ponedjeljak, 6. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

18 C°

"USPJEH HRVATSKOG TURIZMA"

DANAS prestižno izdanje priloga kojim se osvrćemo na svaki dio hrvatskog turizma

Autor: Sanda Milinković

26.09.2023. 15:24
DANAS prestižno izdanje priloga kojim se osvrćemo na svaki dio hrvatskog turizma

Foto: iStock/NL



U povodu današnjeg obilježavanja Svjetskog dana turizma donosimo naše tradicionalno i prestižno izdanje “Uspjeh hrvatskog turizma” koje vas od jutros čeka u naša tri tiskana izdanja, ali i kroz specijal u posebnom web izdanju.


Kroz mnoštvo tekstova donosimo pregled realiziranih aktivnosti, preporuke i planove razvoja, ali i osvrte na sezonu iza nas kao i planove za nadolazeću.


Zadovoljstvo turističkom godinom


U uvodnom tekstu razgovarali smo sa Nikolinom Brnjac, ministricom turizma i sporta koja se osvrnula na sezonu.




“Mislim da do sada svi možemo biti zadovoljni ovom turističkom godinom, a posebno činjenicom da smo ostvarili jednu od najboljih predsezona hrvatskog turizma, a na dobrom smo putu da nam takva bude i posezona.


Od početka godine kontinuirano ostvarujemo rezultate na razini 2019. godine, a rezultati u rujnu su i premašili rujan 2019., i to za 11 posto u dolascima i sedam posto u noćenjima.


Uz to, i kontinent je zabilježio povećanje u odnosu na 2019. godinu, i sve su to pokazatelji da je moguće ostvariti cjelogodišnji i regionalno uravnoteženiji turizam, što je naš strateški cilj.


Ako pogledamo samo srpanj i kolovoz, rezultati, što se tiče dolazaka i noćenja, bili su na razini 2019. godine, ali prihodi su bili značajno viši. Više puta govorili smo da se u mjerenju uspjeha ne možemo oslanjati samo na brojenje gostiju, jer statistika turističkog prometa samo je jedan pokazatelj, a ne cijela slika”, otkrila je ministrica Brnjac.



Sinergija javnog i privatnog sektora


Direktor Hrvatske turističke zajednice, Kristjan Staničić, osvrnuo se na promociju naših destinacija na tržištima te implementaciji novog Strateškog marketinškog i operativnog plana i najavama za 2024. godinu. Naglasio je da je iza nas još jedna u nizu specifičnih turističkih godina, koja je po svojim obilježjima drukčija od prethodnih.


“Posebice u kontekstu globalne inflacije, generalnog rasta cijena proizvoda i usluga, ali i u kontekstu potpunog oporavka sektora putovanja, odnosno povratka konkurencije s obzirom na to da više nema nikakvih restrikcija u putovanjima.


Međutim, Hrvatska je i u takvim okolnostima ostvarila odličan rezultat, u kumulativu trenutno bilježimo rast od 8 posto u dolascima i 2 posto u noćenjima, dok navedeno u odnosu na rekordnu 2019. predstavlja izjednačenje rezultata.


Ušli smo u posezonu, rujan prolazi odlično te sam siguran kako ćemo do kraja godine turistički rezultat Hrvatske dodatno učvrstiti, dok će dobru turističku godinu u konačnici potvrditi i prihodi koji bi, prema procjenama Hrvatske narodne banke, za 1,3 milijarde eura trebali biti veći od lanjskih rekordnih prihoda koji su iznosili oko 13 milijardi eura.


Ova godina je još jednom pokazala da je dobrom sinergijom javnog i privatnog sektora, dakle Vlade i resornog ministarstva te cjelokupnog turističkog sektora, itekako možemo odolijevati svim izazovima globalne turističke utakmice”, kazao je Staničić.



Put održivog razvoja turizma


Direktorica Turističke zajednice Kvarnera, dr. sc. Irena Peršić Živadinov zaključila je da “prosječnost ne prolazi na tržištu” te se potrebno na neki način izdvojiti.


“Kvarner se još i lani vratio broju noćenja iz rekordne 2019. godine, dok smo ove godine u prvih osam mjeseci u komercijalnom smještaju imali ostvaren jednak broj noćenja kao i u 2022. i 2019. godini.


S obzirom na to da je prošla godina bila prva prava turistička godina nakon pandemije, i očekivali smo da će ove godine uslijediti oscilacije u kretanju turističkog prometa uslijed povratka konkurencije, rasta inflacije i ostalih činitelja koji su obilježili ovu turističku godinu.


Izazovi su veliki te s obzirom na sve navedeno veseli da smo ostvarili jako dobre rezultate u predsezoni, koja jača iz godine u godinu, dok je glavni dio turističke sezone ostao na razini već izvrsnih prethodnih godina.


Tu treba naglasiti da su nam, kada govorimo o cjelogodišnjem poslovanju destinacije i održivom razvoju, dobri rezultati u predsezoni i posezoni puno važniji od eventualnog povećanja u kolovozu, kada ionako vlada već jako veliko opterećenje na destinaciju.


Upravo je smjer u kojem želimo ići put održivog razvoja turizma, što podrazumijeva da u vršnim ljetnim mjesecima ne dolazi do još većeg pritiska na destinaciju i njezinu infrastrukturu”, pojasnila je Peršić Živadinov.



Prekomjerna apartmanizacija nije način


Na kraju još jedne turističke sezone istarski europarlamentarac Valter Flego (IDS) iskazuje umjeren optimizam. Naime, pita se jesu li rekordne financijske brojke rezultat isto tako rekordne posjećenosti ili posljedica inflacije od oko 12 posto te ističe da je sad »nakon sezone važno prionuti poslu, a ne spavati na lovorikama«.


“Gradimo li rekordne turističke rezultate kroz kvantitetu, umjesto kroz kvalitetu? Hrvatska ima najviše smještajnih kapaciteta po glavi stanovnika u EU-u.


Prekomjerna apartmanizacija nije način na koji se turizam razvija. U cijeloj zemlji svjedočimo izgradnji objekata za kratkoročni turistički najam, a paradoksalno je da upravo takva gradnja uništava turizam.


To je masovni neodrživi turizam, onaj od kojega se moramo odmaknuti. Turistički lideri jučer bili su oni s masovnim turizmom, ali danas to više nitko ne želi. Vrijeme je za kvalitetu, a ne masovnost. Zato prioritet vlasnika svih smještajnih jedinica, manjih ili većih, mora biti podizanje kvalitete”, naglasio je Flego.



Raznolika i očuvana priroda


Direktorica Turističke zajednice Zadarske županije Mihaela Kadija kazala da je u prvih osam mjeseci ove godine ostvaren očekivano odličan rezultat.


U prvih osam mjeseci 2023. godine ostvareno je više od 1,7 milijuna dolazaka te gotovo 13 milijuna noćenja, koji čine dva posto više nego 2022. te jedan posto više od 2019. Stranih noćenja je 9,6 milijuna, što je povećanje od tri posto naspram 2019. godine.


“Jedan od temeljnih resursa Zadarske županije svakako je raznolika i očuvana prekrasna priroda. Na tako malom, ali geografski šarolikom području posjetitelji se mogu okušati u lakšim tjelesnim aktivnostima ili čak ozbiljnijim sportskim aktivnostima.


Rijetko gdje je moguće na jednom mjestu naći fascinantnu planinu kao što je Velebit, kraške čarobne rijeke, slano i slatko jezero, magične špilje, plodno zaleđe, razvedenu obalu i još k tome stotine pitomih, očaravajućih otoka.


Uz Nacionalni park Paklenicu i tri parka prirode u regiji, okruženi smo čak četirima nacionalnim parkovima u relativnoj blizini za izlet.


Kako bi što produktivnije diferencirao ponudu zadarske regije, TZ Zadarske županije u svom djelovanju stavlja fokus na dominantne proizvode, odnosno proizvode s najvećim potencijalom, a jedan od njih svakako je aktivni, odnosno tzv. outdoor turizam”, istaknula je Kadija, podsjetivši da aktivni turisti imaju priliku izabrati svoju omiljenu aktivnost u raznolikosti naše destinacije.



Osim razgovora s čelnim ljudima hrvatskog turizma, u našem posebnom izdanju i prilogu razgovarali smo i sa istaknutim direktorima i direktoricama turističkih zajednica, predstavnicima hotelskih kuća, prometnih, financijskih, zdravstvenih ustanova te predstavnicima trgovine, ugostiteljske djelatnosti, kulture i zabavne industrije.


Foto: NL