Porinuće “Velebita” u 3. maju spada u lijepe gospodarske trenutke za Zadarsku županiju, ove godine na žalost iznimno rijetke
Želim tebi brode, da kao i tvoj imenjak Velebit prkosiš buri pronoseći svijetom to ponosno hrvatsko ime. Kao što Velebit u svom krilu čuva skroman, ali rijedak cvijetak čvrstoga korijena, velebitsku degeniju, tako i ti, brode, čuvaj u svom krilu naše ponosne i časne ljude, naše pomorce koji ćete znanjem i vještinom voditi kroz utihe i oluje svjetskih mora…, približno takvim, naglašeno pjesničkim riječima predsjednica Vlade RH Jadranka Kosor kumovala je porinuću novogradnje “711” imenovavši tanker – imenom Velebita.
Pjesničke, dirljive riječi odudarale su od atmosfere toga dana na navozu 3. maja, odnosno u Rijeci i Kvarneru. Kiša je neprekidno padala i uz zavijanje juga kvarila je ugođaj. Radnici škvera izmučeni višegodišnjim neizvjesnostima i u strahu za vlastitu sudbinu, življenja od svog rada, stapali su se u mješavinu muke i nade. Muke jer stanje oko kupnje brodogradilišta i završnice pregovora s Europskom komisijom im je kost u grlu, a istovremeno država je odustala od potpore brodogradnji. Ovaj brod je iznimka iz preostalog pomagačkog programa Vlade našim brodograditeljima. Kumovanje održava nadu, da kada je premijerka na takvo što pristala, da želi i ubuduće činiti maksimum za brodogradilište.
Kosor je obećala da će kao predsjednica Vlade i kuma broda skrbiti o budućnosti svoga kumčeta, ali i roditelja, a to je, kako je rekla, ovo brodogradilište i svi oni koji stoje iza ostvarivanja ovoga respektabilnog projekta.
Brodograditeljsko biti ili ne biti
Riječ je o jednom od četiriju brodova ugovorenim pod pokroviteljstvom Vlade RH, u vrijeme bivšeg premijera Ive Sanadera. Naručila ga je Tankerska plovidba iz Zadra, a bit će isporučen krajem ožujka ili početkom travnja 2011. godine. Do kraja iste godine s navoza bi trebao sići i blizanac, također za Tankersku plovidbu, novogradnja “712”. U ovoj je prigodi stavljena kobilica za novogradnju “713”, odnosno četvrti brod iz iste serije koji je namijenjen za Uljanik plovidbu, a prvi je, izgrađen za uljanikovce, bio ukotvljen ispred brodogradilište i oko njegova preuzimanja postoje natezanja između Vlade i brodara.
Kosor je naglasila da Vlada, uključivši sve one koji mogu i znaju nešto o brodogradnji, i dalje ustrajno rade kako bismo završili veliki projekt ususret zatvaranju Poglavlja 8, kako bi Hrvatska postala članica Europske unije te kako bi svi građani imali perspektivu. Optimistično je dodala da je ovaj događaj najava dobre i bolje budućnosti te da je ovim ostvaren kontinuitet proizvodnje, kako za brodogradilište, tako i za optimalan broj kooperantskih tvrtki.
Zadarski udio u cijeloj priči optimističan je. Naime, nakon krizne 2009. godine, koju je Tankerska plovidba uspjela prebroditi bez gubitka, uslijedila je ova vrlo teška godina u kojoj se očekuje pozitivan rezultat, no dijelom zahvaljujući prodaji jednog broda te sve većim problemima u kontroli likvidnosti s obzirom na značajne prinove, dakle četiri broda za suhe terete iz Kine i Koreje te očekivanja ova dva broda za kemikalije i derivate. Za pomorski Zadar ovo znači daljnje snaženje flote i posao za pomorce.
Kapetan Ive Mustać govorio je praktično, ali njegove riječi sigurno su pogađale u dušu škverana. Naime, Mustać je, između ostaloga, izrazio uvjerenje u daljnji nastavak suradnje u poslovima sa 3. majem unatoč sadašnjim teškoćama brodogradilišta. Štoviše, kazao je da takvo što priželjkuje i on i svi hrvatski brodari, ne samo zbog brodograditelja već i brodara:
Verbalna i stvarna podrška brodograditeljima
– Hrvatski brodograditelji grade vrhunski, svjetski proizvod, suvremen i kvalitetan s kojim domaći brodari nemaju problema.
Svaki puta kada se čovjek nađe na porinućima, odnosno primopredajama brodova mora osjetiti ponos i biti impresioniran sa složenošću i s važnošću proizvoda koji brodovi ove veličine predstavljaju. Pitanje je koliko stvari u proizvodnji uopće, a takve razine složenosti i organizacije, mi u Hrvatskoj uopće znamo raditi. Brodove po svim karakteristikama nesumnjivo i uz pohvale svih svjetskih brodara. No bitan i ključan nedostatak, osim kod Uljanika, je – ekonomska cijena. O tome smo više puta pisali, a mogli bismo danima. Europa i sebi i nama nameće kriterije idealnog djelovanja tržišnih zakona i tržišne slobode u korist dominantnih brodograditelja iz istočne Azije, predvođenih Južnom Korejom i Kinom. Kod njih se brodovi grade ispod naših cijena koštanja, ali svakako ne slobodnim, tržišnim cijenama već obiljem modela potpora i upumpavanja sredstava u brodogradnju.
Uz mnogo važnih tema koje ova gradnja otvara je i činjenica da najznačajniji gospodarski subjekt u Zadarskoj županiji na kraju gospodarski tužne godine je još jednom proširio tračak nade u bolje sutra, koja nam svima kronično nedostaje.
Loš tjedan na brodarskom tržištu
Baltic Dry Index potonuo je 11,3 posto, na 1.773 boda, dok je najteži pad ostvario Baltic Capesize koji je spušten 13,9 posto, na 2.346 bodova. Baltic Panamax oslabio je 9,4 posto, Baltic Supramax 7,4 posto, dok je najbolje prošao Baltic Handysize korekcijom od samo 1,2 posto.
Vozarine za Capesize brodove su na razini od 25.000 dolara dnevno, što je najmanje od ljetnog razdoblja. Prodavatelji željezne rudače u Karnataku morat će pričekati sredinu siječnja kako bi doznali odluku države o ponovnoj dozvoli izvoza.
Procjene govore kako bi siječanj mogao biti nešto pozitivniji i to prvenstveno stoga što su mnogi igrači na tržištu odgodili svoje isporuke za početak nove godine. U analizi N. Cotzias Shipping Groupa kaže se kako trenutačno nema pokazatelja pravoga trenda na brodarskom tržištu. Volatilnost indeksa takva je da iz njihova kretanja trenutačno ne možemo zaključiti baš ništa. Očekuju da će takva situacija potrajati i u prvim mjesecima iduće godine. Uz dosta brodova koji će ući na tržište i s manjkom potražnje, morat ćemo prihvatiti činjenicu da će vozarine i dalje padati. Iduća bi godina zato, predviđaju u Cotziasu, mogla biti dobra za tržište rabljenih brodova.
Malo optimizma ulijeva pozitivno izvješće Commodore Research & Consultancyja u kojem stoji da će kineska potražnja za metalima ostati na visokoj razini. Proizvodnja čelika na visokoj je razini, što znači da će takva ostati i potražnja za željeznom rudačom. Ipak, potezi kineskih vlasti u obuzdavanju inflacije motiviraju na oprez. Zanimljivo je da su, dok potražnja iz Kine ostaje snažna, vozarine pod pritiskom zbog zagušenosti tržišta.
Brodarski sektor na Zagrebačkoj burzi je sasvim izvan pozitivnog sentimenta tržišta. Predvodila ga je Atlantska plovidba (ZSE:ATPL-R-A) koja je ostvarila 2,5 milijuna kuna trgovine uz korekciju cijene od dva posto, na 734,54 kune. Uljanik plovidba (ZSE:ULPL-R-A) ostvarila je 2,2 milijuna kuna trgovine uz pad cijene od 1,8 posto, na 560 kuna.
Za Zadrane valja uvijek naglasiti da domaće burzovne i druge institucije prvenstveno prate kretanja u brodarstvu kroz indeks koji prati – bulk carriere, odnosno brodove za suhe terete, a ne tankere koji čine 80 posto prihoda Tankerske plovidbe u normalnim godinama. No i na tržištu tankera stvari nisu dobre unatoč pokojem spot-putovanju s dobrim cijenama.
Sindikat metalaca Hrvatske najavio prosvjed na splitskoj Rivi
Predsjednika Sindikata metalaca Hrvatske (SMH) Vedran Dragičević najavio je mogućnost održavanja prosvjednog skupa sredinom siječnja iduće godine na splitskoj Rivi na kojem bi se izrazilo nezadovoljstvo zbog zabrane “Brodosplitu” ugovaranja novih poslova.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Liga prvaka
Niclas Fullkrug donio minimalnu prednost Borussiji, Parižani dvaput pogodili vratnicu
Hrvatska
PETAR VUŠKOVIĆ
Analitičar: Milanoviću smo dno dna EU!? Pa ljudi moji, pretekli smo Rumunjsku, Slovačku i Grčku!
Svijet
BEOGRAD
Budući premijer Srbije želi bolje odnose s Hrvatskom, Žigmanov opet u vladi
Nogomet
Županijski kup
Škabrnja ’91 i Hrvatski vitez nakon drame u finalu
Nogomet
Serie B
Nekadašnji osvajač Kupa UEFA i Kupa kupova se vratio u Serie A, bivši napadač Rijeke nije igrao
Zadar
PREČKA ULICA
U Zadru palo stablo na automobile, vatrogasci i policija na terenu
Crna Kronika
NEPRISTUPAČAN TEREN
Na Viru osoba upala među stijene sa quadom, intervenirale sve službe
Zadar
TRN U OKU ZADAR
‘Sad je tamo potpuni kaos’: Zadrani se žale na gužve na vrhu Puta Bokanjca: ‘Zeleno je pet sekundi…’
Hrvatska
NOVO PODRHTAVANJE TLA
Snažan potres magnitude 4,3 kod Slunja, osjetio se i u Zagrebu i u BiH
Županija
voda