Četvrtak, 2. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

PRVA VEČER

U dvorištu Kazališta lutaka Zadar otvoreno 15. izdanje festivala Monoplay

Autor: Nikolina Lucić

24.08.2023. 16:44
U dvorištu Kazališta lutaka Zadar otvoreno 15. izdanje festivala Monoplay

Foto: Mate Komina



Prva večer festivala Monoplay ispunila je zadana očekivanja. U dvorištu Kazališta lutaka na otvorenoj pozornici festivala izvedeno je kraće plesno djelo pod nazivom »Razvoj pokreta« u koreografiji Nataše Kusture i Sanje Petrovski. Sudjelovalo je jedanaest zadarskih plesačica od čijih je kratkih solo uradaka napravljena koreografska kompozicija koja se referira na scenografske elemente smještene po prostoru izvedbe. Scenografija su kipovi od poliestera, rad akademskog kipara Svana Riedla, stari pedesetak godina i obnovljeni upravo za ovu prigodu, a prikazuju Nives Šimatović Predovan kroz tri faze jednog pokreta. Skulpture su razmještene po prostoru tako da se dobije dojam da i one sudjeluju u prikazanim plesnim kompozicijama i sekvencama. Plesače je pratila na flauti Ana Lakić, a tekst »Dijagram« kreativnog procesa čitala je Sanja Petrovski.


– Monoplay se iz malenog festivala razvio u izuzetno značajno ljetno događanje na kojem se susreću plesni, kazališni, likovni, multimedijalni i glazbeni umjetnici, kritičari, pedagozi te mladi naraštaji plesača s publikom, podsjetila je Petrovski.


Foto: Mate Komina


Posveta osnivačici ZPA


Nakon dirljivog otvorenja posvećenom Nives, plesna kritičarka i povjesničarka Maja Đurinović vodila je razgovor s kiparom Svanom Riedlom u kojem su se prisjetili naglog razvoja suvremene plesne umjetnosti sedamdesetih godina prošlog stoljeća i njegova utjecaja na Riedlov rad koji je u to doba napravio brojne skulpture plesača suvremenog, a zatim klasičnog baleta.




– Kraj je kolovoza, a mi smo opet solo. Devet plesnih izvedbi koje smo odabrali zbog njihovih različitih pristupa plesnim formama, tema i poruka, pokazat će srce i dušu suvremene plesne solo forme, a uz bogat ćemo popratni program proći kroz najvažnije aspekte naše Monoplay povijesti i budućnosti. Bez ukalupljenosti i uz puno svježine prisjetili smo se i naše neponovljive Nives Šimatović Predovan, kazala je Sanja Petrovski, voditeljica Zadarskog plesnog ansambla, dodavši kako je Šimatović Predovan ostavila dubok trag u plesnoj tradiciji Zadra.


– Nives, njezino nasljeđe i filozofija uvijek su s nama, a Svan je jedan od rijetkih likovnjaka koji su okamenili i zaustavili pokret, sačuvavši ga tako za sva vremena, istaknula je Maja Đurinović, upitavši akademskog kipara Svana Riedla kako je započela njegova umjetnička priča i fascinacija plesom.


– Želio sam dinamiku rocka i plesa pretočiti u skulpturu, jer sam uvijek idealizirao umjetnost Velasqueza i Rafaela, prisjetio se Riedl, dodavši kako je maštao o idealu ljepote, zbog čega nije želio raditi nakaze, već lijepu umjetnost povezanu pokretom i dinamikom.


– Jedna od velikih inspiracija bila je upravo Nives, fenomenalna osoba koja mi je dala zadaću da za dva tjedna napravim kipove izložene na izložbi, zbog čega sam joj zahvalan. Napravili smo pet velikih skulptura i nekoliko bista, rekao je Riedl.


Foto: Mate Komina


Solo forma u najboljem svjetlu


Na velikoj sceni kazališta lutaka gošća iz Slovenije Mala Kline izvela je multimedijalnu predstavu »Venus: between captivity and flight« uz pratnju violončela na kojem je bio Kristjan Krajnčan. Na pozornici je Malino stvarno i virtualno tijelo koje se umnožava, zatim postepeno nestaje kroz dva sloja video platna. Igra sa slojevima slika i sjenama koje prodiru kroz sliku »Rođenje Venere« Sandra Botticellija smišljeno je izvedena, s brojnim interakcijama tijela na pozornici s virtualnim, snovitim svijetom. U razgovoru nakon predstave, slovenska je umjetnica s moderatorima Majom Đurinović i Ivom Nerinom Sibilom podijelila s publikom svoje viđenje plesne umjetnosti, koncepte kojima se bavi i svojim nadahnućima.


Foto: Mate Komina