Luka će u konačnici imati ribarsku luku, centralni trajektni dio podijeljen na otočni terminal za postojeće trajekte na kraćim relacijama, dužobalne i međunarodne trajektne linije kao multifunkcionalni s mogućnošću prijama i kruzera te međunarodni terminal za kruzere i RO RO linije. Tu je i sekundarni lukobran za zaštitu od valova, posebice ribarske luke
Grad Zadar, Lučka uprava Zadar i Strabag, organizirali su jučer za građane Zadra i namjernike “Dan otvorenih vrata” u Novoj luci Gaženica, a već od jutra uz dobru organizaciju i autobusni prijevoz, nekoliko desetaka Zadrana iskoristilo je priliku i otišlo u luku uvjeriti se što se to radi već treću godinu, a što će u konačnici izmijeniti lice Zadra i koštati 236 milijuna eura.
– Iako smo svjesni da se ova investicija pažljivo prati u ovdašnjim medijima i da građani znaju detalje o njoj, smatrali smo da valja organizirati jedan ovakav dan u kojem će se Zadranima približiti ovaj golemi posao, sada kad su konture takve da se mnogo toga može vidjeti, kazao nam je Ivica Burić, ravnatelj Lučke uprave Zadar. Stigli smo u obilazak nakon prvog autobusa sa zainteresiranim Zadranima u vrijeme kada su u posjet došli i čelnici Grada Zadra – dr. Zvonimir Vrančić, gradonačelnik, dr. Živko Kolega, predsjednik Gradskog vijeća, ali i Upravnog vijeća Lučke uprave Zadar, koja je investitor u projektu te Darko Kasap, dogradonačelnik.
Veleban projekt
Goste su dočekivali s darovima, prospektom i propagandnim materijalom, informacijama, ali i srdelama s gradela uz dalmatinske pjesme i prezentacijom, ne samo za “dužnosnike”, već sve posjetitelje. Strabag je predstavljao Zoran Stojić, direktor Strabagove direkcije u Hrvatskoj, ali i za Jugoistočnu Europu njihovi djelatnici i voditelji gradilišta, kao i komercijalni voditelj projekta Gaženica Maurecher Hannes te Rolf Zischirsky.
Okupljenicima je prezentiran veleban projekt od ideje, prvih ugovora i početka gradnje 2009. godine do danas te ono što slijedi sa simulacijom konačnog izgleda Gaženice. Megaprojekt su radile ovdašnje najveće tvrtke Institut IGH PC Rijeka, Rijekaprojekt, zadarska Marina Projekt te Opusgeo u segmentu geološkog dijela projekta. Razlog ovako značajnog angažmana je impresivnost projekta rijetkog i u Europi, da se jedna prilično velika luka projektira od početka. Luka će u konačnici imati ribarsku luku, centralni trajektni dio podijeljen na otočni terminal za postojeće trajekte na kraćim relacijama (dužine 50 do 150 m), dužobalne i međunarodne trajektne linije (150 do 200 m), kao i multifunkcionalni s mogućnošću prijama kruzera te međunarodni terminal za kruzere i RO RO linije (prihvat plovila do 300 metara i dubinom do 13 metara). Tu je i sekundarni lukobran za zaštitu od valova, posebice ribarske luke.
U tijeku 2. faza
Ogromni su radovi podijeljeni u tri faze, a sada je u tijeku druga i prva podfaza treće faze posla. Sve su faze licitirane na međunarodnim natječajima uz nadzor europskih kreditora.
U sadašnjoj 2. fazi najsloženije je izvesti ogromne betonske radove koji podrazumijevaju vlastitu betonaru, objekte za radnike, upravu i slično te privremene piste za izradu blokova, pilota, a imaju i javnu rasvjetu da mogu raditi bez prestanka. Tu su i privremene trafostanice. Bit će izrađeno 1770 blokova, tzv. razbijača valova 268, nosivih pilota na koje ide konstrukcija gatova (na pilotima su dakle) 353… uglavnom 150.000 kubičnih metara betonskih blokova raznih namjena i 8.300 tona armature. Tu su nosive mostne dizalice do 150 tona. Ovdašnja betonara izbacuje 120 prostornih metara betona na sat…
Uz prezentaciju na panoima su postavljene fotografije i opisi raznih faza radova.
Zajedno s dužnosnicima i zainteresiranima, prezentaciju su odgledali i zadarski novinari te potom obišli ogroman plato gradilišta nove luke.
Veza Mediterana i Srednje Europe
– Cilj nam je bio upoznati zadarsku javnost izbliza s projektom i sadašnjim stanjem radova te budućim uređenjem. Kako smo vidjeli, 1. faza je gotova, 2. i početni dio 3. je u tijeku i sve ide u planiranim rokovima. Luka je, kao i samo gradilište, impresivnog izgleda, a što je važnije iznimno funkcionalno. Završetak će promijeniti sliku Zadra. Ne mislim na vizualnu sliku, već sliku stvarnosti, prije svega ne gospodarske i trgovinske prilike. Ovo je svjetski projekt i bit će to svjetska luka, veza Mediterana i Srednje Europe, koji će aktivirati lučke, ali i prateće gospodarske kapacitete Zadra i šireg prostora. Ovakav projekt rađa optimizam jer će uz samo zapošljavanje dovesti i do poticanja poslova u okruženju i nizu grana, pojačati i standard stanovništva pa i punjenje gradskog proračuna, kazao je za obilaska gradonačelnik Zadra dr. Vrančić.
Ocijenio je da će dio trajektnog prometa ova luka preuzeti i prije okončanja svih faza.
U šetnji gradilištem Kolega je pripomenuo gradonačelniku da valja razmisliti i kako odavde ljude brzo prebaciti do grada, kao i o tome kako valja slijediti ovaj posao sa snaženjem teretne luke, odnosno gradnjom kontejnerskog terminala.
Novinari ne bi bili novinari bez “bockanja” o predizbornom vremenu i ovim “otvorenim vratima”, iako valja kazati kako političkih govora nije bilo. Čini se dobra ona konstatacija koja kaže – kamo sreće da je ovakvih radilišta što više, pa neka se slika tko hoće kada ima kraj čega.
2014. GODINE MIJENJA SE SLIKA ZADRA
– Apsolutno sam sretan i zadovoljan jer ovo je bez sumnje zadarski projekt stoljeća od iznimnog značaja za našu zemlju s trajektnom, ribarskom, međunarodnom i kruzerskom, odnosno RO RO lukom. Ovdje već vidimo njegove konture. Konture su to i zadarske budućnosti u prometnom i gospodarskom smislu. Ta budućnost otvara se već završetkom 2014. godine i promijenit će gospodarsku, a i socijalnu sliku Zadra. Vjerujem da će promijeniti i ustaljene pravce međunarodnog kretanja ljudi i RO RO prometa. Ovo je projekt europskog Zadra i europski projekt, koji će značiti i nova radna mjesta uz samu luku, ali i puno više u aktiviranju svih drugih potencijala. Njime se afirmira geoprometni i geostrateški položaj Zadra u širem prostoru Hrvatske i Europe. Pratio sam i sudjelovao u projektu od prvih ideja do njegove realizacije kroz razne faze i mogu samo izraziti zadovoljstvo što se još jedna razvojna vizija Zadra ostvaruje. Kako smo čuli od ljudi iz Strabaga, od ovog je trenutka i jedinstven projekt u Europi i većini svijeta. Naime, kako kažu, željeli su u Europi obići neka slična gradilišta s radovima na kompletno novoj luci od početnog nasipanja do infrastrukturnog opremanja, gradnje pristaništa i lukobrana, ali nisu imali gdje otići jer drugdje se u većini nadograđuju postojeći kapaciteti, a tek u Kini su imali primjere gradnje novih luka. U tom smislu ovo je važan i vrijedan projekt hrvatske Vlade i države, kazao nam je ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta, koji je u obilazak gradilišta luke sa županom Zadarske županije Stipom Zrilićem i suradnicima stigao pred završetak “Dana otvorenih vrata”, iza 16 sati.
PROJEKT
Projekt u kojem je investitor Lučka uprava Zadar, naravno, ne bi bio moguć bez jamstva Vlade RH za sve kredite, a dali su ih Europska investicijska banka (EIB), odnosno Njemačka razvojna banka (KfW). Provodi se od 2009., a okončanje radova i promet novom lukom očekuje se 2014. godine. Time se oslobađa i veći dio Jazina, odnosno sadašnja trajektno-putnička luka Zadar. Uključena je i sva infrastruktura (od struje, odvodnje, fekalijr, semaforizirane prometnice, spoja sa spojnom brzom cestom Zadar 2 – Zadar, parkiralište…
Marina projekt, odnosno Nikola Bašić, tvorac nekih dosadašnjih vrhunskih atrakcija s krunom u Morskim orguljama i Pozdravu suncu, pobrinuo se i za ovdašnje atrakcije i kreacije, uz sam terminal – Park 1.000 otoka, kao i Park Vječni Zadar koji će u konačnici krasiti terminal. Putnici će na glavnom gatu ulaziti kroz tzv. skywalker.
FAZE
Prva je faza “teška” 43,41 milijun eura, na natječaju je pripala AG Kolnu, a na teškom terenu valjalo je odraditi zemljane radove i nasip od kvalitetne kamene građe s impresivnih 1,2 milijuna prostornih metara kamena, sekundarni lukobran te 250.000 prostornih metara iskopa kamena i mulja uz miniranje podvodnih grebena i omogućavanje lakog uplovljavanje s gazom do 13 metara. Impresivna oprema stigla je iz Kaburga, a u dijelu je radio ovdašnji Pomgrad kao izvođač. Započela je u svibnju 2009. godine i završena je.
Druga faza teška je 92,72 milijuna eura, pripala je Strabagu, s rokom radova od 30 mjeseci i započela je u listopadu 2010. godine, a obavlja se i treća A faza zajedno s njom. Obuhvaća svu infrastrukturu i obalnu strukturu. Pristaništa obuhvaća 1,9 km, s 12 vezova za trajekte, kruzere… 300 metara nove ribarske luke, oko 1,5 km nove obale s pet gatova, dužine 820 m. Sva infrastruktura obuhvaća i 2,5 km. U ovom poslu je i treća A faza s ozelenjavanjem i hortikulturnim uređenjem.
Treća B faza podrazumijeva prilično modernu i rekli bi “svemirski” zamišljenu zgradu terminala i popratne objekte, terminal za prihvat putnika, čekaonice, urede, komercijalne sadržaje, višeetažno parkiralište itd.
Za ovu fazu natječaj slijedi. Rok završetka je kraj 2013. godine. Strabag se, naravno, misli javiti i za dotični posao. Hoće li mu nazočnost ogromne opreme i ljudstva na već formiranom gradilištu omogućiti da bude povoljniji od drugih ponuđača, vidjet ćemo.
NAJVEĆE LUČKO GRADILIŠTE U JI EUROPI
Za austrijski Strabag Nova luka Zadar u Gaženici najveće je gradilište u JI Europi prema tvrdnjama Zorana Stojića, direktora Strabagove uprave u Jugoistočnoj Europi. Sada je ovdje stotinjak radnika, ali sa zahuktavanjem dogodine na vrhuncu radova očekuje se i do 500, a rokovi će vjerojatno biti razlogom i noćnog, odnosno cjelodnevnog rada.
U trećoj fazi će se graditi putnička zgrada s višeetažnim parkiralištem. Radovi bi mogli početi na proljeće dogodine.
BURIĆ: NATJEČAJ ZA TREĆU FAZU DO KRAJA GODINE
Ivica Burić kazao nam je kako već pripremaju natječaj za treću fazu radova. Složena međunarodna procedura s nizom kontrolora razlogom je da se valja pripremiti na vrijeme. Radovi bi u dijelu te faze mogli teći paralelno sa sadašnjim. Novca, kako nam je kazano, a vidi se i iz ukupnog proračuna, odnosno do sada izlicitiranih iznosa za prve dvije faze – ima.
najnovije
najčitanije
Vinske kronike
poznata sorta
ZADAR VS. SVIJET Regionalne specifičnosti cabernet sauvignona širom svijeta
Svijet
suprotno europskim zemljama
Amerikanci očekivano osudili nalog Haškog suda za uhićenje Netanyahua
Ostali sportovi
Veliki "come back"
Lindsay Vonn se vraća skijanju na utrci u St. Moritzu
Zadar
slobodan ulaz
U sklopu obilježavanja Dana grada Zadra Muzej antičkog stakla priredio bogat program
Zadar & Županija
NESREĆA
Tehnički direktor Jadrolinije opisao što se dogodilo s katamaranom “Silba”
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Županija
TUŽNI ODLAZAK
VIŠE OD BRODA Šarini su živjeli s ‘Princem Zadra’: ‘Godinama smo radili s njim, živjeli, dizali…’
Kultura
Alba Miočev
Mlada zadarska slikarica osvojila Grand Prix: “Bitno je da svaki dan uđem u atelje, čak i ako ne slikam…”
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Županija
POTPORE