Subota, 23. rujna 2023

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

Obnova zrakoplovstva i do milijardu eura

23.09.2010. 22:00
Obnova zrakoplovstva i do milijardu eura


Novi Gripen cijeni se na 50 do 60 milijuna eura, polovni F-16 s modernizacijom oko pet do deset milijuna dolara, dok najskuplji Eurofighter doseže i 100 milijuna eura


Zračna sigurnost sigurno je potresena nakon ovih događaja. U jednom danu smo prema nekim verzijama izgubili trećinu, a prema drugim polovinu zračnih snaga i to je nešto što će se osjetiti, čak i na srednji i duži rok, kazao nam je jučer vojni analitičar Igor Tabak.
 Vidi situaciju kao tešku, ali ne i nerješivu.
– Nama je nešto MiG-ova ostalo, tako da zračna sigurnost nije upitna. Udar je i na HRZ sama činjenica da se ovo dogodilo, jer se može raditi samo o ljudskom faktoru ili tehničkom problemu. Na kraju je dobro da nitko nije stradao, jer pored same neprocjenjivosti ljudskog života, u ova dva pilota je Hrvatska uložila velika sredstva, kaže Tabak. Ne smatra da će gubitak ove dvije letjelice dovesti do problema obuke pilota, no ova nesreća ipak otvara jedan drugi segment priče o zrakoplovstvu, a to je modernizacija.
Istječu resursi
MiG-ovima 21 koji su u sastavu hrvatske borbene flote, pa i onima koji od jučer to više nisu, resursi su trebali isteći slijedeće godine. U međuvremenu je “kemijanjem” radni vijek MIG-ova produžen do 2013. godine, do kada bi se neka druga solucija trebala smisliti.
Pet aviona službeni su kandidati za novi lovački zrakoplov u Hrvatskim oružanim snagama, koji bi jednog dana trebali odmjeniti sve malobrojnije MiG-ove 21. Kao najveći favoriti kupoprodaje od početka su zacrtani švedski Gripen i američki F-16.
Šveđani bi Hrvatskoj ponudili 12 novih aviona, a cijena kojom se kalkuliralo kreće se oko 600 milijuna eura “na cestu”. Amerikanci s druge strane namjeravaju ponuditi polovne avione Nacionalne garde Minnesote. Radi se o verziji Block 25, koju bi trebalo dodatno modernizirati, a na kraju bi cijena bila ipak izuzetno niža od novih Šveđana. U posljednje vrijeme je EADS, eurokonzorcij koji proizvodi Eurofighter, aktivirao svoje “djelovanje” u Hrvatskoj te unatoč činjenici da se radi o skupom aparatu, nije isključeno da budu ozbiljan igrač u tenderu.
“Bagatela” za lovca
Ruski MiG 29 slabiji je igrač od prethodno spomenute trojke, pri čemu mu je najveći uteg njegovo porijeklo. Svjesni te činjenice Rusi su spremni ići na “dumping” cijenu. Tako bi cijena po jednom avionu mogla biti i ispod 25 milijuna eura, što je bagatela za takav lovački aparat. Francuski Mirage F.1 najslabiji je igrač u ovom natječaju, a i sami se Francuzi tako postavljaju.
Cijena jednog letnog aparata očito ovisi o brojnim uvjetima, često i nevojnim. Primjerice, jedan novi Gripen cijeni se na 50 do 60 milijuna eura, polovni F-16 s modernizacijom izašli bi na oko pet do deset milijuna dolara. Eurofighter, koji se drži najskupljim u ponudi kada su novi hrvatski avioni u pitanju procjenjuje se na 60 do 100 milijuna eura, ovisno o izvedbama i sličnim stvarima.
Opcija koja je suprotna nabavci aviona jeste da neka druga država preuzme air-policing iznad Hrvatske. Najvjerojatnije bi se radilo o Italiji, a slično rješenje u Sloveniji naše sjeverne susjede nije učinilo sretnima, što zbog troškova, što zbog rijetkih preleta Talijana iznad njihova prostora.


 TABAK: MODERNIZACIJA NUŽNA I HITNA




– Već duže vrijeme govori se o modernizaciji, ali stalno postoji zadrška, jer su ti MiG-ovi bili u zraku pa samim time imaš pokriveno lovačko zrakoplovstvo. Ovo sad ipak mijenja na stvari, i da smo mi ozbiljna država, kako se volimo predstavljati, sada bi se trebalo ozbiljno početi razgovarati o ulaganjima i modernizaciji zrakoplovstva, isiče Tabak.