Utorak, 2. srpnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

KULTURA

MASTERCLASS Suradnja sopranistice Nele Šarić i Guillerma Rozenthulera

Autor: Nikolina Lucić

12.06.2024. 19:40
MASTERCLASS Suradnja sopranistice Nele Šarić i Guillerma Rozenthulera

Foto: MISLAV KLANAC



Glazbeni studio “Arija”, kojeg vodi poznata zadarska sopranistica Nela Šarić, i ove godine organizira masterclass za polaznike, ovaj put sa cijenjenim argentinskim glazbenikom i pjevačem Guillermom Rozenthulerom. Nela i Guillermo u razgovoru su se prisjetili svog dugogodišnjeg prijateljstva, ali i usporedili glazbene ukuse i načine podučavanja.


– Prije kojih dvanaest godina upoznali smo se upravo na jednom ovakvom masteru, koji je držao u Zagrebu. Jako je dobar i pristupačan učitelj, od kojeg sam puno naučila, a to i danas primjenjujem sa svojim polaznicima. Ne radi na tipičan način, tako da smo se jako zbližili, jer ga krasi poseban karakter. Zato sam ga i pozvala u Zadar. Ovo je druga godina ovog projekta i nastojat ćemo da postane tradicijom, započela je Nela.


Jedinstvene tehnike


Govoreći o svom načinu podučavanja glazbe, Guillermo nam je kazao kako uvijek kombinira različite tehnike i forme.




– Oslanjam se na intuiciju i slušam i promatram cijelu osobu. Ne fokusiram se samo na boju i kvalitetu njihova glasa. Ja sam kao mladi glazbenik prošao kroz brojne ovakve radionice i upoznao sjajne učitelje, koji su me svojim načinom rada potakli da se suočim sa strahovima i dublje pogledam u vlastitu nutrinu. Psihološki i duhovni elementi glazbe i načina na koji ona mijenja ljude jednako su mi važni kao i fizičke karakteristike potencijalnog pjevača i njegova glasa i vokalnih mogućnosti, pojasnio je na početku Guillermo, dodavši kako je pjevanje izraz unutarnjeg bića, a ne samo glasa.


– Glas mi pomaže da nekoga upoznam, ali ne s ciljem da ih samo naučim pjevati, već i shvatiti kao individue. Pomažem im da se promijene kako bi savladali mogućnosti vlastitog glasa i proširili svoje vidike. Glazbom sam se počeo baviti od malih nogu, iako ne dolazim iz glazbene obitelji. No, krasila me određena doza talenta s kojim se moglo puno toga naučiti. Zamalo sam završio u zboru Opere Buenos Airesa, ali to je za mene bilo previše strukturirano i strogo okruženje, prisjetio se Guillermo.


Želio je, kako kaže, biti “običnim građaninom” i pjevačem. Iako nikada nije vjerovao da će zakoračiti u profesionalne vode, kao glazbenik i mentor, mnoge je iznenadio svojim izborom.


Improvizacija u glazbi


– Glazba me zvala i privukla, iako su mnogi moji bližnji smatrali kako ću završiti baveći se nekom intelektualnom djelatnošću. Posebno su me intrigirale same mogućnosti moga glasa i instrumentalne mogućnosti koje mogu razviti. Kao lijevak sam tako desnom rukom naučio svirati gitaru, a pjevati sam počeo spontano, jer sam čuo note koje nisam znao odsvirati, pa sam ih otpjevao, prisjetio se Guillermo, rekavši kako je kao mladić imao zahtjevnu boju glasa koju je bilo teško kontrolirati. No, nakon puno godina i brojnih loših učitelja, iskoristio je svoje potencijale i usput se zaljubio u glazbu.


– Posljednjih me deset godina jako zanima improvizacija i to na način da se zvuk stvara glasom koji ne obuhvaća samo pjevanje pripremljenog repertoara, već esencijalni kapacitet koji svi mi imamo za pjevanje. Teško je kazati da li su me moja iskustva učinila dobrim učiteljem, no svjestan sam karakteristika koje ne želim imati, kazao je Guillermo, rekavši kako je godinama pratio Nelin napredak i karijeru.


– Bio sam dirnut i počašćen kada me pozvala u Zadar. U životu sam napravio veliku promjenu, koja će biti vidljiva na koncertu. Učio sam gitaru i latinoameričke pjesme i jazz ritmove i to je moja profesionalna strana. No, zadnjih sam se deset godina okrenuo spontanoj “a cappella” glazbi bez određenog stila. Takav način rada ne zahtijeva uvježbavanje, ali traži puno rada, pojasnio je Guillermo, dodavši kako ga je u životu i karijeri najviše nadahnuo Bobby McFerrin, koji ga je oduševio pozornošću koju pridaje publici i činjenici da su na svakom njegovom koncertu publika i izvođač bez barijera, jednaki.


– Zadar nikada nije iskusio ovakav način percipiranja glazbe, što će posjetitelji večerašnjeg koncerta svakako imati prilike iz prve ruke osjetiti, dodala je Nela, koja se nada kako će se njezini polaznici nakon masterclassa bolje povezati s vlastitim emocijama i kapacitetima.


Neodvojiv dio identiteta


– Igra, improvizacija i istraživanje jako su vrijedni alati u učenju glazbe, dodao je Guillermo, dok je Nela naglasila kako je improvizacija najteži oblik savladavanja pjevačke tehnike.


– Polaznici najčešće uče i rade na temelju imitacije drugih izvođača. Imitacija često može uroditi problemima za pjevača, jer prirodno je da osoba u takvoj situaciji naginje tomu da bude što sličniji izvođaču kojeg imitira. Improvizacija s druge strane od pjevača traži oslobođeno učenje i otkrivanje vlastitog glasa, pojasnila je Nela, dok je Guillermo naglasio kako je najvažnije proces započeti od dubokog prihvaćanja sebe i svojih vokalnih potencijala.


– Glas je neodvojiv od čovjeka. Ovisan je o emocijama, dodala je Nela.


– Glasnice su most između glave i tijela. Kako percipirate sami sebe i gledate na sebe i kako razmišljate dok pjevate jako utječe na ono što osoba može ponuditi, rezimirao je Guillermo. Zato smo ga pitali pomaže li mu ili otežava posao raditi s polaznicima koji su dosada radili s Nelom kao mentoricom.


– Sve što su dosada naučili nastavit će koristiti u budućnosti, a ja sam došao samo posijati sjeme jednog drugačijeg načina razmišljanja i kod Nele možda potaknuti okretanje ka možda malo nekonvencionalnijim metodama podučavanja, rekao je Guillermo, dok je Nela zaključila kako nitko nije savršen učitelj.


– Tako da svi oni koji žele naučiti pjevati kući uvijek moraju ponijeti želju za znanjem i činjenicu da vas svaki učitelj nekako obogati, poručila je Nela.


– Glas je misterij, uvjeren je Guillermo, dodavši kako zaključak njihova masterclassa nije da svatko može i treba biti pjevačem, ali svatko treba iskoristiti potencijale svoga glasa.