Utorak, 30. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

11 C°

Ljudska prava kao školski predmet?

07.12.2010. 23:00
Ljudska prava kao školski predmet?


Igor Radeka je rekao da su organizacije civilnog društva u Zagrebu nedavno predstavile polazišne osnove za uvođenje obveznog predmeta “Odgoj i obrazovanje za ljudska prava i demokratsko građanstvo”. Sad su ljudska prava parcijalno obuhvaćena u različitim predmetima, a ovako bi se objedinila u jedan predmet
U povodu Međunarodnog dana ljudskih prava koji se obilježava 10. prosinca, u organizaciji Koordinacije za ljudska prava Zadarske županije, danas je u Domu Županije održan okrugli stol nazvan “Ljudska prava! Koja su to? Dođi i saznaj!”.
Na okruglom stolu sudjelovali su moderatorica Davorka Krnčević, dipl. iur., predsjednica Koordinacije, županijska pročelnica Milena Ikić zatim dr.sc. Erma Ivoš, prof.dr.sc. Igor Radeka I Mirsija Tokić, prof. te osmaši osnovnih škola Petra Zoranića iz Jasenica, Stjepana Radića iz Bibinja, Šime Budinića iz Zadra, Petra Zoranića iz Stankovaca, OŠ Polača, Petra Lorinija iz Sali, Smiljevac iz Zadra i Privatne osnovne škole Nova. Svoj nedolazak je opravdala Tatjana Vlašić iz Vladinog ureda za ljudska prava.
– Koordinacija svake godine u povodu Dana ljudskih prava organizira okrugli stol vezan za ljudska prava u onom segmentu za koji mislimo da je potrebno upozoriti javnost ili je na neki način usmjeriti. Smatrali smo da je važno ove godine skrenuti pozornost na primjereniju organizaciju educiranja o ljudskim pravima djece još od vrtića. Pozvali smo osmaše jer smatramo da će znanje stečeno na ovoj interaktivnoj radionici prenijeti svojim vršnjacima, rekla je Krnčević i zahvalila svima koji su došli.
Prisutne je pozdravila i Milena Ikić poželjevši im u ime župana Stipe Zrilića i Zadarske županije puno uspjeha.
Erma Ivoš je obradila temu Ljudska prava u suvremenom društvu – povijesno pravni aspekt. Navela je najznačajnije dokumente u pisanoj povijesti koji predstavljaju temelje ljudskih prava.
Objasnila je i što je to odgovornost, ali i ličnost, čast, moralnost, ugled, genocid, ksenofobija…
Igor Radeka govorio je o odgoju i obrazovanju za ljudska prava.
– Pravo na odgoj i obrazovanje jedno je od općih, nedjeljivih i neotuđivih ljudskih prava te je kao takvo pretpostavka ostvarenja svih drugih prava i sloboda. Odgoj i obrazovanje za ljudska prava proces je stjecanja znanja, vještina i vrijednosti te samostalnog i odgovornog razvoja pravednosti, snošljivosti i dostojanstva prema sebi i svim sugrađanima u demokratskom, pluralističkom društvu, rekao je Radeka.
Govoreći o primjeni odgoja i obrazovanja za ljudska prava u Hrvatskoj, Radeka je rekao da su organizacije civilnog društva u Zagrebu nedavno predstavile polazišne osnove za uvođenje obveznog predmeta “Odgoj i obrazovanje za ljudska prava i demokratsko građanstvo”. Sad su ljudska prava parcijalno obuhvaćena u različitim predmetima, a ovako bi se objedinila u jedan predmet.
Mirsija Tokić, licencirana edukatorica za ljudska prava, govorila je o pravu na obrazovanje te održala prezentaciju uz video uratke. Iznijela je podatke o tome koliko je u svijetu gladne djece, koliko djece radi.


 NETOLERANCIJA MEĐU MLADIMA


Prof.dr.sc. Radeka je na okruglom stolu naveo rezultate nedavnog istraživanja GONG-a o političkoj pismenosti i stavovima srednjoškolaca iz svih hrvatskih županija. Ispitano je 999 maturanata svih vrsta srednjih škola, a rezultati pokazuju elemente etnocentrizma, homofobije i nesnošljivosti.
Oko 41 posto anketiranih djelomično ili potpuno se slaže s tim da bi Hrvati u Hrvatskoj trebali imati veća prava od pripadnika drugih naroda. Nadalje, 43 posto smatra da u Hrvatskoj ne bi trebalo dopustiti korištenje jezika nacionalnih manjina u službenim prostorijama državnih institucija, a 46 posto njih tvrdi da je homoseksualnost bolest.