Nedjelja, 5. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

testirali smo aplikaciju

Grad Zadar utrošio 1,9 milijuna eura za senzore koji - uopće ne funkcioniraju?!

Autor: Iva Bucić

11.01.2024. 08:43
Grad Zadar utrošio 1,9 milijuna eura za senzore koji - uopće ne funkcioniraju?!

Foto: Luka Jeličić



Godinu dana prošlo je od službenog predstavljanja dva milijuna eura vrijednog europskog projekta Zum 4.0, u sklopu kojeg je razvijena i aplikacija Zadar Parkin. Iako u Gradu tvrde kako je aplikacija u potpunosti funkcionalna, slobodna parkirna mjesta koja su u aplikaciji označena zelenom bojom u stvarnosti su gotovo bez iznimke zauzeta.


Ukupno je do sada u naplatnim parkirnim zonama postavljeno 1165 senzora za detekciju vozila. Kako je ljetos pred Gradskim vijećem kazao pročelnik Ureda gradonačelnika Ante Ćurković, samo na to utrošeno je više od 250 tisuća eura (oko 1,9 milijuna kuna).


No, s obzirom na to da aplikacija građanima, unatoč pozamašnom iznosu utrošenom na izradu aplikacije i postavljanje senzora za detekciju vozila, ne daje točne, ažurne i konkretne informacije o najbližim dostupnim parkirnim mjestima, ispostavlja se da je jedina korist od aplikacije da građane informira da je vjerojatnost za pronalazak parkirnog mjesta na Poluotoku malena ili vrlo malena.





Posve funkcionalna aplikacija


– Aplikacija Zadar Parkin, koja je jedan od elementa ZadarSmartCity aplikacije, u potpunosti je funkcionalna i dostupna svima za korištenje.


Aplikacija olakšava proces pronalaska slobodnih parkirnih mjesta u naplatnim parkirnim zonama u gradu Zadru na način da navodi korisnike do mjesta s najvećom vjerojatnošću pronalaska slobodnog parkirnog mjesta u odnosu na njihovu polazišnu destinaciju, kazuje Josip Milić, pomoćnik pročelnika Upravnog odjela Grada Zadra za EU fondove.


Milić objašnjava kako aplikacija prikazuje 14 mikrozona parkinga podijeljenih po bojama, od zelene do crvene, ovisno o vjerojatnosti pronalaska slobodnog mjesta u trenutku stvarnog dolaska automobila u odabranu mikrolokaciju.



– Sustav radi na bazi umjetne inteligencije te »uči« na temelju prikupljenih podataka, kako bi što točnije predvidio vjerojatnost za mogućnost parkiranja.


Cilj razvoja aplikacije je smanjenje vremena potrebnog za pronalazak parkirnog mjesta te kontinuirano unaprjeđenje korisničkog iskustva uporabe aplikacije, slijedom čega su nam izuzetno važne povratne informacije korisnika o razvijenim rješenjima, kako bismo ih u budućnosti mogli dodatno unaprjeđivati te povećavati broj senzora na što većem broju parkirališnih mjesta, govori Milić.


Vijećnici s Nezavisne liste Enija Meštrovića u više su navrata pred Gradskim vijećem kritizirali aplikaciju Zadar Parkin. Naime, iako je većina sredstava osigurana iz EU fondova, iz gradskog proračuna na provedbu projekta otišlo je više od 265 tisuća eura (dva milijuna kuna).




EU financiranje 82 posto


– Mi kao ovce moramo prihvatiti sve što predloži EU. Iako ima dosta pametnih rješenja, ima ih i puno glupih. Ova je aplikacija potpuno apsurdna jer na Poluotoku u jeku sezone parking možeš pronaći jedino ako netko u tom trenu izlazi s njega, a ne da će ti ga ocrtati nekakva aplikacija, pa da će te mjesto čekati. To je glupo bačen novac, iako je većina sredstva došla iz EU, Grad je ipak na to potrošio dva i pol milijuna kuna, sažeo je Enio Meštrović.


Naime, ukupna vrijednost projekta Zum 4.0 je 1,97 milijuna eura (14.813.840 kuna), od čega 82 posto, odnosno 1,6 milijuna eura (12.160.000 kuna) čine bespovratna EU sredstva ostvarena kroz ITU mehanizam u okviru Operativnog programa »Konkurentnost i kohezija«. Preostalih 352 225 eura (2,7 milijuna kuna) osigurano je iz gradskog proračuna.



Osim aplikacija Zadar Parkin, u sklopu projekta Zum 4.0 realizirana je i aplikacija Zadar Smart City, koja bi trebala objedinjavati sve informacije o javnom prijevozu, parkiranju i mogućnostima plaćanja raznih usluga različitim platnim metodama, a projekt uz to obuhvaća i sustav elektroničke naplate u javnom prijevozu, sustav pametnog parkiranja, potom sustav informiranja u prometu i javnom prijevozu, što podrazumijeva pametne autobusne stanice i zaslone uz prometnice te u Centralni Informacijski Sustav (CIS), odnosno središnji sustav za nadzor i upravljanje ostalim elementima projekta.


Kroz Zum i njemu komplementaran projekt ITS uloženo je gotovo sedam milijuna eura u sustav pametnog upravljanja prometom.