Četvrtak, 21. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

»Doživljavamo Zadar, spajamo hranu s vinom i plešemo po gradu«

26.08.2021. 10:52


Narodni trg, bijeli kišobran, široki osmijeh. Zadranima, kao i brojnim turistima, već je jasno tko je protagonist današnje priče.
Šime Botica, iako ne voli govoriti o sebi, predstavio bi se kao turistički vodič, suprug, otac dvoje djece, glazbenik, kantautor i zaljubljenik u antropologiju, kulturu i povijest.
No, kaže da mu je draže kada o njemu govore njegova djela i uspjesi. Pa, krenimo redom.


Otkriva skrivene kutke Zadra
»Zadar Walking Tour« već je brend čije su glavne značajke individualan pristup, doživljavanje načina života i kulture, kao i otkrivanje skrivenih kutaka Zadra, primjerice, crkve sv. Lovre.
Botica se prisjetio kako je 2016. započela ta lijepa priča, a valja spomenuti da je iste godine dobio nagradu Županije za najboljeg vodiča.
– U našem gradu, kao i drugima u našoj zemlji, nakon Domovinskog rata turizam je bio mahom sezonski. I ušli smo onda u EU, sezona se produljila zahvaljujući niskotarifnim letovima. Otvorio se prostor za usluge. Međutim, turistički vodiči nisu menadžeri, oni vrše usluge vođenja i prezentiranja kulturno-povijesne baštine. Masovni, grupni turizam postoji i to je za vodiče najjednostavnije, tumači Botica i naglašava kako je tako nastao ogroman broj ljudi koji dolaze pojedinačno i koje nema tko voditi.
Dakle, on radi individualizirane ture po mjeri, odnosno iskustvo po mjeri gosta osmišljeno u skladu s njihovim željama.
– Sama ideja krenula je od činjenice da posjetitelji žele doživjeti neko iskustvo. Njih ne zanimaju informacije, budući da mogu lako pronaći na Internetu. Njih zanima doživljaj, žele provesti vrijeme tu i osjetiti puls destinacije, otkriva Botica koji je iskoristio blagodati suvremenosti i doba tehnologije za prvotnu promociju svojih ideja i usluga, a zahvaljujući brojnim pozitivnim recenzijama na Trip Advisoru, dobar glas se zaista daleko čuo.


Bijeli kišobran
Njegov zaštitni znak postao je bijeli kišobran koji ga, razumije se, štiti od sunca.
– Ali, nalazio sam se ispod kandelabra, prvog rasvjetnog tijela u Republici Hrvatskoj koje je zasjao 1894. godine na Silvestrovo. Svjetlo, ideja, tu sam, objašnjava Botica simboliku svog bijelog kišobrana.
Prijatelji su mu se čudili, ali on je zaista vjerovao u svoju ideju.
– Htio sam im prikazati ljepotu življenja kod nas, poglavito u Zadru kao krunskom gradu kulture na našoj obali, dodaje Botica i oprimjeruje kako postoji domena kulture i u hrani, stoga ih vodi na pijacu, peškariju, kod domaćih farmera i sl.
Nijedna tura nije ista, rutu određuju susreti s ljudima i njihove želje.
– Male su grupe, vodiči moraju baš svakog dotaknuti u srce, svakome se posvetiti i iskreno pitati kako je, ističe Botica.
Kako saznajemo od Botice, turisti su oduševljeni Zadrom, a najviše ih fascinira gostoljubivost, pozicija Zadra, blizina otoka, kao i nacionalnih parkova, pristup svježoj i organskoj hrani i vinima. Zatim, arhitektura od vremena Rimljana do danas na jednom mjestu, bogata kulturno-povijesna baština…




Ritual ispijanja kave
Iznenađuje ih naše dugo ispijanje kave, upadanje u razgovor na ulici i općenito opuštenost kojom su prožeti naši dani.
Osim toga, ljepota ovakvih tura je u spajanju ljudi s različitih krajeva svijeta, različitih pogleda na svijet, stupnja obrazovanja, interesa…
– Svi se spoje, razgovaraju, kasnije idu skupa popiti piće, razmijene kontakte. Ljubav i ljepota Zadra povezuju ljude koji naizgled nemaju ništa zajedničko, priča Botica koji gradi, kako kaže, mozaik uspomena satkan od svih tih ljudi koje upoznaje.
S obzirom da gosti uvijek pitaju za hranu i piće specifično za naše podneblje, Botica je osmislio »Zadar Wine Tasting«.
– To je osmišljeno uparivanje hrane i pića. Dođemo u restoran, čeka nas stol, biraju jelovnik, ja sam upoznat s njihovim alergijama i afinitetima. Družimo se uz hranu i piće, prezentiramo gastro i eno scenu. Sretni smo što imamo takvu hranu i piće, emotivno govori Botica.
I tako, gosti nauče spajati vino i hranu, a to iskustvo i doživljaj ponesu kući.
– Slušam i njihova iskustva. Baš mi priča cura iz Južne Dakote kako uzme nekoliko boca vina, pije iz boce, a kasnije zaboravi koje joj se sviđalo. Genijalno, lijepo, slušam uvijek sugovornika, prepričava Botica i dodaje kako je kasnije natočio vina u čašu, promatrao ga kao živo biće, prenio svoje navike uživanja u vinu svojoj sugovornici.


Izazovi pandemije
Međutim, prošla je godina, kao što je i očekivano, bila izrazito izazovna.
– Bilo je pitanje hoću li uopće opstati, s agencijom, s prostorom… Pitao sam se hoću li ići vani raditi. Prošla godina je bila 90% gubitka. Država je stala uz ljude, ali troškovi su veliki. Bili smo rizična skupina, ali da se ne žalim, opstao sam, to je ono što je važno, govori Botica.
No, kako uspoređuje Botica, ova je sezona počela kasno, ali tijekom zadnjih 40 dana rezultati su iznenađujuće dobri.
– Privatni smještaj nema gubitke, usluge za hranu i piće nemaju gubitaka, usluge u turizmu… To je to, jako dobro, nadam se da će se tako i nastaviti kako bi svi poslovni subjekti mogli opstati na tržištu, optimistično priča Botica i upozorava i na važnost kadra, ali i na izniman potencijal koji imamo i koji ne bismo trebali potratiti budući da naša ponuda određuje kakve ćemo goste privući.
Najviše ga veseli i zabavlja fuzija ljudskih sudbina i emocija.
– Neki dan je bilo društvo, jedan njemački par, dvije starije gospođe iz Belgije od kojih je jedna rodom Slovenka, jedna cura iz Venezuele i jedna Ruskinja, mlada, ali iskusna djevojka koja dolazi iz istočnog Sibira. Bilo je super, smijali smo se, zabavljali, plesali smo po gradu. Fantastično iskustvo, priča Botica što ga veseli u poslu.
Botica smatra da, kada je riječ o pandemiji, moramo biti jako savjesni.
– Pandemija Covid-19 snašla je ovaj svijet kao i pandemije prije. Moramo biti svjesni što živimo u 21. stoljeću i imamo izrazito kvalificirane stručnjake koji su pronašli rješenje. To je blagoslov vremena u kojem živimo. Gotovo svi moji gosti su cijepljeni, onih 0,025% koji nisu, to su odbili iz nekih zdravstvenih razloga, alergijskih reakcija, govori Botica i zaključuje da su jedine opcije cjepivo ili infekcija.
Osobno, čekao je svoj red za cijepljenje, cijepio se i nije se zarazio.
– Nije vrijeme ni mjesto za zafrkanciju, ljudi umiru, naglašava Botica.


Turisti u svom gradu
Šime Botica poznat je i po turama s vrtićanima i školarcima. Njegova je kćer u vrtiću, na pitanje što njen otac radi, rekla da njen tata šeta s turistima i svira rock ‘n’ roll.
– Djeca su se pitala što stvarno radim i kako bih im u toj dobi objasnio, krenuli smo na turu, bili su turisti u svom gradu. Sve sam osmislio, veselje je bilo veliko. Bili su jako zainteresirani, pitali su zanimljiva pitanja. Planirao sam da to traje pola sata, na kraju je trajalo 1 h i 20 min, priča Botica i dodaje da su ga nakon toga zvali mnogi vrtići i škole.
Kako zaključuje Botica, djeca su neiskvarena bića i ona su naša budućnost.
– Ako ne prenesu nasljeđe, čemu sve? Baština je nešto što smo naslijedili. Kroz ovu povijesnu baštinu, Zadar može samo sve više napredovati, kazuje Botica i nastavlja da Grad Zadar ulaže velik novac u kulturnu baštinu.
– Unatoč dušebrižnicima, Zadar grabi naprijed, ulaže u muzeje, galerije, u čitaonice, u sveučilišta i neka je tako. Jako mi je drago, naglašava Botica.