Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Bez natječaja

Teretni terminal luke Gaženica i dalje pod ledinom

Autor: Marina Vlakić

05.01.2023. 14:37
Teretni terminal luke Gaženica i dalje pod ledinom

Foto: Arif Sitnica



Projekt teretnog terminala u Gaženici vrijedan 19 milijuna eura i dalje je pod ledinom. Svi koji su vjerovali da će kapitalni projekt teretnog terminala Gaženica ove godine krenuti u realizaciju ostat će razočarani jer, sudeći po odgovoru ravnatelja Željka Kneževića, Županijska lučka uprava tek »planira izraditi dokumentaciju«.


Projekt je ovo kojega je u izbornoj utrci za župana najavljivao i Božidar Longin ističući kako »projektima prometne infrastrukture žele pozicionirati Zadarsku županiju na kartu Europe i svijeta kao značajno prometno čvorište, s pozitivnom ulagačkom klimom«.


– Luka Gaženica (teretna luka, terminal za kruzere, RO-RO terminal, putnički terminal) je također izravno povezana s autocestom A-1 i čini jedinstveno pomorsko čvorište na Jadranskom moru, s potencijalom za razvoj mnogih uslužnih djelatnost, stoji i danas u županovom izbornom programu, međutim od strateškog projekta još uvijek nema ništa, pa takjo ni od »pozitivne ulagačke klime«, kako ju je najavio župan.


Župan u kampanji obećao teretnu luku




Svi koji teret žele prevoziti kroz ovo važno prometno čvorište, bogomdano zbog blizine Zračne luke Zadar i željeznice, stoga se okreću drugim lučkim terminalima, a Zadar gubi jako puno novca. A upravo je gradnja kontejnerskog terminala u Gaženici bila jedna od glavnih odrednica Longinovog programa kojega je prezentirao pod egidom »Snažna županija«.


No, od najave do danas županov se stav prema teretnom terminalu očito promijenio jer je na još na prvi upit o tome što je poduzeo da se raspiše natječaj za koncesionara s obzirom na to da je Vlada podignula kredit za ovu investiciju i vraća ga, a terminal nije u funkciji, preko ureda glasnogovornice samo odgovorio da se »ovaj upit ne odnosi na djelokrug rada Zadarske županije« te da upit pošaljemo u Lučku upravu Zadar.


Odgovor stoga govori o županovoj nezainteresiranosti jer, ne samo da je Gaženica bila jedna od okosnica njegova izbornog programa, već je upravo on predsjednik Upravnog vijeća Županijske lučke uprave.


Nakon njegove šutnje za odgovor smo se obratili ravnatelju Željku Kneževiću. Njegova, pak, izjava potvrđuje da tek traže studiju isplativosti. Pitanje je stoga zašto su onda gradili teretnu luku. Naime, Kneževićev odgovor otkriva svu nebulozu oko realizacije ovog projekta jer navodi kako trebaju »detaljnu analizu poslovnih procesa«. Kao da ne znaju kakvi su trenutno poslovni procesi u međunarodnom teretnom prometu, osobito na mediteranskim koridorima.


«Planiramo izraditi dokumentaciju«


– U suradnji sa stručnjacima Pomorskog fakulteta u Rijeci planiramo izraditi dokumentaciju koja će biti osnova za studiju gospodarske opravdanosti potencijalnih investicija. To su neophodne predradnje prilikom koncesioniranja bilo kojeg našeg područja. Izrada natječajne dokumentacije je vrlo osjetljiv i zahtjevan proces jer se ovakve koncesije daju na duže vremensko razdoblje te je iznimno važno napraviti detaljnu analizu poslovnih procesa, navodi Knežević.


Odgovor je ovo koji se nije daleko odmaknuo od onoga što nam je ravnatelj izjavio početkom studenog kada smo ga pitali kada će raspisati natječaj za koncesiju. Naime, prije dva mjeseca Knežević nam je odgovorio doslovno isto što i sada.


– Izrada natječajne dokumentacije je vrlo osjetljiv i zahtjevan proces jer se ovakve koncesije daju na dug vremenski period te je vrlo važno pomno sagledati sve činjenice i moguće scenarije, navodi ravnatelj kojemu je floskula o »osjetljivom i zahtjevnom procesu« očito postala svojevrsna obrana za nerealizaciju dugo najavljivanog projekta.


Situacija je tim gora znamo li da je prva faza izgradnje teretnog terminala Županijska lučka uprava dovršila još 2020. godine, predstavljajući ga kao strateški projekt preko kojega se trebao odvijati kontejnerski promet i uspostaviti glavno čvorište za povezivanje sa zračnim i željezničkim prometom. No, umjesto kontejnera i teretnih brodova tamo stoji ledina iako je Uprava raspisivanje natjačaja za koncesionara najavila još u travnju 2020. godine.