Prepunom dvoranom Hrvatskog narodnog kazališta u Zadru prolomio se snažan pljesak kada se jedan od najdugovječnijih ravnatelja neke škole u Zadru, popeo na pozornicu kako bi u povodu Dana Grada i blagdana svetog Krševana primio svoju zasluženu nagradu – Grb Grada Zadra.
Riječ je o Svetku Perkoviću, dugogodišnjem iznimno uspješnom ravnatelju zadarske Pomorske škole koja je najviše njegovom zaslugom, postala jedna od najboljih pomorskih škola u Hrvatskoj i svojevrsni zadarski brend.
No, on će kao i uvijek uz široki osmijeh, odmah dodati kako je to značajno priznanje – priznanje svim njegovim kolegama, ali i učenicima koji ma gdje bili i plovili – svoju školu predstavaljuju na najbolji mogući način.
Priznanje je to i mnogim hrvatskim pomorcima, od kojih su u velikoj većini oni sa zadarskog područja. Svoje pomorske korake počeli su, a kroz profesionalni staž i nastavili, upravo uz zadarsku Pomorsku školu koja već 60 godina odgovorno i savjesno brine o mladim pomorskim naraštajima i zajedno s Pomorskim odjelom Sveučilišta u Zadru velikim dijelom pridonosi sjajnoj priči o pomorstvu koja je uz turizam, najznačajnija i najuspješnija djelatnost ovoga kraja.
Dvodnevna radionica
Možda je mnogima nepoznat podatak da je Republika Hrvatska u odnosu na veličinu i broj stanovnika zapravo – pomorska velesila jer ima 12.077 pomorskih časnika te je na četvrtom mjestu na listi članica EU koje imaju pomorsku administraciju.
Naime, krajem listopada ove godine Svetko Perković je bio u Lisabonu, u sjedištu Europske agencije za sigurnost u pomorstvu (EMS) gdje je održan skup predstavnika pomorske administracije i predstavnika pomorskih učilišta svih zemalja članica EU- a. Kako je pojasnio Perković, EMS je tijelo Europske komisije (EC) koje brine o provedbi mjera, propisa i smjernica koje se odnose na pomorska pitanja s posebnim naglaskom na – sigurnost. Provodi nadzor i kontrolu primjene propisa s tog područja uključujući i trajni nadzor pomorske administracije, organizacije sustava i nadzor pomorskih učilišta u zemljama članicama EU- a. Agencija temeljem svog djelovanja potom priprema rješenja koja se u administrativnom sustavu EU pretaču u zakonske obaveze, smjernice ili kazne za moguće nepridržavanje propisa.
– Dvodnevna radionica uključivala je prezentacije i rasprave o temama vezanim za ljudske resurse u pomorstvu i obuhvaćala je nekoliko tema s prezentacijama i raspravom o pojedinim pitanjima koje su, s gledišta pomoraca i nacionalnih administracija, važni za sve zemlje članice. Glavne teme ovog skupa odnosile su se na različite sadržaje koje su bitne za ljudske resurse u pomorskom sektoru. Svim temama se pristupa ozbiljno jer je ljudski faktor najvažniji u svim elementima pomorskog poduhvata kao što je, primjerice, sigurnost plovidbe, ljudi, tereta i broda, i zaštiti morskog okoliša – ispričao je ravnatelj zadarske Pomorske škole.
O puno se tema tako raspravljalo u Lisabonu, ali kako je primijetio Perković, možda je javnosti najzanimljivija i najvažnija ona tema koja se odnosi na ljudske resusre u pomorstvu i odgovara na pitanje – gdje je Hrvatska u okviru zemalja EU-a i gdje u svjetskim okvirima?!
Do odgovora se došlo, kako je pojasnio naš sugovornik, statističkim metodama koje su dominantno koristile podatke nacionalnih pomorskih administracija, a manjim dijelom i pomorskih tvrtki i asocijacija, pa je napravljen prikaz stanja ljudskih resursa u pomorstvu do najsitnijih detalja.
– Statističko izvješće datirano je krajem 2014. godine i dobra je podloga za kreiranje dijela pomorske politike koja se odnosi na ljudske resurse u okviru zemalja članica EU-a. Kada se statistika proširi na globalno dominantne pomorske zemlje, Hrvatska je i dalje visoko pozicionirana. Na takvoj tablici, brojem časnika ispred Hrvatske su samo – Filipini, Rusija i Ukrajina. Što se tiče pomoćnog osoblja u posadama brodova, u principu, njihov broj odgovara i broju časničkog kadra, ali to uglavnom ovisi o vrstama brodova. Premda predstavljene statistike primarno tretiraju samo kvalificirano osoblje, časnike i zapovjednike, za pomoćno osoblje se može paušalno reći da u današnjim vremenima dominiraju prekooceanske zemlje, Filipini, Indija i Kina – otkrio je Svetko Perković.
Objasnio je potom kako je puno čimbenika kojima se može opravdati ovakav položaj Hrvatske u svjetskom pomorstvu, a kako je dodao, zlobnici i neupućeni će reći da ljudi “idu navigati” jer nema posla, a obično se tu pridodaju i “socijalni” atributi i prilike.
Važnost pomorske administracije
– Možda to u određenom dijelu i stoji, ali posao pomorskog časnika danas, na mostu i strojarnici izuzetno je zahtjevno zanimanje ne samo zbog specifičnih i teških uvjeta rada, nego i zbog potrebe za pouzdanim korištenjem sofisticirane opreme visoke tehnologije i trajnog, cjeloživotnog učenja na širokom području kao što je navigacija, komunikacija, upravljanje, organizacija, sigurnost, zaštita mora i okoliša, zakonski propisi i mnogi drugi važeći sastavnici ovog složenog i odgovornog posla. O poslovima, izazovima i odgovornosti za zapovijednike i upravitelje stroja, kao najveća zvanja u pomorstvu, trebala bi se pisati knjiga enciklopedijskog formata. Objektivno se može reći da se u Hrvatskoj, unatoč svemu, dugo vremena provodila politika koja je omogućila stvaranje kvalitetnog časničkog kadra. Pouzdanim radom na brodovima svjetskih kompanija, oni su stvarali uvjete u kojima je hrvatski časnik i zapovjednik tražen i poštovan. Na takav način su širom otvorena vrata hrvatskim pomorcima diljem svijeta. Na prvom mjestu u toj “politici” hrvatska su pomorska učilišta koja su, u prvom redu, odradila poslove na motivaciji mladih ljudi za pomorska zvanja, a poslove na obrazovanju i izobrazbi pomoraca, unatoč svemu, odradili su u skladu za zahtjevnim svjetskim standardima – mišljenja je Perković.
No, važno mjesto u tom “projektu” ima i hrvatska pomorska administracija. Mali ured u sklopu resornog Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, koje čine tek, prema Perkovićevim riječima, dvoje, troje ljudi – prati, provodi, bilježi, korespondira sa svim pomorcima, implementira međunarodne propise s ovog područja, prati njihovo provođenje, usmjerava u radu i nadzire pomorska učilišta.
– Na takav način pouzdano provodi sve aktivnosti koje su pomorcima potrebne, u administrativnom smislu, za nastup u zahtjevnom pomorskom tržištu. Prije Domovinskog rata značajnu su ulogu imale i domaće brodarske tvrtke. Međutim, danas kada su one rijetke ili ih u nekim pomorskim sredinama uopće, nažalost, više i nema, čitav teret je ostao na učilištima i administraciji te nekim tvrtkama i agencijama koje se bave posredovanjem u zapošljavanju pomoraca. U prilog tome govori i činjenica da je RH, u ovom trenutku jedina zemlja članica EU, a vjerojatno i u svijetu u kojoj pomorska administracija zna za svakog od 12.077 pomorca. Zna je li angažiran na brodu ili je na godišnjem odmoru i koje je vrijeme u svakoj godini proveo na brodu. Upravo ovaj model praćenja i brige o pomorcima spomenut je i pohvaljen i od strane predstavnice našeg, resornog Ministarstva i izazvao je golemo zanimanje prisutnih predstavnika pomorskih administracija zemalja EU -a u Lisabonu – rekao je na kraju ravnatelj zadarske Pomorske škole Svetko Perković.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Ligue 1
PSG je ponovo francuski prvak! Pobjeda Lyona donijela je veliko slavlje Parižanima
Svijet
IZDANA UPOZORENJA
Azija na udaru toplinskog vala, temperatura doseže 45 stupnjeva, škole zatvorene
Crna Kronika
TRAGEDIJA NA CESTI
Motociklist poginuo u sudaru s automobilom u Samoboru
Hrvatska
formiranje vlade
Nova runda pregovora u ponedjeljak, DP se sastaje sa SDP-om i HDZ-om
Košarka
Završila Prva ženska liga
FANTASTIČAN UČINAK Sjajna sezona Zadranki, 20 utakmica, 20 pobjeda
Crna Kronika
MAKARSKA
Preminula starija žena, policije privela 40-godišnaka koji ju je gurnuo
Crna Kronika
Osuđen je
Pijan vrijeđao suprugu, a kasnije tvrdio: “Rekla mi je da imam malo spolovilo i da sam – kit!”
Zadar
KUPNJA NEDJELJOM
Evo u kojim trgovinama u Zadru danas možete obaviti kupnju
Crna Kronika
1,59 promila
U Zadru vidno pijan vikao na ulici, policija ga uhitila
Moda
analiza subotnjeg đira