ponedjeljak, 13. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

TKO JE KRIV?

Tragična pomorska nesreća otkriva propuste i poziva na strože mjere i bolju kontrolu u pomorskom prometu

Autor: Matea Guzalić

20.07.2023. 08:38
Tragična pomorska nesreća otkriva propuste i poziva na strože mjere i bolju kontrolu u pomorskom prometu

Foto: Hrvoje Jelavić/PIXSELL



Strašna pomorska tragedija, koja se u ponedjeljak navečer dogodila na Murterskom moru između otoka Vrgade i Kornata, odnijela je život 61-godišnjeg kuhara Vratislava Ugrinića iz Tkona.


Podsjetimo, nesreća se odigrala kada je motorna jahta, kojom je upravljao 51-godišnji kapetan, naletjela na ribarsko plovilo. Uzrok nesreće je teško kršenje propisa o sigurnosti pomorskog prometa od strane kapetana jahte.


Naime, jahta, duljine 15 metara, snažno je udarila u bočnu stranu ribarskog broda Mašun iz Tkona, prouzročivši veliku materijalnu štetu. Kabina ribarskog plovila, u kojoj se nalazila kuhinja i preminuli Ugrinić, pretrpjela je ozbiljna oštećenja uslijed snažnog udarca.


Strahovit sudar




Istragom je utvrđeno da je kapetan jahte, Ž.M. iz Opatije, koji se nalazio na odmoru, ozbiljno prekršio sigurnosne propise pomorskog prometa. Njegova nesmotrenost i neodgovorno ponašanje doveli su do ove tragične nesreće. Kapetan je zanemario važnost pravilnog izviđanja i promatranja okoline kako bi mogao procijeniti situaciju. Također, ignorirao je potrebu za sigurnom brzinom kretanja tijekom plovidbe koja nije bila prilagođena gustoći i broju plovila na moru.


Kontaktirali smo Juricu Gašpara, urednika portala Morski.hr, kako bi nam dao svoj osvrt na ovaj tragičan događaj.


– Nakon nesreće, već pola sata kasnije, iako nisam bio na dužnosti, otvorio sam aplikaciju za praćenje plovila kako bih odmah dobio informacije o događaju. Bilo je vidljivo kretanje ribarskog broda, no nije bilo tragova jahte koja je udarila u njih. Budući da je jahta manja od 30 tona i ne obvezuje je pravilnik o korištenju uređaja za praćenje (AIS), nisam je mogao vidjeti. Međutim, tijekom policijskog postupka će radar konačno otkriti brzinu kojom se jahta kretala. Prema informacijama kapetana jahte, navodno je jahta plovila brzinom od 20 nautičkih milja, dok je ribarska brodica plovila brzinom od otprilike 9 milja na sat. Sudar je bio strahovit. Imamo i snimku potonuća jahte koja će biti izuzetno važna za sudski postupak. Trenutno se jahta nalazi na dubini od 85 metara, započeo je Gašpar.


Osobna arhiva


– U pomorskom prometu vrijede drugačija pravila od cestovnog prometa, gdje je krivac obično osoba koja udara. Postoji cijeli pravilnik o izbjegavanju sudara na moru, kojeg svaki kormilar mora poznavati napamet. U ovom slučaju, policija je podigla kaznenu prijavu protiv kapetana jahte jer je uzrokovao smrt, nije bio pažljiv, nije promatrao okolinu, radar mu je bio uključen do trenutka potonuća, dakle mogao je na radaru vidjeti plovilo ispred njega, ali to nije učinio. Dakle, on snosi odgovornost s jedne strane. Međutim, što je radio kapetan ribarskog broda? Zašto je primijetio jahtu tek u posljednji trenutak prije sudara? Prema pravilima, svi su dužni poduzeti sve što je moguće kako bi se izbjegli sudari, nastavio je Gašpar.


Prevelik broj plovila na moru


– Pravilo je vrlo jasno – svatko tko je za kormilom plovila mora poduzeti sve mjere da bi izbjegao ovakve tragedije. Ne može se ploviti morem i raditi nešto drugo, ne možete ići na WC, ne možete zapaliti cigaretu, ne možete gledati sa strane. Vi ste sudionik u prometu i izravno ste odgovorni za živote drugih i za svoj život.


– Često se čuje da su krivi oni kojima se daju dozvole i da divljanje na moru proizlazi iz takvih slučajeva. Djelomično se slažem s tim jer svaka osoba danas može dobiti mogućnost plovidbe morem, ali ako ne poznaje propise o sigurnosti plovidbe i izbjegavanju sudara na moru, tada im ne bi trebalo dopustiti tu mogućnost. Trebalo bi im trajno ili privremeno oduzeti mogućnost plovidbe. Sve ovo se ne bi događalo da smo malo oprezniji. Prevelik broj plovila na moru predstavlja problem. Trebali bismo redovito provjeravati sposobnosti upravljanja plovilima kod pojedinaca i kažnjavati ih ako krše propise ili plove prebrzo uz obalu, zaključio je Gašpar.


Ova tragična nesreća na Murterskom moru podsjeća na važnost poštivanja propisa o sigurnosti pomorskog prometa. Kako istražitelji nastavljaju s istragom, nadamo se da će se otkriti sve okolnosti sudara i da će se poduzeti potrebne mjere kako bi se spriječile slične nesreće u budućnosti. Nažalost, jedna osoba izgubila je život u ovoj tragičnoj nesreći, ostavljajući iza sebe tugu i tjeskobu za obitelj i prijatelje.