Srijeda, 15. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

INOVATIVNI ZADAR

Direktora Ivicu Katića čeka i važan nastavak digitalizacije Zadra

Autor: Iva Bucić

03.02.2024. 16:08
Direktora Ivicu Katića čeka i važan nastavak digitalizacije Zadra

Foto: Arhiva ZL



Osim puštanja u funkciju novog Poduzetničkog inkubatora na Bilom brigu i aktiviranja Gospodarske zone Crno, daljnja digitalizacija Zadra jedan od većih poslova koji čeka novog direktora tvrtke Inovativni Zadar, Ivicu Katića.


Do sad je po tom pitanju, ocjenjuje, već jako puno napravljeno, a kao neke od primjera već implementiranih pametnih digitalnih rješenja nabraja razvoj temeljne gradske IKT infrastrukture, što podrazumijeva optičku, WiFI, IoT mrežu i pripadajuću serversku infrastrukturu, inteligentni gradski promet, odnosno digitalizirana raskrižja i gradski centar za kontrolu prometa, kao i aplikacije za pametno parkiranje ParkIN, javni prijevoz Zadar Smart City, digitalizirane gradske usluge eZadrani.


Foto: Luka Jeličić


Sustav se stabilizirao


Zadar Smart City trenutno ima gotovo 8.500 korisnika, od čega je 5.400 korisnika aplikacije za pametne telefone. Iako tvrdi da sada sustav uredno radi, priznaje da je prvih 15-ak dana ove godine bilo manjih problema. Krenulo se, objašnjava, s novim pokaznim kartama, pa se u kratkom vremenu pojavio veliki broj novih korisnika aplikacije.




– Nekima je to bila novina i trebalo im je malo vremena da se priviknu na korištenje aplikacije, dok je kod manjeg broja korisnika bilo manjih »bagova« u radu aplikacije koji su se u relativno krakom roku rješavali preko korisničke podrške. Iz svih relevantnih podataka koje sad imamo, sustav se stabilizirao i uredno radi, kazuje Katić.


Sustav se, kaže, prati na svim razinama, od broja obavljenih transakcija kroz sustav (autobusi, blagajne, aplikacija…), preko broja i vrste prijava poteškoća centru za korisnike, pa sve do praćenja rada sustava na terenu. No, čak i kod najvećeg intenziteta aktivacije novih korisnika, broj prijava korisničkoj podršci bio je otprilike 3 posto (30-ak prijava na 1.000 novih korisnika dnevno), dok ih je danas u prosjeku nekoliko dnevno.


Foto: Luka Jeličić


Osim kupovine vozne karte putem aplikacije, informacija o vremenu dolaska i rasporedu vožnji te opciji praćenja autobusa, aplikacija je namijenjena i vozačima osobnih automobila, pa prikazuje slobodna mjesta za parkiranje označena na karti u realnom vremenu. Za to je razvijena i samostalna aplikacija Zadar ParkIN, a u naplatnim parkirnim zonama do sada je postavljeno 1.165 senzora za detekciju vozila.


Platforma eZadrani


Istražujući funkcioniranje aplikacije i parkirnih senzora, prije nekoliko tjedana ustanovili smo da informacije o dostupnim parkirnim mjestima u aplikaciji nisu točne, odnosno da su u više slučajeva zauzeta mjesta označena kao slobodna, no Katić ističe da bi taj problem trebao uskoro biti u potpunosti riješen.


– Aplikacija i kompletan pozadinski sustav te najveći dio senzora ispravno je radio od samog početka. Međutim, zbog tvorničke greške, određeni broj senzora, njih 170 od 1200 unosio je »iskrivljenu« sliku o potencijalno slobodnim parkirnim mjestima, pa se u stekao dojam da čitav sustav ne radi. Najveći dio neispravnih senzora je već zamijenjen, a preostalih 20-ak će se zamijeniti čim prije, kaže Katić.


Foto: Arhiva ZL


Sve navedeno, naglašava, događa se u jamstvenom roku i bez dodatnog troška za Grad Zadar.


Osim prometa, pametne gradske tehnologije usmjerene su na optimizaciju komunikacije građana s Gradskom upravom i njezinim povezanim društvima. Platforma eZadrani postoji već godinama, a trenutno ima 1.348 aktivnih korisnika.


– Trenutno je kroz sustav dostupno 25 usluga Gradske uprave, putem kojih je pokriveno oko 90 posto vrsta zahtjeva koje su građani upućivali prema Gradu i za koje su otvarani predmeti u gradskoj e-pisarnici, govori Katić.


Potrebna popularizacija


Preostalo je digitalizirati preostalih 10-ak posto usluga Gradske uprave te u sustav uključiti i ostala gradska poduzeća i ustanove kako bi građani na jednom mjestu dobili praktično sve usluge sustava Grada Zadra. Trebat će uz to, smatra Katić, poraditi na popularizaciji sustava kako bi ga građani masovnije koristili i tako ostvarili sve benefite koje pruža.


Katić, koji na direktorskoj poziciji nasljeđuje Alena Kocipera, ističe da je do sada u stvaranju pametnog grada napravljen veliki iskorak i stvoreni su temelji za daljnji razvoj. Njegov je prethodnik, smatra Katić, još 2014. godine prepoznao važnost informatizacije i digitalizacije te je shodno tome transformirao rad Inovativnog Zadra.


Intenzitet i opseg budućih aktivnosti ovisit će prije svega o mogućnostima i kapacitetima gradskog proračuna i mogućnostima financiranja iz ostalih izvora, poput državnog proračuna ili EU fondova.


– To je jednostavno priča koja nema alternativu i koja će se nastaviti i u budućnosti, kroz neprestane nadogradnje i usavršavanje postojećih sustava, te osmišljavanje i izgradnju novih digitalnih rješenja, govori Katić.