Zadarski poluotok na naslovnici »Kaleidoscopa« – časopisa poljske nacionalne aviokompanije LOT, slika Kornata i Telašćice u talijanskom časopisu Nautica naslova »Hrvatska, zaštićeni dalmatinski otoci, od parka do parka«, odnosno »Skriveni otoci kod Zadra« u magazinu »Bell’Europa« objavljene u svibanjskim izdanjima, povod su za osvrt na značenje i mehanizme nastajanja ovakvih reportaža, priča, članaka, TV i radijskih priloga u korist našeg turizma.
Kako su nastale ove priče
Svako je jasno da ovkove priče i objave, osim iznimno, »ne padaju s neba«. Što o nekoliko posljednjih spomenutih objava kažu u TZ Zadarske županije:
– To je dio udruženih marketinških aktivnosti i strateških projekata s avioprijevoznicima TZ Zadarske županije i TZ Grada Zadra. Budući da se putni časopis Kaleidoscop distribuira na svim linijama, ovo je sjajna prigoda kojom se dopire i do onih skupina koje još nisu upoznate s našom destinacijom, čemu će prekrasan članak svakako doprinijeti, a može se vidjeti i online.
Za reportažu u talijanskoj Nautici navode: Autorica reportaže, Patrizia Magi je u nekoliko navrata posjetila Zadarsku županiju, posljednji put u kolovozu 2019. godine kada joj je TZ županije omogućila i organizirala posjet Dugom otoku, Molatu, Silbi, Olibu, Premudi, Istu i Škardi, i marinama ZD županije. Već u rujnu 2019.objavljena je reportaža na osam stranica, a časopis distribuiran i najprestižnijem sajmu nautike u Genovi. Ova istinska zaljubljenica u našu obalu i posebno otoke, još je 2006. godine dobila grand prix Zlatne penkale.
Za Bell’Europa navode kako su novinari i fotografi ovog časopisa ovdje boravili u više navrata. Novinarka Vanina Patane’ i fotograf Franco Cogoli još su 2015. godine odradili Zadar, Biograd, Pakoštane, Vransko jezero, Maškovića Han Tkon i Pašman, iz čega su nastale reportaže na više od 30 stranica u izdanjima Bell’Europa i In viaggio. U 2017. godini na Dugom otoku i na Pagu su boravili Giorgio Filippini i Leonarda Perrone,…
Napominju kako navedeni novinari, uz ažuriranje, za što se direktno ii putem predstavništva HTZ-a obraćaju TZ Zadarske županije, i dobiju potrebne materijale, objavljuju priče i godinama nakon dolaska.
Metodologija suradnje s novinarima
TZ Zadarske županije od svojih početaka osobitu pozornost polaže suradnji s novinarima i organizaciji njihovih studijskih putovanja, te u Programu rada redovito planiraju sredstva za troškove ugošćavanja stranih novinara, blogera, influencera ali i agenata. Ta komunikacijska taktika u okviru odnosa s javnošću za cilj ima trajno informiranje predstavnika medija o turističkoj ponudi Zadarske županije i Hrvatske, i ima ključnu ulogu u stvaranju imidža destinacije, uvođenju nove destinacije, proizvoda, stvaranju općeg mišljena i razvijanju samog turizma. U konačnici značajno utječe na mišljenje i stavove turista, a time i dolaske.
Studijska putovanja novinara načelno se organiziraju putem sustava TZ-a u suradnji s predstavništvima HTZ-a u inozemstvu, Glavnim uredom, županijskim i lokalnim TZ-ima i turističkim gospodarskim subjektima. Namjera je HTZ-a identificirati utjecajne novinare/blogere za značajna tržišta i to po temama, provjeriti njihov utjecaj i online reputaciju, te za odabrane organizirati putovanja. Ovisno o procjeni korisnosti, TZ županije potvrđuje njihov prihvat.
Troškovi i modeli
Načini financiranja studijskih utvrđuju se ovisno o modelu. U praksi najčešće HTZ snosi troškove dolaska i smještaja, dok TZ županije u suradnji s lokalnim TZ-ima i gospodarskim subjektima preuzima troškove obroka, stručnih vođenja, izleta, ulaznica, prijevoza i sl., a sinergijsko djelovanje više subjekata čini te iznose podnošljivijima.
Troškovi TZ županije za ove namjene (do korone) iznose oko 80.000 kuna godišnje, a TZ županije u prosjeku u godini organizira pedesetak studijskih putovanja za oko 130 novinara iz dvadesetak zemalja. Najčešće dolaze sa ključnih tržišta na kojima postoji predstavništvo HTZ-a – Njemačke, Francuske, Velike Britanije, Češke, Poljske, Mađarske, Belgije, Austrije, Slovačke, Švedske, Italije, Španjolske, no i iz udaljenijih zemalja kao što su SAD, Kanada, Kina, Japana i Koreja, i ostalih. Najčešće obilaze i upoznaju grad Zadar, ali i NP Paklenicu, Nin, Biograd, Pag, Ugljan, Pašman, Dugi otok i PP Telašćicu, kanjon Zrmanje, Vransko jezero, zadarsko zaleđe, ali i sve ostale destinacije. Osobito se vodi računa o promoviranju primarnih proizvoda kao što su kulturni i doživljajni, ruralni, nautički i aktivni (outdoor ili adventure) turizam s ključnim podproizvodima – ciklo i trail (pješački). Posebno se značajnim medijima i tržištima pokazuju prednosti Zadarskoj županiji u pred i podsezoni i manje poznatim destinacijama.
TZ i samostalno organizira studijska putovanja kad je to od posebnog interesa, primjerice uz otvaranja novih zračnih linija i sl. Također povremeno pruža podršku i novinarima koji se u vlastitom aranžmanu zateknu u županiji, najčešće u vidu organizacije stručnih vođenja (tražeći preporuku predstavništva HTZ-a iz zemlje iz koje su, ako to zahtijeva veće troškove). Važnu ulogu imaju lokalne TZ i turistički gospodarski subjekti regije od kojih se traži podrška.
Vrijednosti objava
Predstavništva dostavljaju na uvid Glavnom uredu i TZ-u objavljene medijske sadržaje. Glavni ured HTZ-a vodi evidenciju o broju novinara, zemljama i medijima i izračunava vrijednost medijskih objava. Vrijednosti medijskih objava nastalih zbog boravka novinara u našoj županiji procjenjuju se na višestruko veće iznose od cijelog proračuna TZ županije, jer oglašavanje na samo jednoj stranici u nekom renomiranom turističkom časopisu stoji i do 5 tisuća eura.
Stoga je organizacija studijskih putovanja novinara jedan od značajnijih alata TZ županije kojim uz minimalne troškove stvara pozitivan imidž i prepoznatljivost turističke destinacije – Zadarske županije.
Primjer Winnetoua
Studijsko putovanje iz 2016. godine obuhvtilo je 13 novinara iz Njemačke, Austrije i Švicarske koji su tri dana lipnja pratili proslavu 50. obljetnice snimanja filma o Winnetou i obišla brojne lokacije snimanja od Velebita, Paklenice i kanjona Zrmanje, ali i Starigrada, Zadra, Pakoštana, Kornata i Krke.Objavljeni su članci uglavnom u tiskanim, ali i elektronskim medijima, u tim zemljama. Vrijednost objavljenog materijala samo u Njemačkoj iznosila je više od 716.000 eura.
«Zlatna penkala« – godišnja nagrada inozemnim novinarima
Hrvatska turistička zajednica odavno je shvatila vrijednosti novinarskih napisa i priloga o ovdašnjem turizmu te 2005. godine ustanovljuje nagradu «Zlatna penkala». Proizašla je iz spoznaje koliko je rad inozemnih turističkih novinara važan doprinos turističkom uspjehu Hrvatske, i način je zahvale i priznanja takvim novinarima.
Svake se godine organizira studijsko putovanje uz svečanu dodjelu nagrada za predstavnike medija koji su objavili najbolje radove u godini ranije. To je ujedno prilika da se pokaže nova destinacija u Hrvatskoj te zahvali novinarima, urednicima, ali i blogerima i influenserima za predstavljanje hrvatskih ljepota i turističkih posebnosti. Dodjeljuju za najbolje tekstove, radio i TV priloge, za najbolju blog objavu te najbolju objavu na društvenim mrežama.
Nagrada ima i dodatnu vrijednost, jer prvu mehaničku olovku na svijetu ing. Slavoljub Penkala iz Zagreba patentirao je 24. siječnja 1906. godine, a prvo nalivpero na svijetu s čvrstom tintom 31. svibnja 1907. godine.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
REAKCIJA SDP-A
Grbin: Vlada i ministarstvo zakazali u pogledu mjera za suzbijanje svinjske kuge
Nogomet
HNL
Sahiti pogodio za prekid negativnog niza Hajduka, ali Splićani su još jednom bili neuvjerljivi
Scena
glazbeni talent
Mladi policajac iz Bibinja oduševio na ‘Superstaru’
Nogomet
Serie A
Sassuolo zabio četiri gola Juventusu za veliku pobjedu, Martin Erlić kapetan pobjedničke ekipe
Crna Kronika
REAGIRALI NA PROZIVKE
Osječka policija odbacuje tvrdnje o zataškavanju u slučaju ubojstva 21-godišnjakinje
Crna Kronika
sve prijavio policiji
Još jedan slučaj pedofilije u Zadru?! Otac primijetio čudno ponašanje djevojčice
Crna Kronika
Prema prijedlogu ŽDO-a
66-godišnjaku osumnjičenom za silovanje maloljetnice određen istražni zatvor
Scena
glazbeni talent
Mladi policajac iz Bibinja oduševio na ‘Superstaru’
Zadar
PROMETNA NESREĆA
Motociklist teže ozlijeđen, vozač automobila oduzeo mu prednost na raskrižju
Zadar & Županija
ĐIR PO GRADU