Nabavom četiri nova bulk carriera te prodajom tek jednog broda Tankerska plovidba krivac je da je hrvatska brodarska flota na kraju 2010. godine uz pad broja brodova sa 171 na 167 uvećala tonažu (dwt) s 3,13 na 3,27 milijuna dwt
Hrvatska pomorska flota, onaj njen ključni dio koji uključuje i prekooceanska plovila odnosno najveći broj plovila u međunarodnom prometu iskazan kroz njihovu Udrugu Mare Nostrum broji ovog trenutka 167 brodova, s 3.268.900 DWT-a. Čini je 12 udruženih tvrtki predvođenih Tankerskom plovidbom Zadar i Atlantskom plovidbom Dubrovnik koje zajedno drže 38 brodova, ali kapitalaca koji daju 2,33 milijuna DWT-a odnosno približno 70 posto tonaže flote.
Tankerska – 50 posto hrvatske tonaže
Prije godinu dana je brodova bilo 171, a tonaža iznosila 3.134.322. Blagom smanjenju broja plovila, ali ipak rastu bruto tonaže odnosno ukupno zadovoljavajućem stanju doprinijela je prvenstveno Tankerska plovidba iz Zadra kao najjači brodarski igrač. Naime, u Tankerskoj je tijekom godine preuzeto četiri nova broda za suhe terete, a prodan jedan te su umjesto 16 plovila s 1,4 milijuna dwt-a ovog trenutka na 19 brodova sa 1,52 milijuna dwt-a. Tankerska je plovidba na nešo manje od 50 posto (46,2%) tonaže hrvatske flote.
Posebnu vrijednost njene flote čini – mladost.
Ono što generalno vrijedi za brodarstvo je da je prošla godina bila loša. U njoj je u odnosu na briljantnu prvu polovicu 2008. godine i dalje na snazi sunovrat cijena vozarina. No, ipak je s oživljavanjem svjetskog gospodarstva posebice kod brodova za suhe i rasute terete došlo do podizanja cijena u odnosu na katastrofalnu 2009. godinu. Tome prije svega kumuje i ponašanje određuje prijevoz željeza i ugljena, a oslonac posla je Kina. Kada su u pitanju tankeri koji dominiraju u floti Tankerske plovidbe kao najjačeg brodara te Uljanik plovidbe onda su prilike znatno nepovoljnije jer se kriza vozarina za naftu i derivate nastavlja, a za sada nema tragova da bi snažnija zima i zbivanja oko niza zemalja Bliskog istoka i Sjevera Afrike donijela promjene.
Kod većine brodara stanje tonaže i plovila nije bitno mijenjano, počevši od sljedećeg igrača po važnosti Atlantske plovidbe koja je s 19 brodova na 25 posto hrvatske tonaže s preko 800.000 tona.
Uljanik plovidba je na sedam brodova, a natezanja oko preuzimanja u 3. maju dovršenog product carriera se nastavljaju. Čine 11 posto tonaže. Jadranplov koji je nedavno dočekao smjenu vodstva voljom države je bez bitnih promjena u strukturi završio godinu. Lošinjska plovidba manja je za jedan brod. Jadrolinija je bitna u drugim segmentima, a ne tonaži ima brod manje, ali i dalje može primiti preko 3.450 vozila i preko 27.000 putnika, što je čini najvećim putničkim brodarom na Sredozemlju. Brodospas ima tri plovila manje, a sjećamo se sentimentalnih drama oko Velog Jože. Mediteranska plovidba manja je za dva plovila. Ostali od JPS-a do malih linijskih brodara ostali su na “svome”.
Nestajanje kontejnerskog prometa i flote
Uglavnom od spomena vrijednog pada ističemo gubitak kontejnerskih brodova uslijed čega je cijele flota svedena sa 7.126 TEU jedinica na svega 2.228 jedinica, s ključem u prodaji u Jadroplovu. Očito je da ovaj segment brodarstva bez državnih linijskih subvencija i aktivne politike kao i drugačijeg pozicioniranja hrvatskih luka ne može nego natrag.
Ukupno gledano jedna teška brodarska godina nije bitnije izmijenila stanje u hrvatskoj floti. Kod brodova za suhe terete očekuje se da bi 2011. ipak donijela pozitivnija kretanja jer su očekivanja rasta u svijetu vrlo velika. Njega niti može biti bez pomorske trgovine, a niti je rast pomorske trgovine moguć bez takvih stopa rasta. “Remetilački faktor” je prevelik rast flote uslijed narudžbi prije krize, a od kojih se ipak manje odustaje nego bi tržišni kriteriji diktirali, a posebice zbog intervencionizma Južne Koreje i Kine u sprezi brodogradnje i brodarstva, države i bankarstva.
Teža, odnosno krizna godina očekuje se u prijevozu nafte i derivata s manjkom posla i niskim vozarinama već sada uz rekordan priliv novih brodova u svjetsku flotu u ovoj godini.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
VELIKA OBLJETNICA
VIDEO Rafalei preletjeli cijelu Hrvatsku. U Okučanima obilježena operacija “Bljesak”, susreli se Plenković i Milanović
Hrvatska
NAKNADA TROŠKOVA
Svakome nakon izbora ide 17. 918 eura po saborskom zastupniku, evo koliko će tko dobiti
Feelgood
Zvijezde prognoziraju
HOROSKOP ZA SVIBANJ Lavovi mogu tražiti povišicu, a Bikovima se nudi novi početak
Zadar
LET RAFALEA
[FOTO] Čuvari neba: Rafalei preletjeli zadarskim nebom
Županija
voda
OBAVIJEST IZ VODOVODA Evo koja će ulica u županiji u četvrtak nakratko biti bez vode
Zadar & Županija
BOGAT PROGRAM
Ne znate gdje za Praznik rada? U Zadarskoj županiji organizirano niz prigodnih događanja
Zadar
CIJENE SLADOLEDA
Pogledajte kako se kreću cijene kuglice sladoleda na Poluotoku: ‘Možda je to malo puno dati za sladoled…’
Zadar
POTREBA ILI TREND
U Zadru raste broj igraonica i rođendaonica za dječje proslave
Scena
ČLAN SASSUOLA
OSVOJIO MNOGE JEDNOSTAVNOŠĆU: Reprezentativac Martin Erlić u sretnoj je vezi sa Zadrankom
Zadar & Županija
PROPALI POGON