Subota, 27. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

OPET SOLO

Program 15. Monoplaya posvećen neprežaljenoj Nives Šimatović Predovan

Autor: Nikolina Lucić

16.08.2023. 13:06
Program 15. Monoplaya posvećen neprežaljenoj Nives Šimatović Predovan


Kralj ljeta u Zadru već je 15 godina rezerviran za festival suvremenog plesa Monoplay, jedini hrvatski festival posvećen isključivo solo formi. U razdoblju od 23. do 26. kolovoza u centru grada u Kazalištu lutaka Zadar, održavat će se program koji uključuje predstave suvremenog plesa, izložbe, razgovore, promocije i panel rasprave, filmove, koncerte i druženja. Organizatori, Zadarski plesni ansambl, ističu kako je svaki dolazak na Monoplay kompletan večernji izlazak jer sve što vam treba za kvalitetnu kulturu življenja je na jednom mjestu.


Međunarodni plesni festival Monoplay održava se u Zadru od 2009. godine pod geslom “Kraj kolovoza, a opet solo”. Od samog osnutka pa do danas Festival, koji se razvio vrlo spontano iz želje za angažmanom plesne zajednice da se pomogne članici Zadarskog plesnog ansambla da nastavi školovanje u inozemstvu, redovito svake godine unapređuje svoje organizacijske i umjetničke kapacitete. Tako se iz malenog Festivala, razvio u izuzetno značajno ljetno događanje na kojem se susreću plesni, kazališni i glazbeni umjetnici, kritičari, pedagozi te mladi naraštaji plesača s publikom.


15 godina tradicije


Kroz zajedničke festivalske dane otvaraju se prostori okupljanja i međusobnih dijaloga djelujući na sustavnom unapređenju ne samo vlastitog rada nego i na razvoju zadarske i cjelokupne domaće plesne scene.




– Monoplay i STREAM od ove su godine po prvi put spojeni u jedno kako bi pojačali plesnu scenu prisutnu na Monoplayju. Program je bogat i raznolik, a po prvi nam put u goste dolaze i studenti neverbalnog kazališta osječke Akademije dramskih umjetnosti, najavila je Sanja Petrovski, voditeljica ZPA, dodavši kako im je cilj ovim dvama projektima ojačati zadarsku plesnu scenu i pretvoriti je u kulturnu metropolu.


– Izvedbeno smo i organizacijski jako zadovoljni. 15 godina tradicije nije mali pothvat i drago nam je znati da smo redoviti dio zadarskog kulturnog kalendara, dodala je Petrovski, dok je Matea Bilosnić naglasila kako je bilo prirodno spojiti u jedno Monoplay i STREAM.


Budući da su mladi naraštaji te posebnost zadarske plesne scene od velikog značaja od samog pokretanja festivala Monoplay, redovito se predstavljaju radovi mladih umjetnika studenata Akademije dramske umjetnosti iz Zagreba i Studija neverbalnog kazališta iz Osijeka uz obavezno predstavljanje zadarske plesne scene čiji plesači tijekom ovog događanja imaju priliku predstaviti se kroz izazovan format solo izvedbe publici koja dolazi iz raznih dijelova Hrvatske i Europe.


Prvi dan rezerviran je za predstavu “VENUS: between captivity and flight”


Festival otvara 23. kolovoza zadarska plesna scena koreografijom u dvorištu Kazališta lutaka Zadar nazvanom “Razvoj pokreta” kao homage Nives Šimatović Predovan, jednoj od osnivačica Zadarskog plesnog ansambla preminuloj prije dvadeset godina. Inspiraciju za plesno djelo koreografu Sanja Petrovski i Nataša Kustura pronašle su u tri kipa Svana Riedla iz sedamdesetih godina koji prikazuju upravo Nives kroz tri različite faze istog plesnog pokreta, a biti će izloženi u dnevnom boravku festivala.


Spoj različitih scenskih formi


– Ove godine po prvi put ugošćujemo slovenskog kung fu majstora Andreja Zupančića. Dolazi na “STREAM” sa svojom borilačkom vještinom kako bi pokazao koliko se ples i borilačke vještine preklapaju, najavila je Bilosnić, dodavši kako su ovogodišnji gosti redom renomirani umjetnici.


– Spoj produkcije festivala i edukacije u plesnoj tehnici prirodan je slijed kojim plesna umjetnost teži, pojasnila je Bilosnić, dok je Petrovski naglasila kako su u svoj repertoar namjerno uvrstili borilačku disciplinu.


– Već smo se susretali s istočnjačkim borilačkim vještinama jer one su jako slične suvremenom plesu. U suradnji s Jasnom Čižmek Tarbuk radimo na komadu koji ćemo predstaviti na jesen, tako da će nam koristiti da se bolje upoznamo s fizikom borilačkih vještina. Suvremeni se plesači sve više, osim uskih specijaliziranih plesnih tehnika, koriste i drugim sredstvima izražavanja, pojasnila je Petrovski.


Prvi dan na velikoj sceni Kazališta lutaka odigrat će se predstava “VENUS: between captivity and flight” autorice Male Kline is Slovenije. Predstava je nastala prema slici Rođenje Venere Sandra Botticellija koja prikazuje trenutak njezina izranjanja iz morske pjene. Rođenje Venere je rez koji dijeli nebo i zemlju, stvarajući tako prostor neprekidne kreacije. Slika je polazište za stvaranje tekstualnog i plesnog materijala koji, svaki na svoj način, nude mogućnost različitih čitanja i značenja.


Mala Kline je izvođačica, koreografkinja i spisateljica iz Slovenije. Njezin umjetnički i teorijski rad utkan je u praksu sanjanja, a opsežan opus temelji se na tehnikama sanjanja “Saphire” koje koristi kako bi otvorila prostore iskustva i generirala semantički fluidne kontradiktorne slike obilježene atmosferskim intenzitetom.


Foto: BUCINEL BORUT


Drugi dan festival ugošćuje zadarsku plesnu umjetnicu s ljubljanskom adresom Ladu Petrovski Ternovšek s multimedijalnom predstavom “Priče iz tišine”. Ovaj autorski solo daje uvid u dio ljudske prirode nevidljiv golim okom. Sastoji se od šest priča, a svaka je naslovljena kao poglavlje u vizualno-plesnoj knjizi s glazbom Sebastijana Duha te videom i rasvjetom Boruta Bučinela, u kojem se brišu granice između mašte i stvarnosti. Lada je koordinatorica i selektorica festivala suvremenog plesa Monoplay.


Najbolje od regionalne umjetnosti


– Ove smo se godine fokusirali na regionalne umjetnike. Prvu nam večer tako nastupa svestrana slovenska umjetnica Mala Kline, koja je razvila svoju posebnu plesnu tehniku. Lada Petrovski Ternovšek je pak s “Pričama iz tišine” ples spojila s multimedijalmim tehnikama. Slovensko-mađarsko-švedska trupa treći nam dan donosi spoj teatra i plesa, pravi horor mjuzikl u koju su inkorporirane skoro sve forme izvedbene umjetnosti, najavila je Bilosnić. Epski solo horor mjuzikl u tri čina “Dracula and the Girl and the Gloomy Forest” veliča ono obično, banalno, svakodnevno te je oda nestalnoj prirodi stvaranja umjetnosti. U ovoj predstavi Bence Mezei, koji potpisuje tekst i režiju, zajedno s izvođačicom Idom Hellsten istražuje i isprepliće popularne formate suvremenog plesa, horor filma, glazbenog kazališta i epske poezije kako bi stvorio poetsku i istovremeno smiješnu pripovijest o romantičnom, ali često zastrašujućem krajoliku koji se proteže pred pojedincem. Kroz ograničenja narativne forme, žanra horora, bajke i glazbenog teatra, predstava priča burnu priču o usamljenom Drakuli koji, kao wannabe dramaturg, kreće na putovanje kako bi predstavio svoj scenarij i pronašao prijatelje u gradskom kazalištu. Povlačeći granicu između trivijalnog i istinskog, amaterskog i profesionalnog, predstava bilježi borbe svakodnevnog života i rada te kroz šumu unutarnjih sukoba – očekivanja, snova, sumnji i želja – traga za mogućnostima oslobađanja i izlaska iz krize.


– Plesni dio Monoplayja ove godine zatvara Ognjen Vučinić s ekspresivnim solom koji je oda raveu i njegovoj mladosti, rekla je Bilosnić, najavljujući dolazak ponajboljih regionalnih umjetnika.


– Lijepa nas i raznolika programacija očekuje, a festival pokriva sve performativne umjetnosti, dodala je Bilosnić.


Posljednji dan festivala 26. kolovoza, rezerviran je za dugovječnu i vrlo atraktivnu izvedbu predstave “Rave(On)” u izvedbi Ognjena Vučinića nastaloj u suradnji s Alexandrom Madsen, a u produkciji “Masa dance company” iz Zagreba.


Spoj plesa i suvremenih izvedbenih umjetnosti


Rave kultura predstavlja autorovu društvenu uspomenu, njegov pokušaj da se osjeća kao dio zajednice stvarajući vezu s plemenom kroz ples i tjelesnost. Ovaj solo balansira između parodije nejasnih pokušaja da se objasni fenomen rave kulture i ozbiljnog pokušaja da se gleda u unutarnje Ja. Struktura i koncept nastali su kao inspiracija radom Josepha Beuysa, poznatog kao “provokatorskog umjetnika”, i njegovim performansom “Kako objasniti slike mrtvom zecu” iz 1965. godine.


Bogat popratni program posvećen plesu


Nakon svake predstave održat će se razgovor izvođača, plesnih kritičara i publike pod nazivom “Monoplay Forum”. Osim već spomenute izložbe skulptura Svana Riedla, volonteri Monoplay festivala postavit će u dvorištu kazališta i izložbu povodom malog jubileja – petnaeste godišnjice Monoplaya. Također će se izložbom plakata i publikacija obilježiti dvadesetogodišnjica od izlaska prvog časopisa za plesnu umjetnost “Kretanja” o čijem značaju i radu će govoriti osnivačice i urednice Maja Đurinović i Iva Nerina Sibila. Dugogodišnja suradnja Festivala s Udrugom slijepih i slabovidnih rezultirala je i ove godine s izložbom radova članova pod nazivom “Kretanje je…” koju organizira Josipa Štulić, a također će u dane festivala Lada Petrovski Ternovšek s ovom izrazito osjetljivom skupinom voditi radionicu “BaBe – džepni trening”. Plesna umjetnica Lana Hosni predstavit će svoj projekt “Bojanka”. Treći dan fetivala na minijaturnoj pozornici gledatelji, sudionici programa i radionica moći če u sklopu projekta “MonoStage” izvesti svoj kratki solo u bilo kome izvedbenom formatu. Tijekom Festivala prikazat će se i nekoliko plesnih filmova autorica Martine Nevistić Vukobrat i Josipe Štulić te članova umjetničke organizacije “Škvadra”. Svaka festivalska večer završit će glazbom lokalnih zadarskih glazbenika, a posljednji dan održat će koncert osebujna dramaturginja i multimedijalna umjetnica Ane Paška.



– Osim kung fua, učit ćemo i o baletu te suvremenim plesnim tehnikama, a u off programu predstavljamo bogat program umjetnosti posvećene plesu, kako kroz film, tako i kroz izložbe i rasprave o suvremenoj plesnoj sceni. Pripremili smo malu izložbu povodom 15. rođendana Monoplayja, kao i posvetu našoj neprežaljenoj Nives Šimatović Predovan kroz radove Svana Ridla, najavila je Bilosnić.


– Iako je prošle godine program bio opširniji, ove smo se godine potrudili da bude jednako bogat i raznolik, zaključila je Petrovski.