Petak, 10. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

"Tvorničke postavke"

'Feel good komedija' koja govori o tome kako afera može utjecati na brak

Autor: Nikolina Lucić

01.08.2023. 13:13
'Feel good komedija' koja govori o tome kako afera može utjecati na brak

Foto: Luka Jeličić



Ovogodišnje 29. Zadarsko kazališno ljeto zatvoreno je urnebesnom komedijom kazališta Moruzgva u produkciji naše proslavljene glumice Ecije Ojdanić i režiji naše renomirane glumice Ksenije Marinković, kojoj su “Tvorničke postavke” režijski prvijenac. Komad govori o bračno – ljubavnim odnosima i zavrzlamama dva potpuno različita para – hladnih i distanciranih dr. Krešimira Brleka (Amar Bukvić), uglednog zagrebačkog otorinolaringologa s političkim ambicijama, i njegove supruge Dagmar (Ana Begić Tahiri), sveučilišne profesorice antropologije, te umjetničko – estradnog para Angela Biondija (Ivan Čuić) i Deziderate De (Iva Jerković) koji im u život unose, najblaže rečeno, dašak neočekivane svježine.



Krešimir i Dagmar mirno su živjeli zaokupljeni znanstvenim radom i dosljedni dubokom uvjerenju kako je seks precijenjen, sve dok se u stan iznad njih nije uselila dalmatinska “akustička katastrofa” primitivne kulture Deziderata i Angelo, tipični estradni par malog i nikakvog talenta i zamamne vanjštine. Neandertalci dostojni naslovnice National Geographica, nažalost ipak potencijalni birači.


Sukob dva svijeta




Krešimir, budući nezaobilazni čimbenik hrvatskog političkog života i njegova “maca” Dagmar, vode dinamične živote zaokupljeni intelektualnim raspravama, dok Deziderata i Angelo “ne znaju za bolje” konstantno se tjerajući, suprotstavljajući se tako Krešinoj “boljoj Hrvatskoj”.


Dok je prvi par uštogljen, hladan i prepotentan, Dezi i Angelo sušta su im suprotnost. Tipičan jeftini estradni par, koji do bolje pozicije u životu žele doći pošto – poto. “Tvorničke postavke” su ‘feel good komedija’, koja govori o tome kako ljubavna afera može utjecati na brak.



U glavnim ulogama igraju Ana Begić Tahiri, Amar Bukvić, Iva Jerković i Ivan Čuić. U ovoj komediji situacije gdje imamo sukob zagrebačkog i dalmatinskog mentaliteta dobit ćemo odgovor na pitanje gdje je lakše uspjeti ili pasti – na estradi ili u politici. Ali isto tako kako da svi ‘profitiraju’ kada se na najbolji mogući način sukobe sa svojim predrasudama.


Nakon burne noći ili prvog susreta “bliske vrste” sa susjedima s gornjeg kata, u kojoj su stradale Dezideratine glasnice, Dalmatinci traže pomoć svog uštogljenog susjeda, istaknutog stručnjaka za uho, grlo, nos, ali i potencijalnog budućeg predsjednika.


Susret dvaju parova isprva će imati sva obilježja sukoba civilizacija, no vrlo brzo barijere između naizgled aseksualnih intelektualaca i njihovih nesputanih i otkačenih susjeda počet će popuštati, a dojučerašnji hladni prezir ustupit će mjesto vrućoj žudnji i prerasti u ljubavni četverokut.



Dok nakon prvog “susreta bliske vrste” Krešo i Dagmar raspravljaju o utisku koji su na njih ostavili Šime Utrobičić “Tripica” umjetničkog imena Angelo Biondi i Željana Žmire, zvana Deziderata De, shvaćaju da par kat iznad vrlo brzo remeti njihovu rutinu i brak. Dok je Krešo opčinjen svojom novom pacijenticom, Dagmar je jednako lako pala pod utjecaj “Tripičinih” “umjetničkih” stihova. Kako i sama ističe, zasebna je mala životinjica koja slobodno živi, dok ona besciljno proučava polinezijske primitivne kulture.


Njezina je krilatica kako “žena ne zna što joj nedostaje dok to ne nađe”. Relativno je uspješna žena, relativno odana mužu i njegovoj političkoj karijeri. I tako Dagmar, ime od kojeg su “usta puna toća” sposobna svojim intelektualnim besidama išempjati muško i Krešo, koji se po prvi put pošteno “naradio” u životu, glume jedno pred drugim, dok sa “Tripicom” i Dezideratom doživljavaju svoje novo jutro.



Raspad sistema i vraćanje tvorničkim postavkama


Dagmar jednako lako pada na Šimin šarm koliko Krešimir pada na Dezideratine obline, postajući tako arhetipima toliko puta prepričanih priča o nesretnim i hladnim bračnim parovima, koji uzbuđenje traže u tuđem naručju. Svoju svakodnevicu probode u intelektualnim razgovorima i političkim raspravama, vrteći se u krug stalno ponavljajući iste probleme. No, ni njihovi susjedi nisu bez problema.


Deziderata, tipična sponzoruša i Krešo, tipični muškarac u krizi srednjih godina, arhetipski su par moćnika i ljepotice, tako često viđen u našem javnom životu, dok su Dagmar, pretenciozna znanstvenica i Angelo, umjetnik, pun duše i života, zarobljen u vrtlogu privlačnosti u kojem žene žele samo njegovo tijelo, predstavljaju drugu stranu iste medalje.


Njihova su novo pronađena sreća i uzbuđenje kratkog vijeka, te se sve karte otvaraju na zajedničkoj večeri, koju Angelo i Deziderata priređuju kao zahvalu svojim novim susjedima. Za blagovaoničkim se stolom naši protagonisti tako suočavaju sa svojim problemima i činjenicom da skrivaju obostranu nevjeru.



Predstava se temelji na zbližavanju dvaju parova, zagrebačkih nadobudnih, ali mlakih intelektualaca čije uloge tumače Begić Tahiri i Bukvić, i temperamentnih, no priprostih Dalmatinaca čije su role odlično odigrali Iva Jerković i Ivan Čuić.


Prikazani sraz sjevera, koji predstavlja intelektualni snobizam te juga koji se vodi porivima kroz predstavu se pretvara u jedan zabavni šareni “koktel”, pa tako seksualna privlačnost postaje itekako dovoljan motiv za srušiti predrasude, principe i stavove.


Jedni u drugima bude zatomljene emocije i strast, što se pokazuje blagotvorno za opstanak parova, pa unatoč lažima i prevarama predstava završava sretno, jer se naši parovi nakon kratkih izleta u tuđim posteljama vraćaju na “tvorničke postavke” svojim boljim polovicama.



Deset dana do predsjedničkih izbora počinje raspad sistema na obje strane. Dezi i Krešo u maniri Billa Clintona i Monice Lewinsky u pravoj društveno – političkoj satiri dogovaraju nastavak karijere mlade reperice, koja na velika vrata glazbene scene želi ući kroz političko – promotivnu kampanju za Krešimirovu stranku.


Krešimir, kao pravi političar, uvijek misli na malog čovjeka, jer kad je čovjek politički angažiran, mora riskirati zbog višeg cilja, iako ga to koštalo bračne sreće. Na tom mu puti ne smije stajati niti bračna vjernost, jer u ostvarivanju ženskih prava mora pomoći gospođici koja “nažalost” ima poprilične atribute.


Razmjenom usluga, resursa i tjelesnih tekućina, Dagmar i Krešimir se napokon suočavaju sa svojim dugogodišnjim problemi,a seksualnom rezigniranošću i Krešinom besmislenom političkom karijerom. Jer, “čim imaš tim klimaš”, zaključak je političara i ekspertice za primitivne kulture i običaje.


Na kraju predstave Krešimir doživljava politički debakl, zbog čega Deziderati propada angažman prva reperice Banskih dvora. Najvažnije je da se naši akteri vraćaju svojim partnerima, čime predstava doživljava “happy end”.