Foto: IMDB
Jesenas je kroz bogati program 21. izdanja Zagreb Film Festivala iliti popularnog ZFF-a dočekao svoju hrvatsku premijeru, a ovaj tjedan konačno stiže i u naša kina. Govorim o izvanrednoj gay drami s elementima fantazije ‘’Stranci’’, filmu Andrewa Haigha koji je uz niz priznanja sakupio i šest nominacija za nadolazeću BAFT-u i kojeg su mnogi kritičari uvrstili na svoje liste najboljih ostvarenja protekle godine.
Prekid pauze
Radnja filma prati Adama (Andrew Scott), sredovječnog scenarista koji živi sam u novoizgrađenom, gotovo praznom londonskom neboderu i koji se muči sa svojim najnovijim zadatkom – pisanjem scenarija o roditeljima koje je izgubio u automobilskoj nesreći u dobi od samo dvanaest godina. Njegovu borbu sa spisateljskom blokadom, samoćom i melankoličnim raspoloženjem jedne noći uzdrma protupožarni alarm koji ga istjera iz nebodera. Po izlasku u prazno dvorište Adam ustanovi kako nije posve sam u velikom zdanju već ima susjeda nekoliko katova niže koji mu se ukazao na prozoru. Tek što se vratio u stan, Adamu na vrata pozvoni taj isti susjed u polupijanom stanju koji se predstavi kao Harry (Paul Mescal) i koji mu ponudi zajedničko druženje. Adam ljubazno odbije Harryjev prijedlog, no ubrzo se ipak započnu viđati. Paralelno, u potrazi za inspiracijom, Adam se vraća u rodnu kuću u kojoj pronalazi svoje roditelje (tumače ih Claire Foy i Jamie Bell), naizgled žive i u dobi u kojoj su ga napustili…
Nakon zapaženog ‘izleta’ u TV produkciju (op.a. mini serijal ‘’Sjeverne vode’’), jedan od najistaknutijih britanskih redatelja i scenarista proteklih petnaestak godina, Andrew Haigh, prekida svoju višegodišnju filmsku pauzu (njegovu hvaljenu dramu ‘’Moj prijatelj Pete’’ smo u kinima mogli gledati još 2017.) te nam se vraća s ostvarenjem koje ćete bez imalo sumnje dugo pamtiti. Djelomično baziran na romanu ‘’Ljeto čudnih ljudi’’ japanskog pisca Taichija Yamade, Haigh je scenarij iz priče o duhovima adaptirao u nešto posve osobno i posebno.
Traumatična prošlost
Kako ste i sami mogli razaznati iz sinopsisa, glavni protagonist Haighove ‘verzije’ je čovjek progonjen traumatičnom prošlošću, usamljen, depresivan i nesiguran. Čovjek koji u svojoj glavi pokušava dočarati roditelje koje nije imao kroz svoje formativne, a kasnije i zrele godine. Povratkom u rodni kraj on ih susreće upravo onakve kakvim ih pamti, mlade, brižne i voljene. Kako ih je tragedija zadesila tijekom 80-ih Adam im otkriva društvene i kulturološke promjene koje su kasnije uslijedile, a posebno one vezane uz gay populaciju čiji je i sam pripadnik. I dok u duhovima svojih preminulih roditelja traži pažnju, ljubav i društvo koje mu je sve te godine nedostajalo, isto mu nudi i Harry. Adam u tom strancu pronalazi srodnu dušu, no sve teže se odupire želji za komunikacijom s preminulim roditeljima. U toj psihološkoj dilemi, on se mora oprostiti s prošlošću i onima kojih više nema i prigrliti život koji je pred njim.
Haigh je u Yamadinoj priči pronašao pregršt tema koje su ga i samog okupirale, odnosno, još uvijek okupiraju. Ogolio ih je od onog horor efekta koji se nalazi skriven između korica knjige, izbrisao sve granice stvarnog i nestvarnog, mašte i jave i pretvorio u nešto totalno drugačije, rekao bih čak i metafizičko. Kako se suočiti s traumama iz prošlosti i gubitkom voljenih? Kako prihvatiti sebe samog, pobijediti depresiju i uzdignute glave zakoračiti u svjetliju budućnost? Kako se u potpunosti otvoriti i pronaći svoju srodnu dušu i pravu ljubav? To se tek neka od pitanja koje Haigh ovdje postavlja i premda nam ne nudi konkretne odgovore, svakako s njima otvara prostor za dijalog i vlastite interpretacije.
Autorski pečat
Krajnje melankoličan, sanjiv, kompleksan, a u konačnici i potresan i šokantan, Haighov film je prije svega čaroban, direktan i emotivan koktel osjećaja koji malo koga može ostaviti ravnodušnim. Haighov autorski pečat posebno su ‘otisnuli’ i kamera Jamiea D. Ramsaya, glazba Emiliea Levienaise-Farroucha (uz glazbene numere gay ikona pop glazbe poput Frankie Goes to Hollywood, Pet Shop Boysa ili Erasure), no prije svega je to učinio izvanredni glumački ansambl predvođen Andrewom Scottom i Paulom Mescalom. Uz ove ‘’Strance’’ se nitko neće osjećati usamljeno ili isprazno.
PITANJA BEZ ODGOVORA
Kako se suočiti s traumama iz prošlosti i gubitkom voljenih? Kako prihvatiti sebe samog, pobijediti depresiju i uzdignute glave zakoračiti u svjetliju budućnost? Kako se u potpunosti otvoriti i pronaći svoju srodnu dušu i pravu ljubav? To se tek neka od pitanja koje Haigh ovdje postavlja i premda nam ne nudi konkretne odgovore, svakako s njima otvara prostor za dijalog i vlastite interpretacije.
najnovije
najčitanije
Kultura
"NA KRALJEVU PUTU"
Ljepota Arbanasa kroz slike autorice Pine Nikpalj Perović
Zadar & Županija
SJP POSKOCI
Uskoro 32. godišnjica stradavanja branitelja: ‘Još se nismo odužili Draganu Žuniću’
Zadar
SVEUČILIŠTE U ZADRU
Održano predavanje o inkluzivnom obrazovanju: “Razlike bi trebalo svesti na minimum”
Svijet
maksimalna kazna
Srbijanski masovni ubojica dobio 20 godina zatvora
Svijet
uspješan zahvat
Brazilski predsjednik Lula ponovno operiran
Zadar
ŽIVOT BEZ GRANICA
Jurica Milin, osoba s Down sindromom, uspješno ruši barijere i ostvaruje svoje snove
Kultura
VELIKI KONCERT U HNK ZADAR
Klapa Anima Maris vraća se na velika vrata: “Kada nam netko priđe i podijeli svoj dojam, tada znamo da…”
Županija
pitanje zaštite
RAT NA OTOKU Simbol čipke kao kamen razdora Pažana i Novaljaca
Zadar
sigurnosne mjere
Policija snima utakmicu Zadra i srpske momčadi
Crna Kronika
opirao se uhićenju