Nedjelja, 23. lipnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

29 C°

Dite se vraća materi

Tankerska plovidba želi preuzeti Turisthotel kako bi ostao u Zadru

Autor: Toni Perinić

25.02.2023. 15:14
Tankerska plovidba želi preuzeti Turisthotel kako bi ostao u Zadru

Foto: Arhiva ZL



Turisthotel, tvrtka s više od pedeset godina postojanja, zaštitni je znak Zadra i zadarske regije, a slobodno možemo kazati i cijele Hrvatske. Kako je navedeno na mrežnim stranicama Turisthotela, zapošljavanjem domicilnog stanovništva u svojim objektima te njihovom participacijom u strukturi vlasništva stvoren je poseban model kolegijalnog vođenja kompanije i visok stupanj lojalnosti. Međutim, kolegijalno vođenje kompanije posebno je narušeno u posljednjih nekoliko godina, a odnosi unutar tvrtke nisu ni približno prijateljski, kako se pokušavalo u javnosti prikazati.


Lista za odstrel


Prema informacijama iz tvrtke u zadnjih desetak mjeseci Turisthotel je napustilo više od deset zaposlenika iz redova rukovodećih kadrova, a trenutno je od straha zbog otkaza na bolovanju neuobičajeno velik broj zaposlenika. Sve se to dovodi u vezu s Franom Skoblarom, bivšim predsjednikom uprave Turisthotela, koji je to mjesto napustio u ožujku 2020. godine i prešao na mjesto predsjednika Nadzornog odbora. Ujedno je bio i direktor razvoja u Turisthotelu, što su neki dioničari na zadnjoj skupštini problematizirali i to je ušlo u javnobilježnički akt, ali Skoblar sve donedavno nije odstupio s te funkcije. U Turishotelu, kažu naši izvori, nije nikakva tajna da Frane Skoblar operativno vodi kompaniju, redovno aktivno pregovara s dobavljačima i najmoprimcima, samostalno bira investicije, dogovara radove s preferiranim izvođačima, ali i naređuje zaposlenicima te je dio njih zbog prodaje dionica došao na njegovu »listu za odstrel«.


Frane Skoblar bio je, naime, donedavno najveći dioničar Turisthotela s 11,85 posto udjela, odmah iza njega bio je Ante Barić, a deset najvećih dioničara držalo je ukupno 53,4 posto dionica, dok je približno 13 posto bilo u portfeljima mirovinskih fondova. U studenom prošle godine, nakon višegodišnjih najava, Tankerska plovidba, uspješna brodarska tvrtka sa sjedištem u Zadru, preuzela je najveći pojedinačni udio od 24,5 posto temeljnog kapitala. Na Zagrebačku burzu dostavljena je obavijest o nastanku obveze objave ponude za preuzimanje Turisthotela, sklapanjem ugovora o prijenosu dionica s pet dioničara Turisthotela 18. siječnja 2023. godine. Tankerska plovidba je time stekla još 14,61 posto temeljnog kapitala društva, te je tako dosegnula ukupno 39,34 posto temeljnog kapitala kompanije. Te dionice platila je 88 milijuna eura. Koliko će dionica Tankerska plovidba skupiti u procesu javne ponude ostaje vidjeti, ali s obzirom na to da je u obvezi javne ponude po cijeni od minimalno 4.600 kuna (cca 610 eura) za jednu dionicu, lako je izračunati da za sve dionice Turisthotela Tankerska treba izdvojiti više od 223 milijuna eura.


Vraćanje korijenima




Kada je Tankerska plovidba prije nekoliko tjedana prešla prag od 25 posto dionica u Turisthotelu, što ih je obvezalo da ponude i ostalim dioničarima otkup dionica, zadarska javnost je očekivala da će potez biti pozdravljen i od dioničara i od zaposlenika Turisthotela, tim više što je Tankerska plovidba (ondašnji JTP) osnovala Turisthotel. Ali, očito, uprava Turisthotela ne dijeli oduševljenje ovom činjenicom te je poduzela korake da se obrani od preuzimanja. Naime, Uprava je u trenutku kada je već postojala obveza javne ponude, predložila isplatu predujma dividende, o čemu su već izvijestili neki mediji, te se tim činom postavila neprijateljski prema ponudi Tankerske plovidbe. No, Zakon o preuzimanju dioničkih društava jasno propisuje da uprava i nadzorni odbor Turisthotela nakon 18. siječnja 2023., odnosno nakon objave obveze preuzimanja od strane Tankerske plovidbe, bez odobrenja glavne skupštine ne bi smjeli poduzimati niz radnji, a između ostalog ne bi smjeli poduzimati ništa što bi imalo za cilj ometanje ili onemogućavanje ponude za preuzimanje.


Neovisno o postotku prikupljenih dionica, Tankerska plovidba izvjesno već sada ima većinu glasova na skupštini s obzirom na povijesnu prisutnost dioničara na glavnoj skupštini. Upitno je kako je uprava Turisthotela uopće došla na ideju da se isplati predujam dividende koji se mora naknadno potvrditi na glavnoj skupštini, osim ako isto nije imalo za svrhu utjecaj na percepciju malih dioničara o vrijednosti dionice, kreiranje mišljenja kako dionica vrijedi više od 610 eura i na taj način smanjenje uspješnosti javne ponude. No, činjenica je, cijena dionice na burzi nikada u povijesti nije bila veća od cijene koju je Tankerska plovidba platila za 39,34 posto dionica, što mora ponuditi i ostatku dioničara. Ostaje vidjeti kako će se uprava Turisthotela očitovati o ponudi Tankerske plovidbe i hoće li se barem onda osvrnuti na navode o preuzimanju vlastitim novcem ili će se uklopiti u tezu da se kompanija prodaje jeftino, »vlastitim novcem Turisthotela«.


Takva se teza, naime, pojavila u medijima, a s obzirom na modele privatizacije i preuzimanja kakvima se u Hrvatskoj moglo svjedočiti u 1990-im godinama, brzo se u zadarskim krugovima stvorila percepcija »preuzimanja za jednu kunu« te vrlo negativne konotacije među dioničarima Turisthotela. Osim toga, u javnosti je plasirana i privatna poruka bivše članice uprave Danke Nekić u kojoj se spominje opcija ulaganja u obveznice Tankerske plovidbe, njoj i nekoliko ostalih bivših dioničara. Ta poruka je u jednom mediju okarakterizirana »tajnim aranžmanom u kom se dogovara kompenzacija cijene«.


Nema tajnih aranžmana


Informaciju o postojanju tajnih sporazuma ili kompenzaciji demantirali su bivši dioničari Danka Nekić i Zoran Milišić, ljudi koji su sa Skoblarom godinama stvarali tvrtku, a sada su odlučili prodati dionice na što ih je, prema njihovim riječima, »natjeralo autokratsko vođenje tvrtke«. Nekadašnjoj članici uprave Danki Nekić, osobi s 40 godina rada i djelovanja u Turisthotelu, predbacivala se povezanost s Tankerskom plovidbom, odnosno pogodovanje toj tvrtki u tijeku preuzimanja. Također, spočitavalo joj se kako se u sjeni nalazi tajni aranžman da Tankerska preuzme Turisthotel njegovim vlastitim novcem. Zato je sada odlučila prvi put javno progovoriti jer se nju, kako kaže, nakon više od desetljeća mukotrpnog rada i borbe za jednu od najuspješnijih hrvatskih firmi, stavlja na stup srama.


– Odgovorno tvrdim, ne postoji nikakav tajni aranžman, niti sam potaknula prodaju Turisthotela, kazala je, vidno uznemirena, na početku razgovora o optužbama te, zajedno s bivšim dioničarom tvrtke Matom Marasom, negira bilo kakvo pogodovanje poznatoj zadarskoj brodarskoj firmi.


– Cijene po dionici po kojoj smo ih prodali, uzimajući u obzir novac i novčane ekvivalente, najbolja je cijena koju smo mogli postići, objašnjavaju, dodajući kako su o prodaji dionica po cijeni od 4.600 kuna, odnosno 610 eura, pravovremeno obavijestili Turisthotel i HANFA-u, u skladu s mjerodavnim zakonskim propisima.


– Jasno je da svakom sklapanju ugovora prethodi faza pregovora u kojoj svaka strana nastoji postići najbolje uvjete za sebe i pregovore zasigurno ne započinje s najnižim iznosom koji je spremna prihvatiti. S obzirom na stanje u društvu i promjene tri uprave u kratkom vremenu, bitno je napomenuti i kako je Tankerska plovidba d.d. bila jedini zainteresirani kupac, navode naši sugovornici. Danka Nekić ne poriče kako su joj nakon prodaje dionica ponuđena daljnja ulaganja.


– Bilo mi je ponuđeno da dio novca ostvaren prodajom dionica društva Turisthotela d.d. uložim u određene dužničke vrijednosne papire, što sam odbila, naglašava Nekić. O sadašnjoj upravi nije htjela govoriti, jer kako kaže, odmah joj prorade emocije, ali smatra da ne rade dobar posao. S time se slaže i Mate Maras.


Samo gorčina


»Iako nismo u istoj branši, svjetonazor i temeljne poslovne vrijednosti koje gajimo u Tankerskoj plovidbi nastojat ćemo preslikati i u Turisthotel. Pošten i predan timski rad, kultura dijaloga i dijeljenje informacija, upornost, pravilna preraspodjela vremena i resursa, iscrpnost pri donošenju odluka, nulta stopa tolerancije na korupciju te briga o svakoj potrošenoj i zarađenoj kuni ne mogu naškoditi ni jednoj kompaniji. Vjerujem da ćemo dijeliti iste vrijednosti«, kazao je Mario Pavić, predsjednika uprave Tankerske plovidbe, prilikom kupnje inicijalnih 24,53 posto dionica Turisthotela.


Sada, kada su se u javnosti »zavrtjele« svakakve priče, u Tankerskoj plovidbi strpljivo šute, ali će se po završetku javne ponude i njih morati nešto pitati. U ovom trenutku, kako su nam kratko naveli, nemaju komentara jer to ne smiju zbog preuzimanja. Po završetku procesa, obećali su, »vrlo rado će dati svoj osvrt«. No, kako se može čuti, njihova je želja da Turisthotel ostane Zadru i Zadranima.


Naime, zanimljiv je podatak da je čak devet od deset najvećih pojedinačnih dioničara dionice prodalo Tankerskoj plovidbi. Jedini koji dionice zasad nije prodao je Frane Skoblar. Vrijednost dionica koje on drži vrijede više od 25 milijuna eura. Naš izvor kaže da je »javna tajna« u investicijskim i fondovskim krugovima da je Frane Skoblar želio prodati Turisthotel Valamaru te da mu stoga Tankerska nije prihvatljiva. Valamar je, kaže naš izvor, trebao postati suvlasnik Turisthotela bez novca, unosom nedovršenog hotela Pical u temeljni kapital Turisthotela. To je trebala omogućiti izmjena statuta u vidu povećanja temeljnog kapitala Turisthotela unosom imovine, a što je na zadnjoj skupštini dioničara predlagao Frane Skoblar i njegov savjetnik Mladen Markoč, inače podpredsjednik Nadzornog odbora Valamara.


Zbog toga će biti interesantno pratiti daljnji razvoj događaja, ali kako stvari stoje, u ovoj priči nema pobjednika, gorčina će ostati kod svih sudionika, i onih koji su prodali, i onih koji su kupili.



Preuzimaju račun, ali i dugove


Preuzimanjem kompanije preuzima se naravno i novac na računu te kompanije, ali preuzimaju se i dugovi kompanije. Iz zadnjeg dostupnog financijskog izvještaja za treći kvartal 2022. godine jasno je čitljivo da je na datum 30. rujna 2022. Turisthotel raspolagao s oko 56,6 milijuna eura raspoloživih sredstava na bankovnom računu te oko 10,3 milijuna eura danih zajmova i depozita – ukupno manje od 67 milijuna eura. Kako se od završetka prethodne do početka sljedeće sezone novac topi, zasigurno ga je na računu već danas znatno manje od navedenog iznosa. Na navedeni datum bilance Turisthotel je što kratkoročnih, što dugoročnih dugova imao ukupno preko 27 milijuna eura. Jednostavnom računicom dolazi se do zaključka da bi preuzimanjem ukupnog udjela u Turisthotelu, Tankerska plovidba trebala platiti minimalno 183 milijuna eura više nego što je neto iznos gotovine na računima Turisthotela.