Godišnja dotacija Zadarskog plesnog ansambla iznosi koliko i putni troškovi nekog manjeg trodnevnog festivala, a ne kao programacija i produkcija 20 godina starog ansambla, k tome još i jedinog na području Dalmacije
Prije točno sedam dana u Zadru je završio festival suvremenog plesa nazvan “Monoplay 3”. Festival je polučio veliki uspjeh, a ovom prilikom razgovaramo s Petrom Hrašćanec, jednom od izvođačica koja se predstavila na njemu, te, što je za ovaj slučaj bitnije, jednom od njegovih osnivačica i voditeljica.
Ignoriranje plesne scene u Zadru
Petra, jedna ste od organizatorica i osnivačica festivala suvremenog plesa “Monoplay”. Treće je njegovo izdanje upravo završeno. Možete li se osvrnuti na uspjeh “Monoplaya 3”, te na značenje jednog ovakvog festivala za Zadar, ali i za scenu suvremenog plesa u Hrvatskoj?
– Zapravo, ono što je bila primarna ideja za pokretanje festivala (prikupljanje sredstava za mlade plesače i njihovo obrazovanje) nekako se provlači i danas jer svi ti ljudi će se jednom možda i vratiti u Hrvatsku pa senzibilizacija publike za ovaj aspekt umjetnosti postaje i naša misija.
U prvoj večeri pokazali su se zadarski umjetnici koji još uvijek studiraju ili su već završili akademiju i nekako se dao osjetiti onaj lokalpatriotizam – pa to su naši! I tako su odlični! – moram priznati čak i kod mene! Drugu večer su svoje radove prikazali mladi umjetnici iz podmlatka Studija za suvremeni ples i Natali Radelić, a večer je prošla više u konceptualnom tonu. Gledajući sve ukupno drago mi je da je bilo svega, i “golog plesa” i bavljenja s konceptom u solo izvedbi. Ukupna atmosfera cijelog festivala, koja je meni najvažnija, bila je izrazito pozitivna, što možda sudim prema raspravama koje smo imali nakon izvedbi. Možda je to ono neprocjenivo – dijeljenje iskustva s publikom, ali i s umjetnicima koji su izvodili pokraj tebe…
Što znači Monoplay za Hrvatsku? Pa, zapravo svako “preživljavanje” suvremene plesne umjetnosti postaje fascinatno ali i nužno i pošto je to jedna duga povijest bolesti sve što nam ostaje je nada da sve ove male pomake koje radimo ipak možda netko primjeti. Za Zadar je pak druga priča, gledati razvoj mladog plesnog potencijala koji stasa ovdje, koji poslije postaje bitan dio umjetničkog kruga u Hrvatskoj i šire je ono najbitnije. U tom tonu možda ti isti svjedoci postave pitanje kako olakšati tom talentu u vidu infrastrukture i osnovnih potreba u financijskom smislu. Nažalost trenutno ignoriranje, jer to je prava riječ za 20.000 kuna godišnje dotacije, plesne scene u Zadru zapravo je kriminal ako mene pitate. Godišnja dotacija Zadarskog plesnog ansambla iznosi koliko i putni troškovi nekog manjeg trodnevnog festivala, a ne kao programacija i produkcija 20 godina starog ansambla, k tome još i jedinog na području Dalmacije.
Plesno ste školovanje započeli u Zadru. Kako vi kao plesni umjetnik vidite zadarsku plesnu scenu? Možete li ju usporediti sa zagrebačkom na kojoj ste najaktivniji?
– Jedino što postoji u Zadru su zapravo Zadarski plesni ansambl i Zalet u kontekstu bavljenja suvremenim plesom profesionalno. Problem je što obje organizacije nemaju mogućnost rada na profesionalnoj razini u smislu prostora za izvođenje i tehničke podrške, a nemaju ni dotaciju koja bi im omogućila bolju produkciju. Artikultura je samo djelomično rješavala problem prostora, a dotacija im se konstantno smanjuje umjesto povećava s obzirom na broj godina koje postoje. U Zagrebu, naravno, postoje slični problemi, ali su ipak puno manji, a i veća je fluktuacija ljudi pa tako šira zajednica plesnih umjetnika nudi veće polje razmjene iskustava i rada na različitim projektima, veće su mogućnosti za pedagoški rad i rad sa srodnim umjetnostima. Za mladog umjetnika, ali i sve ostale bitno je to konstantno učenje i napredovanje u osobnom radu. Iskreno ja bih bila sretna kad bih mogla živjeti u Zadru, odnosno kad bih mogla raditi sve ovo što radim u Zagrebu. Naravno dok se neka kritična masa ljudi ne vrati nemoguća je promjena, ali osobno, za takvu odluku mi treba još vremena, ali i neki poticaj u vidu promjene statusa plesa u Zadru.
Svima po malo, nikome dovoljno
Budući ste studirali u inozemstvu, te tamo ostvarili i neke uspješne projekte, možete li usporediti suvremenu plesnu scenu u nas i u inozemstvu?
– Hrvatski problem s plesom se zove “svejedno je”. U inozemstvu je puno teže doći do državne dotacije i financiranja, ali kad jednom dođete u taj rang on je realan i adekvatan za rad koji ste ostvarili bilo kao plesač ili kao autor. U Hrvatskoj još ne postoji kulturna politika koja shvaća da je upravo suvremeni ples najveći izvozni kulturni proizvod. Drugi problem je da spadamo pod nezavisnu scenu koja je u najgorem omjeru naspram ukupne dotacije za kulturu. Ali tu nevolje ne staju… Taj mali postotak unutar nezavisne scene koji ide za suvremeni ples dodjeljuje se stihijski bez pravih kriterija po sistemu “svima po malo”, a zapravo nikome dovoljno za izvršenje programa koji ste prijavili. I zato to “svejedno je” nas tjera da se okrećemo prema europskim fondovima gdje ipak ocjenjuju kvalitetu programa. Također, nevjerojatno je da skoro sve države nađu tu jednu zaboravljenu tvornicu i renoviraju je za potrebe plesnih studija, izvedbenih prostora i prostora razmjene umjetnika, a mi to uvijek renoviramo u shopping centar ili kino! Usporedbe radi, kad radim u inozemstvu dva tjedna obično dobijem dvomjesečnu plaću s tim da tamo radim četiri sata na dan, a tu 10-12… No, kad zanemarimo sve to moram priznati da Hrvatska ima jaku plesnu scenu sa dugom tradicijom i zapravo svi moji vanjski suradnici uvijek žele doći raditi tu čak i za manje novaca nego što bi inače tražili.
Iz našeg kratkog razgovora uoči druge večeri festivala “Monoplay 3” stječe se dojam kako ste prilično nezadovoljni statusom suvremenog plesa, i, općenitije, izvedbenih umjetnosti u Hrvatskoj. Po vašem sudu, koji su tomu uzroci?
– Osobno imam sreću da stvarno radim puno i da mogu reći da živim isključivo od plesa. Ipak, mislim da kolege, kao i neki mlađi naraštaji, stvarno zaslužuju bolja vremena. I nije to stvar recesije… Zapravo, oduvijek je tako. Često se pitam tko to može promijeniti? I uvijek mi se čini da smo to mi, ljudi koji rade u ovom poslu, jer nitko drugi to neće promijeniti za nas. I onda ispadne da ja uvijek nešto “kukam”. Ali zapravo, što drugo možeš nego reći otvoreno da nešto nije u redu? Jednom u životu sam odlučila da ću živjeti u Hrvatskoj i da prihvaćam uvjete kakvi trenutno jesu, radim i stvaram tu i upravo to mi daje za pravo da se zalažem da stvari budu bolje. Vjerojatno ću svaki puta odgovoriti u ovom tonu dokle god se to ne promijeni. Uzroci tome su brojni. Kao što sam već spomenula, nedostatak kulturne politike, marginaliziranje pojedinih grana umjetnosti, nedostatak kriterija, manjak suradnje institucija koje bi mogle olakšati opće stanje ali naravno i neujedinjenost struke same.
Potreba za plesnom akademijom
Na “Monoplay 3” festivalu nastupilo je dosta plesača s formalnim akademskim plesnim obrazovanjem. Koliko je bitno imati takvo obrazovanje da bi se bilo uspješni plesač, postoji li ono u nas i kako se tretira?
– Kao i u svakoj umjetnosti postoje, naravno, ljudi koji su i talentirani i veliki radnici pa se uspiju samoobrazovati i zapravo postaju vrlo uspješni u onome što rade. U plesu je isto. Postoje umjetnici koji nemaju formalno obrazovanje, ali su dovoljno dugo ulagali u sebe kroz radionice, seminare i rad s kvalitetnim ljudima pa opet dođemo do profesionalne razine rada. Kad se govori o umjetničkom obrazovanju uopće ja imam argumente za i protiv. Prednosti su, naravno, koncentrirano bavljenje sobom kroz neko vrijeme i dobivanje pregleda unutar povijesti umjetnosti i raznih stilova, a zamka je kalupljenje u već poznate ili očekivane forme koje tada blokiraju kreativnost i individualnost osobe. Ipak, glasam za otvaranje akademije suvremenog plesa u Zagrebu koje se već trebalo dogoditi. Program je prihvaćen, katedra će biti na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu, ali još uvijek nisu odobrena sredstva za sanaciju dvorana u kojima bi se program trebao održavati. Mislim da je otvaranje akademije nužno jer u Hrvatskoj će se vjerojatno tek tada shvatiti ovaj posao kao “ozbiljan”. Što se tiče nas koji smo akademiju završili vani, postoje razni pravni problemi za nostrifikaciju te diplome i ne mogu reći da je za sve odgovorna naša država. Nekad je problem i u pravnim pitanjima države u kojoj je bila akademija. To je jednostavno tako i moram reći da me to previše ne zabrinjava jer to je samo papir. Znanje i iskustvo koje si stekao ionako ne piše na papiru.
U vašoj biografiji naveden je niz plesnih pedagoga s kojima ste se susreli. Koji od njih su na vas ostavili najdublji trag? Koliko je učenje za plesnog umjetnika bitno? Većina među njima su strani pedagozi, što je s hrvatskim. Kakav je njihov status?
– Naravno, neki su mi bili draži ili po stilu bliži od drugih, ali neki puta naučiš puno i od onih koji ti nisu baš odlični, a ima i takvih. Izdvojila bih: Libby Farr, Davida Hernandeza, Matthewa Williama Smitha, Teda Stofera, Andrewa Harwooda, Mateja Kejžara, Antona Lachtya i Davida Zambrana. Učenje je vjerojatno i najbitniji dio rada. Tako da po završetku akademije ili škole ono ne završava. Zapravo, ne završava nikad, inače se jako brzo nađeš u stagnaciji, pogotovo u suvremenom plesu, te jednostavno sve nastavi dalje rasti bez tebe. To je možda i glavni problem hrvatskih umjetnika, pa i pedagoga. I sebe ubrajam u tu kategoriju jer se stalno podsjećam da je za taj pedagoški dio bitna tvoja istraživačka radoznalost.
Od hrvatskih pedagoga danas izdvojila bih: Anu Mrak, Irmu Omerzu, Brunu Isakovića, Kseniju Zec, Sonju Pregrad… Naravno, ima ih još puno, ali ove izdvajam kao aktivne u radu s već “odraslim” plesačima. Njihov status je zanimljiv jer nisu samo pedagozi već se još uvijek aktivno bave i s radom na sceni, a to smatram bitnim. Ana i ja imamo sreću da predajemo na Akademiji u Salzburgu na kojoj smo diplomirale i to nam je odlično iskustvo.
Na festivalu ste se predstavili predstavom “Love will tear us apart”. Kažite nam nešto o njoj?
Nakon dugogodišnje suradnje s dramaturgom Sašom Božićem u raznoraznim kombinacijama, kao koreograf-dramaturg, izvođač, dramaturg i sl. došli smo na ideju da slične afinitete u umjetnosti pretočimo u predstavu. “Love will tear us apart” je nastala kao solo za plesačicu koja pleše samo na pop pjesme, što se, usput, vrlo rijetko radi u izvedbama suvremenog plesa. U taj koncept ubačen je govor o nastanku predstave kao takve, omjerima moći unutar kreacije umjetničkog djela kao i realnost komercijalne isplativosti predstave. Zadovoljna sam rezultatom. Veliko mi je zadovoljstvo izvoditi predstavu jer ujedinjuje koncept unutar suvremene umjetnosti koji me zanima, kao i praksu suvremenog plesa. Premijera je bila na Tjednu suvremenog plesa u Zagrebu u lipnju, a nakon toga smo ju izvodili još u Dubrovniku, St. Vincentu i sad u Zadru. Na jesen smo u Beogradu, Sarajevu i ponovo u Zagrebu u Teatru &TD.
“Monoplay” ima budućnost
Kako vidite budućnost scene suvremenog plesa u nas, te kako vidite budućnost “Monoplay” festivala?
– Razvoj suvremene plesne scene je nezaustavljiv jer se geometrijskom progresijom povećava broj ljudi koji se vraća u Hrvatsku i koji grade jake veze s europskom plesnom scenom. Ono za što se moramo izboriti su adekvatno plaćen rad i profesionalni uvjeti produkcije. Kako? Ne znam. Vjerojatno će se dalje nastaviti formirati male grupe koje djeluju zajedno i “podižu ljestvicu” isključivo kvalitetom i radom. Tu negdje vidim i “Monoplay” jer nije bitno imati dotaciju od pola milijuna kuna, već onoliko koliko je dovoljno za kvalitetan program. Osobno više volim ‘low budget’ stvari jer skoro uvijek ispada da su građene na entuzijazmu, pa ispadaju kvalitetnije. No, treba imati samo toliko da se pokriju gostovanja ljudi koje želimo prezentirati. Bilo bi odlično da nekom perspektivnom možemo ponuditi produkciju ali… Moje želje u svezi “Monoplaya” su, osim kvalitetne produkcije, mjesto za predstavljanje i afirmaciju mladih umjetnika, prostor za razmjenu iskustava i rada na solo formi, a time i stalno propitivanje što suvremeni ples i izvedbene umjetnosti ustvari danas jesu…
Najzad, koji su vaši skori budući planovi?
– Evo najskoriji. Izvedba b(snizilica) na audioartu u Puli s glazbenikom Nenadom Sinkauzom. U rujnu na “Bitefu” duet s Antom Perkovićem u režiji Nore Krstulović. U listopadu premijera Šeherezade u gradskom kazalištu Trešnja (Ksenija Zec i Saša Božić), premijera Nosferata u teatru &TD (Saša Božić), a 21. listopada na Perforacijama premijera IS-LAND-a, projekta čiji sam idejni začetnik, a koji okuplja osmero umjetnika iz različitih medija, te je rađen na malom otoku Pijatiću u Kornatima. Do Božića ću raditi na predstavi Begum Eryijas. Nakon te premijere cijeli siječanj ću boraviti u Bruxellesu i raditi na predstavi koja se tamo premijerno izvodi u ožujku.
Iz biografije
Petra je plesno školovanje započela u Zadru, a nastavila ga u Zagrebu. Godine 2004. upisala je Salzburg Experimental Academy of Dance. Dugo je godina radila u Zadarskom plesnom ansamblu i Studiju za suvremeni ples u Zagrebu. Suosnivač je umjetničke organizacije “dance_lab collective”. Radila je s brojnim pedagozima, sudjelovala u mnogim predstavama u Hrvatskoj i inozemstvu…
najnovije
najčitanije
Košarka
Kvalifikacije za EP
Božić i Smith predvodili Sesarovu družinu do važne pobjede kontra Bosne i Hercegovine
Košarka
Službena potvrda
Pep Guardiola produžio ugovor s Manchester Cityjem
Svijet
otkrio putin
Rusija ispalila hipersoničnu raketu na Ukrajinu kao upozorenje Zapadu
Plodovi zemlje i mora
korisni savjeti
Preporučuje se obaviti jesensku gnojidbu tla
Zadar
crpna postaja maestral
Odvodnja uputila javni poziv stanovnicima dviju zadarskih ulica
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!
Višnjik objavio važne upute za posjetitelje koncerta Doris Dragović!
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV 2024.