Četvrtak, 12. prosinca 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Napisi o sniženjima do 50 posto, a u trgovini tek par takvih proizvoda

07.01.2020. 08:30


Od petka, 27. prosinca i u zadarskim trgovinama primjetne su gužve, jer mnogi ne žele propustiti prvi val sniženja kako bi po povoljnijim cijenama kupili proizvod, najčešće odjeću ili obuću. Tako nam i u trgovinama Supernove prodavačice potvrđuju kako je već prvoga dana velikog zimskog sniženja, koje je počelo odmah nakon blagdana sv. Stjepana, bila gužva koja ne jenjava niti nakon Nove godine.
– Zadnjih dana prošle godine mnogi su tražili garderobu za doček, ali kupaca ima stalno jer mnogi nastoje kupiti sniženi proizvod dok još ima veći izbor modela i veličina, kaže nam prodavačica u trgovini odjećom poznatog njemačkog brenda, te dodaje da je u tijeku tek prvi val sniženja, što znači da će se cijene pojedinih artikala još snižavati.
– Za sada su cijene zimske garderobe niže uglavnom za 20 ili 30 posto, a već polovicom siječnja neprodano će se još sniziti, uglavnom za 50 i više posto, a neki artikli ići će i do 70 posto dolje, kažu u trgovini.
I ove je godine zimsko sniženje, koje je započelo 27. prosinca i traje šezdeset dana, uglavnom započelo s uobičajeno malim postotcima, najčešće 20 ili 30 posto.
Iako su na mnogim izlozima istaknuti napisi o sniženjima do 50 posto, dojam je da se u tim trgovinama za 50 posto nižu cijenu može kupiti tek nekoliko artikala, iako bi najmanje dvadeset posto proizvoda u trgovini moralo biti na najvećem navedenom sniženju.


Popusti za slabije traženu robu i do 70 %
Veliki popusti, tijekom kojih će ostati najčešće slabije prodavani proizvodi, ići će i ove godine, kaže većina prodavača, maksimalno do 70 posto, što se očekuje tek koncem veljače.
– Kupila sam čizme, snižene za 30 posto jer je bio još samo jedan odgovarajući broj, dok ću za neke proizvode još pričekati da cijene padnu jer mi nije hitno, kaže jedna zadarska studentica.
Iako su mnogi trgovci najprije bili protiv toga da veliko sezonsko sniženje ide tek od 27. prosinca, odnosno poslije Božića i nakon razdoblja u kojem je potrošnja najveća, danas su već naviknuli na ovu zakonsku odredbu, te priznaju da i u postbožićnom periodu kupci dosta kupuju i da su trgovine pune u potrazi za najpovoljnijim proizvodima.
Podsjetimo kako prema Pravilniku o uvjetima i načinu provođenja sezonskog sniženja koji je na snazi posljednjih nekoliko godina, zimsko sniženje u trgovinama započinje 27. prosinca i završava 25. veljače, a ljetno od 1. srpnja do 29. kolovoza, s time da ova dva godišnja sezonska sniženja mogu trajati najdulje šezdeset dana.
Posebni oblici prodaje, među kojima je i sezonsko sniženje u Hrvatskoj su regulirani Zakonom o zaštiti potrošača, koji definira pravila prodaje, pa je tako trgovac dužan uvjete prodaje i oblike plaćanja istaknuti jasno, vidljivo i čitljivo prosječnom potrošaču. To znači da na svakom artiklu treba biti jasno istaknuta stara, kao i snižena cijena, a ne samo postotak, što se u većini trgovina poštuje.
Ukoliko trgovac ne proda sve proizvode tijekom 60-dnevnog trajanja zimskog sniženja, može s prodajom po sniženoj cijeni nastaviti sve do isteka zaliha, ali ne smije takvu prodaju oglašavati kao sezonsko sniženje nego kao neki drugi posebni oblik prodaje poput akcije, rasprodaje i sl.
Kad je riječ o povratu proizvoda, za kupnju na sniženju, potrošač ima ista prava kao u redovitoj prodaji. To znači da ima pravo na zamjenu i reklamiranje neispravnih proizvoda. Ispravan pak proizvod, ako se kupac predomisli i iz nekog drugog razloga ga želi zamijeniti, trgovac mu ne mora izaći ususret. No, kako dozanjemo u mnogim zadarskim trgovinama kupcima se i u takvim situacijama najčešće izlazi ususret.
– Roba na sniženju se također može vratiti u za to predviđenom roku i uz predočenje računa, te zamijeniti proizvod za neki drugi. Ukoliko se radi o proizvodu s greškom, kupcima vraćamo novca. No, mi prakticiramo vraćanje novca i za proizvod koji se vraća zbog bilo kojeg drugog razloga, kaže prodavačica u jednoj trgovini španjolskog odjevnog brenda.
U drugoj trgovini povrat novca nije moguć ukoliko proizvod nije oštećen, no i tamo omogućavaju kupcu da proizvod zamijeni.
– Često se događa da netko za drugoga kupuje odjevni proizvod, pa ukoliko ne odgovara veličina moguće ga je zamijeniti, kaže prodavačica i dodaje da najčešće supruge kupuju odjeću za muža koji nije s njima u kupovini, pa ponekad ne odgovara kupljena veličina.
Dodajmo još kako tijekom sezonskog sniženja dodatno raste i online prodaja koja već niz godina ima pozitivne trendove. Tako podaci Eurostata pokazuju da više od 60 posto građana Europske unije kupuje online kanalima. U Hrvatskoj je ta brojka mnogo niža i kreće se oko 35 posto.
Putem e-trgovine na razini EU najviše se kupuju odjeća i sportski proizvodi, usluge vezane za putovanja, proizvodi za kućanstvo, ulaznice za priredbe, te knjige, časopisi i novine.


Povrat robe sa sniženja
Za kupnju na sniženju potrošač ima ista prava kao u redovitoj prodaji. To znači da ima pravo na zamjenu i reklamiranje neispravnih proizvoda. Ispravan pak proizvod, ako se kupac predomisli, trgovac mu ne mora izaći ususret.