ponedjeljak, 20. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

josip bilaver

Izgleda da se napokon uređuje pruga Knin-Zadar. Državni tajnik otkrio detalje projekta

Autor: Goran Šimunov

04.03.2024. 07:30
Izgleda da se napokon uređuje pruga Knin-Zadar. Državni tajnik otkrio detalje projekta

Foto: Luka Jeličić



Nakon što je tvrtka Hrvatske željeznice Infrastruktura d.o.o. 1. veljače raspisala javni natječaj za radove na projektu »Obnova pruge M606 Knin – Zadar, dionica Knin (isključivo) – Zadar (uključivo)«, a što je omogućilo nedavno potpisivanje Ugovora o financiranju između Hrvatske i Europske investicijske banke (EIB), vrijednog 400 milijuna eura, kojim će se obnoviti 500 kilometara lokalnih i regionalnih željezničkih pruga te obnoviti 30 kolodvora, konačni prijedlog zakona o potvrđivanju ovog ugovora našao se u drugom čitanju pred Hrvatskim saborom.


Procijenjena vrijednost radova na obnovi pruge Knin – Zadar iznosi 90 milijuna eura.


– Potpisivanje Sporazuma s Europskom investicijskom bankom te usvajanje Zakona o toj suradnji u Hrvatskom saboru omogućit će obnovu naših pruga u vrijednosti od 900 milijuna eura. Radi se o cijelom nizu velikih projekata diljem Hrvatske, kazao nam je državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Josip Bilaver podsjetivši kako je jedan od najvećih projekata koji će se realizirati ovim sredstvima upravo obnova pruge.


Pruga u lošem stanju




– Početak obnove željeznice od Zadra do Knina pokazuje da Vlada RH jednako brine o svim krajevima naše države, da uz ulaganja u ceste, autoceste, zračne luke i morske luke veliku važnost pridaje i ulaganju u željezničku infrastrukturu, kako iz europskih sredstava, tako i iz nacionalnih te sredstava europskih kreditnih institucija.


Ovim projektom će se obnoviti gornji ustroj pruge Knin – Zadar te podići osovinsko opterećenje na 22,5 t/o i 8 t/m na toj dionici koja je trenutačno u lošem stanju s obzirom da od njene izgradnje nije bilo većih zahvata, iako je za vrijeme rata doživjela brojna oštećenja, ističe Bilaver dodajući kako hrvatska Vlada sve što radi, radi za generacije koje dolaze.




– Želimo napraviti pretpostavke koje će omogućiti daljnji razvoj gospodarstva, lakše unutarnje migracije, pružiti mogućnost demografske revitalizacije u prostoru koji je od prije Domovinskog rata, kada su puni putnički vlakovi prema Zadru i obrnuto bili svakodnevna i uobičajena slika, ostao bez dijela stanovništva. Nakon obnove pruge, važna je i nabavka novih, udobnih putničkih vlakova koji će prometovati na ovoj dionici.


Poznata je činjenica da je ova Vlada u proteklom razdoblju nabavila više od 30 novih, modernih vlakova upravo u svrhu putničkog prijevoza koji će potencijalnim putnicima putovanje željeznicom napraviti prihvatljivim i atraktivnim, kaže ovaj državni tajnik koji je otkrio neke od detalja projekta obnove ove pruge.


Putnici vole putovati vlakom


– Ova dionica ukupne duljine više od 96 kilometara u ovoj fazi radova obuhvaća izmjenu gornjeg ustroja, prolaznih kolosijeka kroz kolodvore i prolaznih skretnica, uređenje željezničko cestovnih prijelaza. Na dionici se nalazi čak 22 tunela te više nadvožnjaka i drugih objekata. U tunelima je potrebno izvršiti zamjenu zastornog materijala, kao i zamjenu kolosiječne rešetke. Ovo je prva faza projekta.


Druga faza će biti izmještanje pruge iz mjesta Bibinja i Sukošana. Radi se na izradi idejnog rješenja sa studijom procjene utjecaja na okoliš. Kroz nekoliko mjeseci i za ovaj projekt očekujem raspisivanje natječaja za izradu glavnog projekta i radove, nakon čega će željeznica napokon biti izmještena tunelom na dijelu od luke Gaženica prema sjeveroistoku, izvan naselja. Također u planu je i temeljita obnova svih kolodvora što bi se trebalo financirati iz EU fondova, naglašava Bilaver.




S obzirom na to da je poznato kako je putnički promet ovom prugom do njena zatvaranja 2014. bio izrazito nerentabilan, poseban izazov bit će motivirati ljude da putuju vlakom.


– Sjećam se vlakova i njihove brzine koji su prometovali ovom prugom do tog razdoblja, do ukidanja linije. Nije neočekivano da su putnici tada izbjegavali prometovanje vlakom. Da bi putovanje vlakom bilo prihvatljivo, potrebno je povećati brzine vlaka, udobnost, točnost polaska i dolaska. Sve to će se postići obnovom pruge te nabavkom novih modernijih vlakova.


Pokazalo se i u drugim europskim zemljama da mnogi putnici, ako su ispunjeni ovi uvjeti, radije biraju vlak kao prijevozno sredstvo, budući da je ekološki najprihvatljivije, najsigurnije te rješava i problem parkiranja automobila u velikim gradovima. Podsjećam i na izuzetno važan Program koji Vlada provodi u Hrvatskoj a to je besplatan prijevoz vlakom za djecu do 19 godina te za sve umirovljenike i starije od 65 godina.


Svi redoviti studenti se voze neograničeno za cijenu od 9.95 eura mjesečno bilo gdje po Hrvatskoj. U 2023. u odnosu na 2022. godinu broj putnika u željezničkom prometu u Hrvatskoj je porastao za 28 posto, napominje državni tajnik koji, osim povećanja putničkog prometa, obnovom pruge Knin – Zadar očekuje i snažan utjecaj na teretni promet koji je uoči njenog zatvaranja 2014. godine također bio neznatan, s prometom od svega 50.000 tona godišnje.


Još jedan koncesionar u luci Zadar




– Luka Zadar će u budućnosti biti vrlo važan kotačić u gospodarskom razvoju Zadra. Naime, već sada se bilježi povećanje tereta u samoj luci Gaženica, ali za ozbiljnije povećanje potrebna je sigurna, obnovljena željeznica s povećanom nosivosti, osovinskim opterećenjem. To ćemo postići ovom obnovom, ali i izmještanjem željeznice iz Bibinja i Sukošana.


Unutar lučkog područja lučke uprave Zadar imamo “stari dio” luke koji je pod koncesijom, ribarski dio luke te novi dio luke za koje je Lučka uprava Zadar raspisala prvi Poziv za iskaz interesa. Vrlo brzo očekujemo i raspisivanje natječaja za koncesiju te s obzirom na veliki interes nadamo se kvalitetnom koncesionaru koji bi u Zadar trebao dovesti još više tereta.


Dakle, preduvjet za jaču gospodarsku aktivnost u luci su obnovljena željeznica i dobri koncesionari, kaže Bilaver koji misli kako će sve ovo u konačnici dovesti do otvaranja novih radnih mjesta i razvoja našeg gospodarstva.


– Hrvatska ima sjajan geostrateški položaj. Posebice je to došlo do izražaja nakon velike ruske agresije na Ukrajinu kada mnoge “robe” s istoka traže novi najbrži i najjeftiniji put prema europskim tržištima. Naše morske luke u sinergiji sa željeznicom pozicioniraju Hrvatsku na europsku prometnu kartu kao zemlju koja im odgovara upravo na te zahtjeve. Stoga nam je važno, uz kvalitetnu lučku infrastrukturu, jače razviti i naše željeznice.


Iz iskustva drugih europskih zemalja znamo da je za jači gospodarski razvoj neke zemlje vrlo važno ulaganje u željeznicu i to je jedan od razloga zašto Vlada RH i Ministarstvo mora prometa i infrastrukture nakon velikih ulaganja u ostale sektore prometa sada najveću važnost usmjerava na ulaganja i razvoj u željeznicu, što će pomoći i u postizanju ciljeva dekarbonizacije, zaključuje državni tajnik.