Četvrtak, 26. prosinca 2024

Weather icon

Vrijeme danas

10 C°

Iz 28 gradova i 11 zemalja zrakoplovom put Zadra

08.03.2012. 23:00
Iz 28 gradova i 11 zemalja zrakoplovom put Zadra


Riječ je o najvećem iskoraku zračnog prometa dosad, a posebnu težinu daje mu čak devet čarter linija iz Švedske, odnosno Poljske sa sedmodnevnim punjenjem ovdašnjih turističkih objekata


Krajem ovog mjeseca Zadar, odnosno Zračna luka Zadar ulazi u eru letova, a dosadašnja cjelogodišnja učmalost svedena na krmeljivo održavanje veze Zadar-Zagreb (Pula) od strane Croatia Airlinesa zamijenit će letenje na sve strane Europe uvjerljivije od svih dosadašnjih.
Zadar će imati zračne veze s 11 zemalja, odnosno 28 gradova u Europi, nekima i s više avioprijevoznika, od jednom pa do nekoliko puta tjedno, u sezoni za pojedine linije i četiri puta tjedno.
Kreće Ryanair 25. ožujka za Billund, London, i redom sva naznačena odredišta… Ukupno je Ryanair za ovu godinu od 604 povećao broj letova na 733. Učestalost veza je od jednom tjedno do Londona u špici sa šest letova tjedno! Svi osim Dublina i East Middlenda kreću već pred kraj ožujka i početak travnja. Također, osim njih svi lete do kraja listopada. Time je za njih naša turistička sezona već produljena i na duže nego bismo se sami nadali.
Kakav bi bio promet prema Zadru i turistički promet u njemu i županiji bez ovih letova krajem ožujka ili početkom travnja, a kroz drugi dio rujna ili listopad, da ne govorimo, znaju svi na ovom području.
 Osim iznimnog produljenja sezone prema nečemu što treba postati poželjan obrazac sezone i za sve nas i sve druge u ovom poslu, riječ je o disperziji rizika. S gostima (svojevremeno čak preko 95 posto) smo ograničeni na određen broj zemalja dosega 500 ili nešto više kilometara. Tek rijetkima s udaljenosti od 1.000, a preko toga tek s avanturistima. Aviogosti su makar dolazili niskotarifnim prijevoznicima – veći potrošači jednostavno jer je to objektivno tako. Osim toga gosti koji dolaze u travnju ili listopadu nisu “kupači” već gosti koji konzumiraju grad i okolni prostor, izlete, nove ponude i atrakcije, konzumacije i sl.
Pogodnosti
Zadar ovog trenutka dobiva goste iz pet-šest zemalja iz kojih ih je cestom teško ili nemoguće dobiti – Skandinavija, Velika Britanija, Irska… Konačno od ove godine imamo i veze s dva najveća francuska grada, Bruxellesom i Poljskom.
Time smo i manje ovisni o naših standardnih sedam-osam tržišta (Njemačka, Slovenija, Austrija, Češka, Italija, Mađarska, Poljska, Slovačka) te ako nam koje od njih zbog krize (Italija, Mađarska) eventualno zakaže imamo kompenzaciju, odnosno smanjenje rizika.
Ne treba nikako zaboraviti na kulturološke, ali i investicijske i gospodarske potencijale koji se otvaraju umreženošću s desecima gradova aviovezama. Počevši od mogućeg interesa za apartmane, kuće za odmor, stanove, do sklapanja posla, ulaska u zajedničke projekte i sl. da o prenošenju glasa o Zadru i županiji po Europi ne govorimo.
Ne spominjemo i sam položaj Zadrana sada kada je i njima dostupno pa i relativno jeftino posjećivati istaknute europske metropole.
Počelo je, dakle, s niskotarifnim avioprijevoznicima, uz minimum redovnih linija. No, naravno, da je ambicija Zadarske županije i prije svega ovdašnjeg turizma bila dobiti i redovne i čarter letove. Čarteri su složen turistički posao u kojem postoji sprega agencija, odnosno turoperatora, zrakoplovnih kompanija, ovdašnjih hotelijera i drugih oblika smještaja u kojem čovjek uplaćuje avioodmor za najčešće sedam dana s plaćenim boravkom i prehranom, nerijetko i već ubačenim dijelom izleta. Vraćanje Zračne luke Zadar na kartu zrakoplovnih letova malo po malo dovodilo je i do toga. A onda je naglo krenulo.
Skandinavska “revolucija”
Novost koju imamo odnedavno jest da je Skandjet od početka svibnja do konca rujna sa svih osam destinacija u Švedskoj i jednom u Poljskoj ušao upravo u pakete sedmodnevnih aranžmana. Dosad oglašeni letovi iz nama nepoznatih Umee i Lulee – oni prvi s početkom svibnja prodani su za 157, odnosno 150 mjesta?! A vremena još ima u zrakoplovima s oko 190 mjesta. Riječ je o sedmodnevnim boravcima. Dio hotelijera već nam se pohvalio s rezervacijama, neki i za rujan. Skandjet, dakle, uvodi letove iz švedskih – Stockholma, Goeteborga, Lulea, Sundsvalla, Umea, Orebra, Angelholma i Kalmara te poljskoga grada Poznana. Posebnost je ovog što je Skandjet agencija koja bukira sve ovdašnje hotele i druge vidove smještaja te su letovi vezani mahom uz sedmodnevne boravke, a nije riječ o samim letovima.
Ryanair s kojim smo počeli vozi iz odredišta: London (Stansted) i East Midlands u UK, Dublin iz Irske, Oslo i Stockholm u Norveškoj, odnosno Švedskoj. Billund u Danskoj i za Marseille, Francuska. Karlsruhe/Baden-Baden u Baden-Wurthenbergu, Njemačka kao i Bruxelles (Belgija), odnosno također njemački Düsseldorf i Frankfurt.
Lufthansa: Letjet će već u travnju – München, Düsseldorf i Berlin.
Croatia Airlines: od svibnja osim cjelogodišnjeg letenja Zagreb (Pula), kreće za München, Zürich, Pariz i Frankfurt.
 GermanWings će držati Köln i Stuttgart.
 Španjolci od 25. travnja do 6. lipnja lete na Valladolid, tvrtka je Iberworld, a riječ je o čarterima, dakle s gostima s uplaćenim aranžmanima.
Interskay je tome pridružio Friedrichaven na tromilji Švicarske, Austrije i Njemačke.
Broj očekivanja putnika je 350.000, kako nam prenosi Katica Pupić-Bakrać. Računa se na najmanje 175.000 putnika. Kako je Zadarska županija imala oko 1,1 milijun gostiju u dolascima, ispada da je to preko 15 posto svih dolazaka. Vrijedno za sredinu koja je do jučer imala 95 posto turista koji dolaze cestom.
Kao opcije spomenimo još i čartere iz Moskve, moguće i Kijeva, i nekih drugih destinacija.


Linije




Ryanair:
1. Zadar – London (UK)
2. Zadar – East Midlands (UK)
3. Zadar – Oslo (Norveška)
4. Zadar – Stockholm (Švedska)
5. Zadar – Billund (Danska)
7. Zadar – Dublin (Irska)
8. Zadar – Marseilles (Francuska)
9. Zadar – Bruxelles (Belgija)
10. Zadar – Karlsruhe/Baden-Baden (Njemačka)
11. Zadar – Düsseldorf (Njemačka)
13. Zadar – Frankfurt (Njemačka)
Croatia Airlines:
1. Zadar – Pula – Zagreb
2. Zadar – München (Njemačka)
3. Zadar – Pariz (Francuska)
4. Zadar – Zürich (Švicarska)
5. Zadar – Frankfurt (Njemačka)
Lufthansa:
1. Zadar – München (Njemačka)
 2. Zadar – Düsseldorf (Njemačka)
3. Zadar – Berlin (Njemačka)
Germanwings:
1. Zadar – Köln (Njemačka)
2. Zadar – Stuttgart (Njemačka)
Interskay:
1. Zadar – Friedrichaven (Njemačka)
Iberworld (čarter):
1. Zadar – Valladolid (Španjolska)
 Skandjet (čarter):
1. Zadar – Stockholm (Švedska)
2. Zadar – Goeteborg (Švedska)
3. Zadar – Lulea (Švedska)
4. Zadar – Sundsvall (Švedska)
5. Zadar – Umea (Švedska)
6. Zadar – Orebro (Švedska)
7. Zadar – Angelholm (Švedska)
8. Zadar – Kalmar (Švedska)
9. Zadar – Poznan (Poljska)


Investicija, a ne trošak


Dio subjekata, u ovom zadarskom poslu desetljeća, vrlo je tvrd na novčaniku, odnosno udruživanju sredstava za zajedničko oglašavanje bez kojeg se u pitanje dovodi ovakav program letenja.
Posebno niskotarifne kompanije na čelu s Ryanairom razvile su sustav snižavanja troškova do minimuma, shodno najnižim cijenama karata, ali koriste pomoćna partnerstva za pokrivanje dijela troška. U tom je smislu aktivan mehanizam oglašavanja na njihovim web stranicama. On je višestruko utemeljen, osim u interesu Ryanaira da tim prihodom smanji vlastiti rizik poslovanja, i u popularizaciji Zadra. Putem aplikacije takva mogućnost popularizacije pa i komercijalnog plasmana pružena je mnoštvu subjekata s ovog područja, a riječ je ipak o web stranicama najvećeg niskotarifnog prijevoznika u Europi.
 I ostale kompanije posebno kroz mehanizme poticanja dovođenja aviogostiju u pred i posezni, što je strateška odluka Ministarstva turizma i HTZ-a, nastoje uzeti dio sredstava.
Zadarska županija, TZ Zadarske županije, Grad Zadar i TZ Zadra, kao i ostale turističke zajednice s područja županije, i dio poslovnih subjekata u tom participiraju u onih 50 posto koje valja osigurati na lokalnoj razini kako bi na nacionalnoj bili obogaćeni s još toliko.
Nažalost, sada je već pozamašan broj letova postao nekima trošak. Važno je da svi u Zadru prihvate da nije riječ o trošku već – investiciji. Štoviše, investiciji koja se odmah vraća. Naime, na tako uložena sredstva gosti dolaze već od ovog ožujka i troše novac koji će završiti u blagajnama onih koji participiraju na bilo koji način.
 O tome što je sve time dobio turizam Zadra i Zadarske županije pisali smo opširno.
Zračna luka Zadar i Zadar kao grad i ova županija nemaju ni tradiciju ni stalnost zračnih veza u kojima bi mogli ignorirati ovaj posao. Zadarska Zračna luka sa 60.000 sada očekuje više od 350.000 putnika u dolasku i odlasku. U turističkom pogledu s preko 175.000 gostiju, čak i da ih trećina ode na druge prostore van Zadra, ovom se području smiješi od pola do gotovo milijun noćenja aviogostiju, duža sezona, veća pokretljivost u prostoru kao i prilika za sve druge kulturološke, gospodarske, društvene veze i kontakte.


Novi poslovi


Do pred koju godinu Zadar, osim jednog umirovljenika kojeg ste sigurno i vi vidjeli kako zaustavlja strance i nudi im spavanje i još dvije bakice koje bi se povremeno priključile kod trajekta iz Ancone, na području Poluotoka nije ni nudio spavanje. U međuvremenu smo dobili hotel Bastion, prenoćište Venera, ali i desetke preuređenih stanova u sobe ili apartmane za noćenje. Jadre Lisica završava hotelsku depadansu na Kalelargi, a Turisthotel će svoju zgradu na Forumu pretvoriti u atraktivan hostel (hibrid s hotelom koliko to građevina i veličina dopuštaju). Umjesto da što prije “šmugnu” ka periferiji i rivijeri, gosti već od travnja do kasno u lipanj šeću gradom želeći biti što bliže centru. Fast-foodovi niču kao gljive. U Zračnoj luci desetak je tvrtki koje nude rent-a-car često na višednevni najam. Sa svakim dolaskom zrakoplova, dolaze ljudi s autima i ispisanim imenima gostiju koje već vode u ugovoreni smještaj. Ugostitelji pred Uskrs tempirajući se za početak letova oživljavaju zamrle lokale, a oni koji izdržavaju cijelu godinu željno iščekuju buđenje dinamike. Potražnja za “krevetom i doručkom” je sve veća, pa se dio iznajmljivača dogovara s ugostiteljima da počnu raditi raniji doručak…