Subota, 15. lipnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

ŠKOLE NOVOG VREMENA

Erlić: Poslovi budućnosti temeljit će se na STEM-u

Autor: Nikolina Lucić

12.04.2024. 08:49
Erlić: Poslovi budućnosti temeljit će se na STEM-u

Foto: MISLAV KLANAC



Razvoj STEM vještina u brzorastućem globalnom digitalnom društvu od najveće je važnosti u sustavu obrazovanja. Prepoznao je to i projekt »STEM County«, koji je za svoj cilj imao poboljšanje vještina učitelja i učenika u osnovnim školama u Zadarskoj županiji modernizacijom školskih prostora, podizanjem kapaciteta učitelja, edukacijom učenika te razmjenom znanja i iskustava u STEM-u.


Provedbom projekta opremljeno je 13 STEM učionica u 13 osnovnih škola u Zadarskoj županiji od kojih su neke na otocima, a neke u ruralnim krajevima. Učenicima osnovnih škola uključenih u projekt pružene su jednake mogućnosti za edukaciju u STEM području bez obzira na mjesto edukacije.


Svi detalji projekta predstavljeni su na završnoj konferenciji koja je okupila projektne partnere iz Grada Zadra i Zadarske županije, te kraljevine Norveške, jer projekt je financiran sredstvima fonda »Lokalni razvoj i smanjenje siromaštva« koji čini dio Financijskih mehanizama Europskog gospodarskog prostora i kraljevine Norveške.




Uvodni su govornici istaknuli kako je ovaj projekt budućnost našeg obrazovnog sustava, koji je usmjeren na praćenje razvoja tehnologija i njihove što ranije primjene u obrazovnom sustavu.


Nemjerljiv doprinos


Gradonačelnik Grada Zadra Branko Dukić naglasio je kako završna konferencija ovog projekta zapravo predstavlja novi početak za zadarske učenike.


– Upravo na temeljima ovog projekta oni su svoje nastavnike, mentore i novu opremu, uz stjecanje suvremenih vještina, iskoristi za uspješan nastavak školovanja i kasnije savladavanje izazova tehnološki naprednog društva kojem pripadamo. STEM pristup uobičajena je praksa u našim školama, poručio je Dukić, naglasivši kako grad danas ima aktivne centre izvrsnosti, organizira različite radionice i predavanja, a sve s ciljem daljnjeg poticanja mladih na istraživanje i kreativan pristup rješavanju zadataka.


– Najvažnije od svega, učenici su pokazali veliki interes za uključivanje u projektne aktivnosti. Interdisciplinarni pristup odgoju i obrazovanju iznimno je važan za budućnost naših najmlađih. Ulaganja su to u društvo znanja i izvrsnosti, rezimirao je gradonačelnik, dok je župan Zadarske županije Božidar Longin naglasio kako se brzina tehnološkog razvitka danas mjeri u danima, što znači adekvatnu i pravovremenu prilagodbu obrazovnih kurikuluma kako bi oni pratili zahtjeve tržišta rada.


– Decentralizacijom ovog projekta, učenici i nastavnici otočnih i škola u zaleđu imali su jednake prilike i mogućnosti kao i njihovi kolege u Zadru. Ovaj je projekt školama pružio konkretne alate, opremu i uređene učionice. Ono najvažnije, ali i nemjerljivo, pružio im je ogromno iskustvo, nova znanja i prijatelje, kazao je Longin, zaključivši kako je, zbog inflacije i poskupljenja građevinskih radova, Županija u suradnji sa JLU sufinancirala adaptaciju učionica.


Foto: Mislav Klanac


Smanjenje razlika


Zamjenik veleposlanika Kraljevine Norveške u RH Helge Kluman Marstrander iz Zadra je poručio kako je i u diplomatskoj i profesionalnoj karijeri napredak u polju odgoja i obrazovanja uvijek činio prioritetnim.


– Nismo svi blagoslovljeni istim mogućnostima, zbog čega su i ulaganja u postojeću obrazovnu infrastrukturu i nastavni kadar od nepresušne važnosti. Tisuće će učenika tako kroz godine u 13 obnovljenih STEM učionica diljem županije u godinama pred nama moći istražiti svoju znatiželju i postavljati brojna pitanja. Kraljevina Norveška je u posljednjem programskom razdoblju kroz sredstva fonda »Lokalni razvoj i smanjenje siromaštva« u Hrvatsku uložila 103 milijuna eura, poručio je Kluman Marstrander, naglasivši kako je glavni cilj fonda smanjenje društvenih i ekonomskih razlika kroz ulaganja u odgoj i obrazovanje.


Ministar regionalnog razvoja i fondova Europske unije Šime Erlić zaključio je kako ministarstvo provodi ovaj financijski mehanizam Kraljevine Norveške i Europskog gospodarskog prostora. Sredstva su to koja funkcioniraju na način da Hrvatska zajedno s partnerima definira prioritete i područja u koja želi ulagati sredstva.


– Projekt je ovo čiji će se rezultati nastaviti mjeriti u godinama pred nama. Budućnost je našeg obrazovnog sustava. Konkurentnost globalne ekonomije i poslovi budućnosti temelje se na STEM-u. Debelo smo u četvrtoj industrijskoj revoluciji, koja nam donosi umjetnu inteligenciju i brojne nove mogućnosti koje daju posebnu dimenziju društvu i ekonomiji, poručio je Erlić, rezimiravši kako je najvažnije da djeca na području cijele regije imaju jednake obrazovne mogućnosti.


– Strukovna škola Vice Vlatkovića savršeni je primjer takvih ulaganja. Tvornica je to novih znanja i kadrova za poslove budućnosti, naglasio je Erlić.


Foto: Mislav Klanac


Cilj je izvrsnost


Na okruglom stolu na kojem su sudjelovali ravnateljica Ustanove za razvoj kompetencija, inovacija i specijalizacije Zadarske županije »INOVAcija« Katarina Colić, ravnatelj Muzeja Vitenfabrikken John Arne Frafjord, v.d. pročelnika UO-a za odgoj i školstvo Joso Nekić, pročelnik županijskog UO-a za obrazovanje kulturu i šport Ivan Šimunić i rektor Sveučilišta u Zadru Josip Faričić, naglašeno je kako je cilj ovog projekta izvrsnost.


– Ustanova »INOVAcija« partner je na ovom projektu, jer naš je strateški cilj, osim izgradnje Centra za kreativne industrije, kontinuirano ulaganje u kreativne industrije s posebnim naglaskom na STEM i audiovizualnu industriju. U okviru ovog projekta naše su konkretne aktivnosti bile organizacija STEM tjedna i znanstvenog sajma s ciljem popularizacije ovog polja kod djece i mladih. Nama su edukacije jako bitne, jer u audiovizualnoj i kreativnoj industriji mahom se radi o deficitarnim zanimanjima, naglasila je Colić dodavši kako je sam norveški fond jako važan za financiranje razvojnih projekata ustanove.


Ravnatelj Muzeja Vitenfabrikken John Arne Frafjord kazao je kako je razmjena znanja i iskustava između hrvatskih i norveških obrazovnih djelatnika jedna od najvažnijih posljedica ovog projekta.


– Na raznim radionicama u Norveškoj bilo je 45 učitelja. U Norveškoj se kontinuirano radi na planovima i obogaćivanju STEM područja koja su zastupljena u našem obrazovnom sistemu, dodao je Frafjord, dok je Joso Nekić zaključio kako je izvrsnost potka ovog projekta.


– Kruna je ovo našeg višegodišnjeg truda sve s težnjom da podignemo kvalitetu našeg obrazovnog sustava. Preko ovog projekta ispričali smo filozofiju našeg UO-a prema cijelom sustavu, a to je izvrsnost, zaključio je Nekić.