Četvrtak, 2. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

22 C°

NEMJERLJIV DOPRINOS

"Pomoćnici u nastavi imaju divno zvanje koje izvlači maksimum iz djeteta"

Autor: Matea Guzalić

13.09.2023. 13:15

Foto: Luka Jeličić



U Zadru, kao i širom Hrvatske, pomoćnici u nastavi igraju ključnu ulogu u obrazovanju učenika s posebnim potrebama. Njihova prisutnost u učionicama omogućuje bolje prilagođeno učenje za učenike s različitim teškoćama, pružajući im potrebnu podršku kako bi postigli svoj puni potencijal. No, dok se njihov doprinos obrazovnom sustavu ne može osporiti, postoje brojni izazovi s kojima se pomoćnici u nastavi suočavaju, uključujući pitanja plaća, njihovog statusa i uvjeta rada.


Upravo o ovim pitanjima, te o mnogim drugim aspektima povezanima s pomoćnicima u nastavi, razgovarali smo s predsjednicom Udruge pomoćnika u nastavi grada Zadra i Zadarske županije, Petrom Kraljev, koja se već devet godina bavi ovim poslom. Pružila nam je dublji uvid u njihovu ulogu i trenutačnu situaciju u ovom području, a saznali smo i o izazovima s kojima se pomoćnici suočavaju svakodnevno, njihovim naporima u unaprjeđenju kvalitete obrazovanja djece s posebnim potrebama te planovima za budućnost.


Traže pomoćnika za učenika u Preku


– Što se tiče sadašnjeg stanja s pomoćnicima u nastavi u Zadru i Zadarskoj županiji, prvi problem nam je što trenutačno u županiji imamo tri različita iznosa plaće. Pomoćnici u nastavi u Zadru imaju plaće preko Grada 5,31 eura neto, preko udruga 4,64 eura, a u Zadarskoj županiji je to 4,25 eura. Posljedica toga je problem s pronalaskom pomoćnika u nastavi u županiji. Mi kao Udruga pomoćnika imamo projekt preko Ministarstva vrijedan više od 130 tisuća eura (gotovo milijun kuna) i zapošljavamo deset pomoćnika. Trenutačno imamo devet zaposlenih, a još se traži jedan pomoćnik u Preku, no nažalost ga je teško naći. Cilj nam je da prvenstveno svi imaju jednake plaće, a onda s vremenom i da se plaće povećaju s obzirom na cjelokupnu situaciju i cijene, započela je Kraljev dodajući da osim plaće imaju i još nekoliko problema.




– Osim plaće, suočeni smo s još nekoliko izazova – i dalje nemamo riješen status, pomoćnici u nastavi i dalje ne postoje kao zanimanje, te i dalje nismo pod nikakvim ministarstvom ili jurisdikcijom. Dakle, lokalne jedinice samouprave odlučuju o cijenama i situaciji i one zapošljavaju pomoćnike. Ovo su problemi već zadnjih petnaest ili dvadeset godina i još uvijek se nije ništa promijenilo po tom pitanju. Još uvijek se svi nekako ograđuju od toga, te se prebacuje odgovornost s jednih na druge o tome da li će pomoćnici u nastavi biti pod jurisdikcijom Ministarstva obrazovanja ili Ministarstva socijalne skrbi, objasnila je predsjednica ove udruge.


Što se tiče samog opisa posla pomoćnika u nastavi, Kraljev je istaknula da je to jedno divno zvanje koje izvlači maksimum iz djeteta i omogućuje im bolje funkcioniranje u društvu.


Ne postoji šablona rada


– Pomoćnici u nastavi imaju jedno zaista divno zvanje. Radi se s jednim djetetom i to je idealna situacija jer nažalost postoje i pomoćnici koji rade s dvoje ili više djece, a to je stvarno teško ili čak i nemoguće. Djetetu se pomaže u svakom segmentu, u učenju, socijalizaciji, jednostavno u svemu što je njemu potrebno. Ideja individualizacije je apsolutna, ne postoji šablona rada, već se mora vidjeti što je najbolje za pojedino dijete, a s vremenom se vidi koliko se iz nekog djeteta može izvući. Ima situacija u kojima govore da neko dijete neće moći ići u redovnu školu ili da je neće moći završiti, a na kraju ne samo da to dijete uspije završiti školu, nego i nadilazi sve te procjene, baš zato što je netko radio s njim svakog dana, kazala je Kraljev te dodala da svakom djetetu treba dati priliku da bude samostalno.


– Bitno je da se izvuče maksimum iz djeteta koje onda sutra može naći posao i raditi u nekoj određenoj struci, ovisno o tome što je u njegovoj mogućnosti. Dijete može i funkcionirati u društvu, a to je nama jedan od ciljeva. Svakom djetetu treba dati priliku da bude samostalno i zaista se vidi razlika među djecom koja imaju i djecom koja nemaju pomoćnika. Zato se status ovog zanimanja apsolutno treba riješiti jer se definitivno vidi razlika u najugroženijoj skupini ljudi, naglasila je ova Zadranka.


Udruga pomoćnika u nastavi grada Zadra i Zadarske županije postoji već nekoliko godina i trudi se kroz razne načine unaprijediti radne uvjete pomoćnika, a sadašnji najveći ciljevi su im uskladiti plaće, urediti status te popraviti radne odnose.


– Mi se trenutačno zalažemo za plaće, jer se naš status ionako ne može riješiti na razini jedinice lokalne samouprave. Mi s njima komuniciramo i slušaju nas, ali se sve kreće jako sporo. Što se tiče Ministarstva, s njima smo na ničemu. No, kao što sam već spomenula, mi imamo taj projekt preko Ministarstva pod nazivom »Zajedno u školu« putem kojeg osiguravamo pomoćnike u nastavi. Dakle, to se plaća iz državnog proračuna. Na taj način se makne pritisak s jedinica regionalne i lokalne samouprave tako da ne moraju uvijek one plaćati svakog pomoćnika, rekla je Kraljev dodatno opisujući ostale ciljeve Udruge.


 


Popravljanje radnih odnosa


– Naši ostali najvažniji ciljevi su urediti naš status te popraviti radne odnose. Uvijek se trudimo širiti svijest o svrsi pomoćnika te potaknuti roditelje koji više puta ne mogu odlučiti treba li im ili ne treba pomoć i da nema ničeg lošeg u tome. Pomoćnici u nastavi su postali sastavni dio obrazovnog sistema kojem su od izuzetnog doprinosa i iz tog razloga želimo uključiti što više ljudi u ovo. Na kraju krajeva, cijelo društvo ima benefit od pomoćnika. Jedno dijete koje prethodno nije bilo samostalno, nakon završetka srednje škole, uz suradnju s pomoćnicima, postane samostalno i to je nešto što se može ostvariti za velik broj djece, objasnila je predsjednica Udruge.


Kada je riječ o suradnji pomoćnika u nastavi s osobljem u školama, u tom segmentu, kako kaže Kraljev, nema apsolutno nikakvih pritužbi.


– Suradnja pomoćnika s učiteljima i ostalim osobljem u školi je u globalu dobra, to je jedna stvar na koju se kolege najmanje žale. Kada dođemo u neku školsku ustanovu i obrazovni sustav, cijelo osoblje škole shvati koliko smo potrebni, nikad u svojih devet godina rada nisam čula da bi neki profesor rekao da nema potrebe za našim radom. Oni također vide razliku u napretku nekog djeteta, vide koliko im je lakše kad neki učenik počne raditi s nama. Iz tog razloga uvijek imamo dobre odnose s njima, a također i s roditeljima koji izuzetno cijene pomoćnike i shvaćaju koliko je to potrebno, izjavila je Kraljev dodajući da Udruga kroz razne aktivnosti pokušava podići svijest ljudi o važnosti pomoćnika u nastavi.


– Mi se već dugi niz godina trudimo podići svijest svih ljudi u Zadru i Zadarskoj županiji, a i šire, o važnosti pomoćnika u nastavi. Imali smo razne seminare i okrugle stolove, a pokušali smo doprijeti i do šire javnosti. Svatko tko je osobno uključen u ovo zna vrijednost pomoćnika u nastavi, a oni koji nisu uključeni nisu toliko upoznati s time, a nažalost je teško zainteresirati nekog tko nema potrebe za tim. No, uvijek se nađe netko tko će slušati i kome ćemo moći objasniti što mi točno radimo i koja je naša svrha. Djeca i općenito cijelo društvo imaju korist od našeg rada i zato mislimo da je ovo apsolutno nužno zanimanje, zaključila je Kraljev.