima. Anamarija Jurin, predsjednica podružnice i djelatnica Opće bolnice Zadar predstavila je rezultate ankete o iskustvima roditelja u postupku priopćavanja sumnje ili dijagnoze poremećaja iz spektra autizma.


Postavljanje dijagnoze


– Naša suradnja s roditeljima započinje već prije postavljanja same dijagnoze, od trenutka kada prvi put stupaju u kontakt s nama. U tom inicijalnom procesu, roditelji ili skrbnici suočavaju se s nizom izazova na putu do postavljanja dijagnoze. Često se događa da liječnici umanjuju zabrinutost roditelja zbog primijećenih odstupanja u razvoju djeteta, što može izazvati dodatnu nesigurnost. Osim toga, dugo čekanje na dijagnostičke postupke između prvih sumnji i konačne dijagnoze dodatno otežava situaciju, kao i potreba za traženjem četiri do pet mišljenja različitih stručnjaka, istaknula je Jurin te dodalal kako se roditelji nerijetko suočavaju i s »nejasnim« dijagnozama, što dodatno komplicira situaciju.


– Analizirajući okolnosti postavljanja sumnje ili dijagnoze poremećaja iz spektra autizma (PSA), ustanovljeno je da se u 47,7 % slučajeva sumnja ili dijagnoza postavi kada dijete ima između dvije do tri godine. Dakle, primjetan je trend sve ranijeg postavljanja dijagnoze PSA-a. Važno je također uzeti u obzir činjenicu da sU dijagnostički postupci često centralizirani, što rezultira dugim listama čekanja u pojedinim ustanovama, što direktno utječe na vrijeme čekanja do postavljanja dijagnoze. Budući da je postupak priopćavanja dijagnoze PSA-a prvi važan korak u procesu suočavanja roditelja s postavljenom dijagnozom, bitno je uzeti u obzir čimbenike koji mogu utjecati na pozitivno iskustvo roditelja, naglasila je Jurin, te dodala kako problemi s kojima se roditelji često suočavaju u tom procesu uključuju osjećaj nelagode, nedostatak privatnosti, nedovoljno vremena za razgovor sa stručnjakom ili prisutnost drugih ometajućih faktora.


Na panel raspravi su sudjelovale i djelatnice Dječjeg vrtića Latica koje su predstavile jednu od metoda logopedskog rada u vrtićkim programima. Nadalje, djelatnice iz osnovnih škola Zadarski otoci, Stanovi i Šimuna Kožičića Benje podijelile su svoja iskustva u primjeni logopedskih tehnika u školskom okruženju. Također, predstavnice Centra za razvojnu podršku – Feralić su prezentirale svoj program rada i analizirale rezultate ankete provedene tijekom ožujka u suradnji s roditeljima koji sudjeluju u terapiji.