Zadar je kroz povijest bio najmoćniji kada je odrađivao ulogu spojnice Istoka i Zapada na plovnim putovima – Ideja o Zadru kao metropoli Mediterana samo kroz takvu politiku može se provesti, a aduti postoje
Zadar vjerojatno nikad neće dosegnuti značenje i slavu koju je imao u 10., 11., 12. i inim stoljećima kao jedna od mediteranskih metropola. I kad bi dosegao biti mediteranska metropola, danas, kada Mediteran nije središte svijeta, to nije isto što i tada. Zadar vjerojatno neće uspjeti vratiti se na mjesto neupitnog prvog grada Dalmacije, što je bio od sloma Salone do 20. stoljeća.
No parafrazirajući pjesnika kad je rekao – Krivu Drinu nikad nećemo ispraviti, ali nije uzalud izgubiti život pokušavajući – vraćanju Zadra na pute stare slave vrijedi posvetiti život. Onaj ljudski i onaj zadarski društveno politički.
Zadrani u Turskoj
Upravo su se na toj misiji u Turskoj obreli gradonačelnik Zadra i društvo iz Lučke uprave, Zračne luke i komorskog odjela za promet.
Zadar je blistao u svojoj povijesti onda kada je vršio ulogu prometne, a onda i svake druge poveznice Istoka i Zapada. Zadarska rotonda Svetog Donata i zadarski biskup Donat kao trajni simboli Zadra, označavaju upravo to vrijeme i tu ulogu Zadra među Karolinzima i Bizantom.
Mediteran, ne kroz samog sebe već kroz današnju globalizacijsku silu na ovom prostoru – Europsku uniju, ulazi u neke nove faze. Širenje EU na istok rezultiralo je nizom za nas dobrodošlih promjena.
Sada želimo govoriti o prometnoj.
Uzet ću simboličnu sliku autoceste Trst – Venecija za ilustraciju toga. Vozeći se ovom cestom raznim podovima već desetljećima sjećam je se kao poluprazne ceste osim u sezonama. Danas je pretijesna jer je jedan njen kolnički trak unaprijed “prodan” i krcat šleperima što se prvenstveno s oznakama svih zemalja istoka – od Estonije i Poljske, do Ukrajine i Turske, Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Rumunjsku, Bugarsku, Srbiju itd. da ne spominjemo, slijevaju na tranzitne pravce s milijunima tona roba.
Zadarski aduti
Zadar koji želimo vratiti putevima povijesne slave, ima autocestu koja ulazi u luku, a završava bez prekida i ograničenja na granicama Austrije, Mađarske, Slovenije … dohvatljivim za dva do četiri sata. Golem tranzit iz srednje i južne Italije pentra se autocestama nekoliko stotina kilometara duže nego treba da bi koristio sponu Ancone i Zadra i nastavljao dalje ako smjera ka Srednjoj ili Istočnoj Europi. Osim talijanskih roba tu su deseci milijuna tona tranzita koji stiže u kontejnerima ili RO RO brodovima s Istoka u luke Ancone, ili čak južnije luke na “čizmi”, odnosno Monfalkone, Veneciju, Trst. U Veneciji i satelitskim joj lukama nerijetko takvi brodovi čekaju danima na iskrcaj, a potom kamioni satima da se izvuku iz nje.
Zadarska luka stoji poluprazna, a autocesta osim ljeti gotovo prazna.
Što čini Hrvatska
Hrvatska Vlada i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, još dok se zvalo Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka krenulo je u znatna ulaganja u sustave luka u zemlji. Zadarsko ulaganje iako nama najbliže jedno je od niza otpočetih i kroz Rijeku (Rijeka Gaeway sa svjetskom bankom) odnosno Ploče, ali i sve druge hrvatske luke.
Zadar dobiva povijesnu priliku za iskoračiti iz sadašnjeg položaja.
Predviđanja govore, a podaci iz godine u godinu naglašeno potvrđuju da se teret i koncentracija prometa usporedo sa širenjem EU na istok pomjeraju istočno. Berlin i Budimpešta, Prag i drugi gradovi tu su blagodat osjetili. Hrvatska je sada na meti događaja.
Zadar je u tome shvatio još jednu bitnu stvar. To da mi imamo jako dobar sustav autocesta, a da se on naslanja i na lučke mogućnosti i snage, ali i da Hrvatska na svoju površinu i broj stanovnika ima i izniman broj zračnih luka, mi znamo, ali svijet ne zna.
Hrvatska mimo učinjenog i onog što se čini kroz goleme napore i ulaganja prije svega Vlade, najčešće kroz Ministarstvo mora, prometa…, ima i drugu zadaću. Riječ je o onom što se obično naziva gospodarska diplomacija. Odnosno plasman i popularizacija svojih mogućnosti i kapaciteta u drugim zemljama. Mnogo smo puta čuli i čitali koliko je na tom planu činila nekadašnja Jugoslavija i znamno za mnoga gradilišta diljem svijeta na kojima su mahom kod “nesvrstanih” ovdašnje tvrtke radile. Činjenica je da Hrvatska u lomovima sustava i nevoljama koje su je pratile diplomaciju nije ni mogla pretjerano usmjeravati u ovom pravcu. I sada su prioriteti vezani za ulazak u EU, za sređivanje odnosa sa susjedima i mnoge druge stvari. No sigurno je da Hrvatska koja ima znatno geoprometno i geopolitičko mjesto na karti prelaska Istoka i Zapada, treba taj položaj daleko uspješnije kapitalizirati.
Nastaviti s obilascima
Zadrani su kako dolikuje gospodarenju svakim resursom išli na njegovu promociju i nuđenje u Tursku, a vjeruju da će na tom tragu ići i Hrvatska. Naime, kako nas je informirao gradonačelnik Zadra dr. Živko Kolega, u Tursku se već u studenom sprema predsjednik RH Stjepan Mesić, a u ožujku premijer Ivo Sanader. Naši su odnosi s Turskom vrlo prijateljski, štoviše neovisno pojedinačnih gledanja na istom su putu nama u težnji uključivanja u EU.
Turska je iznimno dobro izabrana, kada je ovaj zadarski izlaz u svijet u pitanju. No ne smijemo zanemariti takve obveze i prema najbližoj Italiji. Istina u dijelu konkurentskoj, ali u dijelu komplementarnoj onom što činimo. Naravno, valja se nadati takvim obilascima niza dostupnih nam zemalja bez mora. Konkretno Mađarskoj, Slovačkoj, Češkoj, Bavarskoj, čiji tereti ne zalaze previše k nama, a služe se Trstom ili Venecijom, ali i sjevernoeuropskim moćnim lukama Hamburga, Roterdama, Antwerpena, a potom kanalskim sustavima Rajna, Majna, Dunav.
More kao plovni put još je najjeftiniji put i njim cirkulira dvije trećine svjetske trgovine. Čak i unutar EU polovina roba cirkulira morem.
Hrvatska svoj dio tog kolača nije uzela.
Zadar mora igrati na tu kartu, a adute za igru ima.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Ligue 1
PSG je ponovo francuski prvak! Pobjeda Lyona donijela je veliko slavlje Parižanima
Svijet
IZDANA UPOZORENJA
Azija na udaru toplinskog vala, temperatura doseže 45 stupnjeva, škole zatvorene
Crna Kronika
TRAGEDIJA NA CESTI
Motociklist poginuo u sudaru s automobilom u Samoboru
Hrvatska
formiranje vlade
Nova runda pregovora u ponedjeljak, DP se sastaje sa SDP-om i HDZ-om
Košarka
Završila Prva ženska liga
FANTASTIČAN UČINAK Sjajna sezona Zadranki, 20 utakmica, 20 pobjeda
Crna Kronika
MAKARSKA
Preminula starija žena, policije privela 40-godišnaka koji ju je gurnuo
Crna Kronika
Osuđen je
Pijan vrijeđao suprugu, a kasnije tvrdio: “Rekla mi je da imam malo spolovilo i da sam – kit!”
Zadar
KUPNJA NEDJELJOM
Evo u kojim trgovinama u Zadru danas možete obaviti kupnju
Crna Kronika
1,59 promila
U Zadru vidno pijan vikao na ulici, policija ga uhitila
Moda
analiza subotnjeg đira