Subota, 29. lipnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

22 C°

DAN KULENA

PROMOCIJA DELIKATESE Serviranje kulena turistima otvara mu i vrata izvoza

Autor: Antonia Vodan

05.06.2024. 16:40
PROMOCIJA DELIKATESE Serviranje kulena turistima otvara mu i vrata izvoza

Foto: Arif Sitnica



U prostorijama Hrvatske gospodarske komore – Županijske komore Zadar održan je »Dan kulena«. Zadarska Županijska komora, u suradnji sa Županijskom komorom Osijek, organizirala je predstavljanje kulena za predstavnike vodećih ugostiteljskih objekata s područja Zadarske županije. Vrhunske suhomesnate delicije, rakije i vina Slavonije, Baranje i Srijema predstavili su potpredsjednik HGK prof.dr. sc. Dragan Kovačević te Igor Mikulić, predstavnik HGK- Županijske komore Osijek. Uz ugostitelje, ovaj je događaj okupio i predstavnike Gradske uprave te predstavnike gradske i županijske Turističke zajednice.


Edukacija proizvođača i potrošača


– Mi smo na neki način ovdje gosti i predstavljamo kulen koji je nastao u Slavoniji, Baranji i Srijemu. Mi smo u HGK – Županijskoj komori Osijek imali 21 godinu ocijenjivanje kulena. Kulen je naš najvažniji delikatesni proizvod, on je vrh proizvodnje u preradi svinjskog mesa i stvara dodanu vrijednost i povećava vrijednost proizvodnje i svinja, ali i čitavog poljoprivrednog rada. Dok smo 21 godinu ocjenjivali kvalitetu kulena, radili smo to ne samo zbog ocjenjivanja, nego kako bismo i educirali proizvođače kulena da podignu kvalitetu svojih proizvoda. S druge strane, smo educirali i potrošače kulena da znaju što je to slavonski kulen, predstavio je Mikulić aktivnosti Županijske komore Osijek te ukazao na izvanrednu kvalitetu slavonskog i baranjskog kulena.


Foto: Arif Sitnica


To je jedinstven proizvod koji nastaje vrlo jednostavno, međutim, on je i vrhunski proizvod.




– Kulen je delikatesa, to nije salama i nije nešto što nastaje ad hoc, već je dio tradicije koji ima veliku vrijednosti, i u tradicijskom i ekonomskom smislu. Nastaje od najkvalitetnijeg svinjskog mesa. U njega se stavlja sol, začinska paprika, češnjak. U baranjski kulen se dodaje još i papar, to su svi sastojci. U vremenu kada smo ocjenjivali kulen, stasalo je u Slavoniji, Baranji i Srijemu otprilike od četrdeset do pedeset proizvođača kulena koji s njim izlaze na tržište. Nema proizvođača kulena koji ima problem sa zalihama. Nastojimo kulen prezentirati, kroz Komoru, i našim kolegama na Jadranu jer smatramo da je to najbolji način edukacije i stranog tržišta: da ga inozemni gosti kušaju u ugostiteljskim objektima kako bi saznali što je to i da bi na mala vrata kulen postao, potencijalno, i izvozni proizvod. Nadam se da ćete uživati u kulenu i da će ugostitelji sa zadarskog područja, kada god budu imali priliku, kulenom počastiti i svoje goste, izjavio je Mikulić.


Predsezonski rekorder


Predstavnik nacionalne Gospodarske komore, Dragan Kovačević, istaknuo je važnost koju gastronomska ponuda ima u jačanju predsezonskog turizma.


Foto: Arif Sitnica


– Ovdje sam danas u dvostrukoj ulozi: kao potpredsjednik Komore za poljoprivredu i kao profesor na Prehrambeno tehnološkom fakultetu u Osijeku. Zašto smo odabrali Zadar? Možemo reći da u ovoj predsezoni je Zadar zapravo turistički rekorder po svim parametrima koje pratimo u turizmu: posebno su noćenja otišla preko 20%. Naime, kada promatramo hrvatski turizam, uz hotelsku podinvestiranost i nekonkurentnost te smještajne strukture, uz deficit kvalificirane radne snage, možemo reći da nam je prevelika sezonalnost jedan od ključnih problema s kojima se susrećemo u turizmu. Jasno je da je na svima nama da u sljedećim godinama razvijamo posebne oblike turizma u kojima enogastronomija zauzima svoje posebno mjesto. Dakle, enogastronomija je upravo taj oblik turizma koji produžuje turističku sezonu, koji nam osigurava cjelogodišnji turizam. Radi ilustracije, možemo spomenuti Toskanu ili Bordeaux, gdje gotovo šest milijuna turista godišnje dolazi isključivo zbog enogastronomske ponude. Naime, danas kada promatramo te naše moderne turiste, možemo reći da traže otklon od masovnog turizma, a s druge strane, u potrazi su za autentičnim doživljajima. Upravo kroz enogastronomiju, odnosno konzumaciju delikatesa kao što je slavonski i baranjski kulen, gosti mogu najbolje upoznati način života, kulturu, tradiciju i običaje ljudi koji žive na određenom prostoru. S druge strane, treba svakako napomenuti podatak da enogastronomija ima snažnu ulogu u prihodima turizma, kazao je Kovačević te predstavio kompleksnu tehnologiju izrade ovih kontinentalnih delikatesa.


Oznaka zemljopisnog podrijetla


I slavonski i baranjski kulen su proizvodi zaštićeni oznakom zemljopisnog podrijetla na razini EU.


– Vezano za samu kvalitetu kulena, sva naša istraživanja su pokazala da je kulen najkvalitetnija fermentirana trajna kobasica u svijetu i to, posebice, zbog velikog udjela proteina koji se kreće od 25 – 30% i zbog svog mikrobiološkog sastava gdje imamo snažne naznake probiotičkih kultura bakterija. Što se tiče samog proizvoda, treba se reći da je tehnologija proizvodnje kulena iznimno zahtjevna. To je jedna lijepa tehnologija, ali je i vrlo kompleksna jer je i sam proizvod velikog volumena pa zahtjeva i posebne tehnološke uvjete kod svog sušenja, zrenja, fermentacije. Potrebna je stalna ljudska prisutnost, jedna ljubav, privrženost toj proizvodnji da bi se dobio vrhunski proizvod. Ono što je ključno u uzgoju svinja je da se svinje što više kreću na otvorenom zbog većeg sadržaja glikogena i kasnije bolje fermentacije i kvalitetnijeg proizvoda, rekao je Kovačević.