Miljenici zadarske publike Milena i Roman Simović i suprug solisti su na večerašnjem koncertu Zadarskog komornog orkestra koji se održava u 20 sati u Svečanoj dvorani Sveučilišta u Zadru. Beograđanka koja je s violom obišla svijet, trenutno živi i radi u Londonu. Ona i suprug Roman su umjetnički par koji su već tri puta nastupili na Glazbenim večerima u sv. Donatu, ali i na najpoznatijim glazbenim pozornicama svijeta.
Rado se vraćate u Zadar, možemo reći da je riječ o obostranoj ljubavi vas i zadarske publike.
Mogu slobodno reći da je moj odnos sa zadarskom publikom od starta bio zbilja poseban. Po svakom povratku se radujem poznatim licima i osmjesima te osjećam kako se održava duboka veza same publike i mene kao izvođača. Izvođačka umjetnost kao takva sama ne opstaje, već buja u svojevrsnoj simbiozi umjetnika i njegove publike. Samim tim moja zahvalnost na povjerenju publike koja je poznata, ali se svakim mojim povratkom širi, se oslikava i na moju izvedbu.
Otišli ste s Romanom živjeti u Brazil, pa natrag u Europu – Salzburg pa danas London. Podijelite s nama neke anegdote iz južnoameričkog života.
Bila je nedjelja. Sletjela sam u Belo Horizonte u podne, nakon tridesetčetverosatnog leta pa su me ogromnim američkim terencem prevezli u hotel u centru. Bio je to moj prvi susret s Brazilom i siječnjem na preko 40 stupnjeva celzijusovih. Nigdje nikog. Kao iz starih western filmova iz sredine prošlog vijeka, gigantski čičak vrelim tropskim vjetrom u kovitlacu biva kotrljan nizbrdo. Protekla je čitava godina prije nego što sam se navikla da je nedjelja dan kada obitelj provodi lijena, dugačka jutra, koja se ponekada protegnu sve do sumraka.
Brazilski žohari
S prihvaćanjem južnoameričkog života, rasla je i moja duboka fobija prema njihovim mutantskim insektima. Teorije o žoharima i njihovom preživljavanju prethodnih 200 milijuna godina potpuno imaju smisla ako uzmete u obzir apsolutnu neuništivost njihovih današnjih južnoameričkih potomaka. Kada smo se iz hotela preselili u stan, u sigurnom kraju, jer je sigurnost od neprocjenjivog značenja u Brazilu. U zgradi velikih sigurnosnih mjera, česti posjetioci su bile upravo ti deset-centimetarski žohari. Pripadnici gradske dezinsekcije nisu bili od koristi s obzirom da su se "napadi" pojedinačnih primjera nerijetko događali upravo nedjeljom.
Možda baš takvim direktnim suočavanjima s fobijama bilo kakve vrste, čovjek nadraste vlastite, na kraju i iracionalne, strahove. Glazba nas je vodila po najzabačenijim krajevima te ogromne države. Imali smo dodira s ljudima koji nisu proveli niti jedan cijeli dan u školi, ali i sa istaknutim stručnjacima u svim poljima znanosti i kulture. Efekt je uvijek bio isti. Emocije koje su nekad možda vještije umotane u riječi i opipljivije objašnjene, uvijek su iste. Razlika koju je glazba donosila u zaboravljene, odbačene dijelove zemlje, način na koji su slušatelji primali zvuke orkestra u svoja njedra, nerijetko su praćeni plesom. Publika je nerijetko na koncertima i pjevala, a to je nešto što ću uvijek nositi sa sobom. Bila sam gošća ljudi koji su bili vlasnici pravih mali imperija. U svojim dizajnerskim vilama posjeduju amfiteatre po ugledu na antičke, kao i "skromne" koncertne sale za privatne prijeme. Također sam bila i gošća improviziranih scena na nogometnim terenima u tmurnim, teško izgovorljivim, očerupanim seocima. Na stranu sve, ali uvijek sam duboko vjerovala da umjetnost ne prepoznaje obrazovanje, godine, a ponajmanje ekonomska raslojavanja. Efekt širokog spektra glazbenih kompozicija je dugotrajan, a često i iscjeliteljski. Ovo je vjerojatno nešto što ću uvijek sa sobom nositi kao najljepše sjecanje mog kratkog, ali bogatog života u Brazilu.
Komorna glazba je razgovor
Solistička, komorna, orkestralna glazba? Gdje se najbolje osjećate, gdje najviše možete pružiti?
Današnji se glazbenik mora znati trenutačno prilagoditi. Za cjelovitu umjetničku osobnost nije moguće imati jednoobraznu karijeru. Uživam u komornim orkestrima, članica sam vlo poznatog britanskog orkestra Academy of St-Martin-in-the-Fields s kojim sam obišla svijet. Radimo bez dirigenta, pod umjetničkim vodstvom Joshue Bella, koji od svih članova zahtijeva potpunu predanost svakog ponaosob. To mi godi. Napose osjećaj da sam doprinijela. Solistička karijera s druge strane zahtijeva drugu vrstu scenske prisutnosti. Možda i dominacije, potpunog vladanja medijatora između orkestra i publike. Komorna glazba je razgovor. Nema mjesta sujeti. To je najkonkretniji oblik potpune odsutnosti ega i vrhunske vještine vođenja dijaloga.
Uživam u sve tri discipline jer je svaka za sebe svojevrstan izazov. I svaki put iznova učim. O sebi najviše, ali i o drugima i mom utjecaju na druge.
Među glazbenicima postoji svojevrsna tradicija prepričavanja viceva vezanih uz violiste. Koji je vaš omiljeni "viola joke"?
Dirigent zaustavlja probu triput vrlo smireno, potom četvrti put polako gubi strpljenje.
"Kolega", obraća se vođi viola "molim Vas, pazite na ritam". Proba se nastavlja, ali viole se, kao po običaju, nepobitno raspadaju.
"Kolega", ponovo će dirigent, sada već vidno iznerviran "pa, tu imate triole, pobogu!"
Violist, prepadnut, skače sa stolice i trese rukom revere od svog fraka:"Gdje?!!?! Gdje????"
Opera i utakmica
Iz Koncertnog ureda Zadar često nam naglašavaju kako im je jedan od ciljeva rada razbiti predrasude da je klasična glazba hladna i preozbiljna, već naglasiti da je topla, uzbudljiva, raskošna i puna života. Komentar.
Najozloglašenija zabluda o klasičnoj glazbi je da je dosadna, kao i da uspavljuje, da je samo za snobove i tome slično. Svima nam je poznato da se zablude zapravo i rađaju iz neznanja. Skromnim istraživanjem, čitanjem i čak najminimalnijim obrazovanjem, ovakvi stavovi se ruše pa i kod najtvrdokornijih protivnika. Engleska me je naučila da je svatko publika. Koncerti se organiziraju za vrijeme pauze za ručak. Oni koji bi inače popili kavu ili ručali u parku, mogu se tad skloniti od hladnoće, kiše ili jakog sunca koje je u Engleskoj, vjerovali ili ne, veće zlo od kiše. Paradoksalno nekim balkanskim navikama. Dok sam studirala u Londonu, često sam svirala po crkvama u centru grada čiji su svakodnevni posjetioci bili beskućnici. Ne možete ni zamisliti koliko sam zanimljivih razgovora sa njima vodila. Pa, oni su sve čuli! Najčešće su zahvalni slušaoci, ali pokatkad i zlobni kritičari. "Falš ti je to! Beethoven ne smije biti tako spor", govorili bi. Publika koja je to prisilno postala, postala je publika klasične glazbe i sada je smatra svojom potrebom.
Muzika ne poznaje godine. Ima je na redovnim koncertnim sezonama, po staračkim domovima, u bolničkim krilima, pa čak i zatvorima. To je rješenje. Širiti poruku u sve slojeve društva.
Klasična glazba danas čini vrlo mali dio glazbenog tržišta. No, bez obzira na to, radi se o području od velike važnosti za kulturni identitet kako Europe, tako i čitave civilizacije. Kako pomiriti to dvoje: važnost klasične glazbe i traženje održivog modela u domeni njene produkcije?
Najveći problem je financiranje projekata klasične glazbe. Sada opet govorim o informiranju ili čak osnovnom obrazovanju. Događa se da se susretnete sa onima koji su mišljenja da je klasična glazba hobi. Pitanje je što se događa sa našom dušom bez kulture? Čime se ona hrani? Sigurno ne novcem ili automobilima sa bezobrazno visokim cijenama.
Ulaznice za operu koštaju koliko i ulaznice za nogometnu utakmicu dvaju poznatih klubova. Cijena ulaznice za nogometnu utakmicu je opće prihvaćena, za nju se odvaja bespogovorno. Cijena ulaznice za operu je diskutabilna. Iako produkcijski jedno drugo pobija u samom startu. Operni koncerti su katkad višemilijunski projekti s višemjesečnim trudom stotina sudionika. Profit nikada nije velik. Dok za nogomet nisam tako sigurna. Europa ima zakon kojim ekvivalentno oslobađa od poreza one koji pomažu kulturu. Takvi ljudi, najčešće izuzetno bogati pojedinci, automatski dobivaju priznanje te konkretne kulturne organizacije u vidu članstva u odboru, zatim godišnje rezervacije luksuznih loža, pa sve do čitavih krila u zgradama ili dvoranama koje nose njihovo ime. Za mnoge je to motivacija. Opet se radi o simbiozi, u kojoj novac nije cilj, ali je neophodno sredstvo za mnogo veće uloge.
najnovije
najčitanije
Footopis
VATRENI NAPADAČ
Zaslužuje li Budimir veću minutažu u reprezentaciji? Briljira u La Ligi, kako golovima, tako i igrom
Hrvatska
savjeti DIP-a
Izbori za predsjednika Hrvatske u 38 država. Što ako ste na putu?
Nogomet
sudbina vatrenih
Hrvatska danas čeka ždrijeb kvalifikacijskih skupina za SP 2026. godine
Gastro
u obliku jelke
Donosimo recept za najfinije božićne kolače
Zadar
kandidat za župana
Jure Zubčić: ‘Zbog aktivizma stvari gledam iz drugog kuta, a znate li tko mi je javljao afere?’
Županija
pitanje zaštite
RAT NA OTOKU Simbol čipke kao kamen razdora Pažana i Novaljaca
Plodovi zemlje i mora
najulov 2024.
Neočekivan ulov mladog ribolovca Andrije Reljića s Dugog otoka
Zadar
LUKSUZNI HOTEL
Na prvom Danu karijera Zadrani upoznali privlačne ponude Hyatta
Hrvatska
poznata imena
ANKETA Na predsjedničkim izborima bit će osmero kandidata. Kome ćete dati svoj glas?
Kultura
"NA KRALJEVU PUTU"