Srijeda, 8. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

Marin Končurat

Kaljanin izrađuje makete ribarskih brodova i sudjeluje u EU projektu

Autor: Vesna Benić

09.03.2024. 18:40
Kaljanin izrađuje makete ribarskih brodova i sudjeluje u EU projektu

Foto: Vesna Benić



Susret s Marinom Končuratom, jednim od najmlađih maketara brodova koji se uključio u projekt »Nabava maketa ribarskih brodova za Dom kulture u Kalima« bio je dobar razlog dolaska u Kali.


Naime, Petar Kolega viši stručni suradnik objasnio nam je kako je ovaj projekt financiran iz EU fondova, i to iz Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo putem natječaja LAGUR-a »Plodovi mora« a da je cilj projekta koji polako prilazi svom kraju, očuvanje kulturne baštine te promicanje višestoljetne ribolovne tradicije mjesta Kali i područja LAGUR-a te da će sve makete ribarskih brodova biti trajno izložene u staklenim vitrinama u Domu kulture u Kalima i dostupne široj javnosti za razgledavanje.


Marin Končurat s 37 godina rado nam je na licu mjesta pokazao kako izrađuje makete ribarskih brodova.


Hobi




– Dvadeset godina bavim se ribarstvom, a ljubav prema brodovima gajim od malih nogu. Uvijek sam se na dvoru igrao s daskama i već tada kao mali od njih pravio brodiće. I ove brodove što sada vidite, to sam sve sam izradio, nitko me tome nije naučio ili podučavao, nitko mi ništa nije pokazao, sam sebe sam naučio kazao je Marin šaleći se kako je sam svoj majstor.


– Mnogima se sviđa moj rad. Neki me nazivaju pravim profesionalcem u izradi maketa, ali ja na to tako ne gledam. Prvenstveno ih izrađujem iz ljubavi. To je moj najdraži hobi koji njegujem čitav život. Nisam nikada odustao od izrade brodova pa čak i onda kada sam znao i pogriješiti, Konstantno sam ih radio pa i sada kada dođem doma s riba ja ih ne prestajem izrađivati. Treba mi godina dana, nekada i više da napravim jedan brod. Ako napravim i jedan brod godišnje to je dobro. Možda se to zna i odužiti sve ovisi koliko imam vremena. Nekada ih radim tri dana po cijeli dan, takav sam da kada zacrtam nešto u svojoj glavi onda to moram i napraviti. Dođe i ponoć, a ja još radim u svojoj maloj radionici jer ima tu puno posla, ispričao nam je Končurat i dodao kako ribarske brodove radim po slikama i to na način da brod slika ispod kada je na kraju u škveru.


Posluži se slikama


– Slikam propelu i sve ispod vodene linije i timun. Zabilježim i svaki detalj onoga što je gore na brodu. Kad dođem doma i kada počne izrada broda poslužim se tim slikama koje zumiram radi svakog detalja kojeg izrađujem. Ja sam ribar pa već otprilike znam kako izgleda jedan ribarski brod i znam sve čemu što služi. Imaju mrežu, pangu, svičaricu, jarbol i konope, derić, svartige konop koji drži jarbol i drugo, a ovi sada moderni brodovi imaju ama baš sve, takoreći dođete samo ovako u robi na brod. Za tunuaru imaju i dva glisera za širiti kada se love tune, dizalice i to dvije dizalice pa je lakše ljudima raditi, rekao je Marin i kazao kako su brodovi Neptun I, Napredak, Big Z i Hrvatski uspjeh, koje je izradio za potrebe projekta »Nabava maketa ribarskih brodova za Dom kulture u Kalima«, uglavnom tunolovci.


– Neptun I je čelični brod, aktivan tunolovac od vlasnika Kali Tuna najstarije i najveće tvrtke za uzgoj tuna u Hrvatskoj, a koji nakon sezone tuna tijekom cijele godine ide i na plivaricu, Napredak je drveni brod trenutno vezan u Gaženici, čeka škraping, a prije je isto išao na tunuaru i plivaricu, brod Big Z je čelični brod kojega su u Americi Kaljani upotrebljavali samo za lov tune, ali nisam baš siguran postoji li još, a Hrvatski uspjeh je također čelični brod, tunolovac ide i na i plivaricu. Taj brod je došao iz Australije 1996. godine kada su firmu Kali tuna osnovali povratnici iz Australije, ispričao je Končurat koji je devet godina radui u tvrtki Kali tuna, a trenuto već pet godina radi na Sardini II (od Sardina d.o.o. Postira na Braču).


Mir u radionici


Nakon teškog ribarskog rada na brodu svoj mir pronalazi upravo u maloj radionici gdje izrađuje makete.


– Kad sam na ribama dvadeset dana nekada, kao i svim ribarima, to mi dojadi. Kad dođem doma uživam poći u svoju konobu, već znam što ću napraviti, nekada po tri, četiri dana radim po cijele dane, nekada samo dva dana, ali kada pravim makete brodovea to me opušta. Neki mi znaju reći zašto to radim, ali meni je to gušt. Sve što mi je potrebno od alata ili materijala imam u radionici, a ako nemam koju alatku, kupim je. Sve detalje koji su na brodu sam izrađujem, kao npr. paštekice za provući konope kojih ima za kupiti ali ja to sve sam napravim. Prije sam brodove radio od drva, a sada kupim kocku itonga, oblikujem ga s pilom malo šire, a poslije dio po dio s nožićem skidam višak odnosno onoliko koliko mi treba za oblik broda. I sve radim iz glave prema slikama, gdje treba prođem s drugim kitom s akrilnim kitom i potom sve obrusim, onda farbam u boji kao na brodu. Meni je najdraže raditi jarbole i provlačiti konope, čak i sa zatvorenim očima znam kako koji konop ide, a kada to završim to znači da je brod gotov, istaknuo je Končurat i napomenuo kako je do sada izradio puno brodova poput Larry Z, Soleil Z, Adriatic Sea, Sin Kali, Eva Dva, Kali II, MariTuna, Cicilo, Knežak, Fulija i mnoge druge.


Roditelji i sestra ponosni su na Marinov rad i oduvijek podržavaju njegov hobi, a sretni su i kada Marin proda neke od brodova. Ima dosta zainteresiranih koji žele kupiti tradicionalne jadranske ribarske brodove na kojima su ribarili kaljski ribari, a posebna im je čast što je Marin svojim radom pridonio projektu u kojem je predviđeni trošak nabave maketa, postolja i staklenih vitrina 30.212,83 eura.