Foto: Tankerska plovidba/Vedran Karuza
Hrvatska je uz Finsku jedina europska zemlja koja ima poseban zakon o otocima, a što već samo po sebi dovoljno govori o njihovoj važnosti, rečeno je, uz ostalo, na konferenciji Razvoj pametnih i održivih otoka, koju je u Opatiji organizirao Novi list. O perspektivama razvoja otoka raspravljalo se na dva panela. Prvi je Povezanost, gospodarstvo i politika razvoja, a među onima koji su govorili bio je i Ivan Malik, voditelj Odjela za obalni linijski prijevoz Tankerske plovidbe.
Na drugom panelu se raspravljalo o mogućnostima i izazovima razvoja održivog i pametnog turizma na otocima. Na prvom panelu je predsjednik Uprave Jadrolinije, David Sopta, odgovarajući na pitanje o tome je li se stanje po pitanju prometne povezanosti otoka i broja putnika promijenilo nabolje u odnosu na razdoblje prije četiri godine, odgovorio da se situacija popravlja.
Brzobrodska linija Zadar – Rijeka
– Kao državni brodar, lani smo proslavili 75. obljetnicu, a sve te godine mi definitivno živimo s otocima. Ova godina vratit će brojke iz 2019. godine. U strukturi putnika, svake godine vidimo pomak nabolje, vidimo da je zaživjela i gospodarska aktivnost jer prevozimo i kamione s materijalima i robama. Ove godine se broj putnika približava 2019. godini, nakon pandemije i pada koji smo doživjeli 2020. godine.
Sve to smo prevladali i ove smo godine veliki optimisti. Uvodimo i novu, komercijalnu brzobrodsku liniju koja će povezati Zadar i Rijeku, preko otoka Paga, Raba i Lošinja, u ljetnim mjesecima. Mislim da će biti dobro prihvaćena od onih koji žele putovati s jednog otoka na drugi ili od otoka do Zadra ili Rijeke i obrnuto, kazao je Sopta.
Ivan Malik iz Tankerske plovidbe je istaknuo kako je razlika između komercijalnih i državnih linija velika, pri čemu komercijalne linije funkcioniraju isključivo ljeti, kada na otoke stiže velik broj turista.
– Nas veseli da cijelu godinu držimo dvije linije na dubrovačkom području, između grada i otoka, sve do Lastova. Naše posade su na terenu s otočanima, postale su već dio otočne zajednice pa znamo koliko puno otočanima te linije znače. Komercijalne linije imaju veliku ulogu u dovođenju turista na otoke, ali i one su integralni dio života otočana. Turističku sezonu bismo, ako želimo razvijati otoke, trebali produljiti zapravo na cijelu godinu, rekao je Malik.
Odgovarajući na pitanje o spremnosti za nadolazeću sezonu od koje se očekuju rekordni rezultati David Sopta je kazao da je nacionalna bijela flota u potpunosti spremna.
– Svake smo godine spremni. Flota je održavana, a ulažemo i u podizanje kvalitete i komfora na brodovima. Kad smo kod sezone, glavni izazov otoka je sezonalnost, odnosno ogromne razlike u broju putnika zimi i ljeti. Ljeti je velik pritisak na komunalnu i prometnu infrastrukturu, u koju spadamo i mi.
U ta četiri mjeseca cijela naša ekipa mora biti točna, precizna i sve mora štimati poput sata, kako bismo zadovoljili sve potrebe putnika, rekao je Sopta, dok je Malik iz Tankerske plovidbe istaknuo kako je i za TP line sezona najveći izazov jer imaju i komercijalne i državne linije.
Ljeti se preveze 90 posto putnika
– Čak i na državnim, cjelogodišnjim linijama, 90 posto putnika prevezemo u ljetnim mjesecima. No, važno nam je i ovih deset posto kojima svakodnevno osiguravamo povezanost s kopnom. Otočanima smo omogućili i mobilnu aplikaciju, na koju smo posebno ponosni, preko koje mogu instalirati svoju otočnu kartu, kupiti putnu kartu, a mogu i u realnom vremenu pratiti naše brodove i saznati hoće li isploviti ili ne, a to otočanima puno znači, rekao je Malik.
Paula Vidović, ravnateljica Agencije za obalni linijski pomorski promet, pojasnila je kako u Hrvatskoj postoji 50 državnih linija, od čega je njih šest profitabilno. Riječ je o 56 milijuna eura, koliko se ove godine ulaže u obalni linijski promet.
– Naše Ministarstvo je tu i razumije problematiku. Naravno da kod pitanja povezanosti otoka uvijek može bolje, no cijeli taj posao organizacije je velik, a ne vidi se. I otočani često ljestvicu postavljaju vrlo visoko, kazala je Vidović.
Dominik Paparić, ravnatelj Uprave za otoke u Ministarstvu regionalnoga razvoja i fondova Europske unije iznio je prilično zanimljiv podatak o broju građevinskih tvrtki i njihovih zaposlenika na otocima.
– Svake godine podnosimo izvješće o učincima Zakona o otocima. U njemu se spominje i građevinski sektor koji je na otocima najveći poslodavac, s 1.200 tvrtki i šest tisuća zaposlenih. U turizmu ih je upola manje, rekao je Paparić, dodavši po pitanju povezanosti otoka kako nije uvijek bilo dovoljno novca da se udovolji svim zahtjevima.
– Ove godine omogućili smo i jedinicama lokalne samouprave koje imaju na svom teritoriju specifično smještene otoke da prijave projekte za njihovo povezivanje, rekao je Paparić kojemu je postavljeno i pitanje o tome mogu li se na otoke vratiti oni koji su s njih iselili ili privući novi stanovnici s kopna.
– Prema popisu stanovništva otočno stanovništvo pada, ali pada tri puta manje nego na kopnu. Pritom broj djece u školama ne opada, nego raste, što je vrlo ohrabrujuće. Razvojna politika je takva da upravo nedostatke otoka pretvorimo u prednosti, poručio je Paparić.
najnovije
najčitanije
Zadar
DHMZ
Danas sunčano i toplo
Zadar
Prgodan program
Makedonsko kulturno društvo Biljana upriličilo program »Ususret Uskrsu«
Košarka
NBA liga
Cleveland zadnji sudionik drugog kruga, sada ih čeka Boston
Hrvatska
BIVŠA MOSTOVKA
Marija Selak Raspudić gostovala u Nu2: Nisam zbog toga sretna, ali zabrana pobačaja nije rješenje
Nogomet
HNL
Dinamo pobijedio kod Rijeke 2-1 i pobjegao na +4
Zadar
HRISTOS VASKRSE!
U Zadru proslavljen pravoslavni Uskrs: Pozivam vas da neumorno njegujemo potrebu za narodnim jedinstvom
Zadar
Rekordne brojke
[FOTO] Završeno 11. izdanje Wings for Life utrke, pobjednici u Zadru Kristijan Rubinić i Nataša Šustić
Zadar & Županija
Velika utrka
FOTO Točno u 13 sati krenula utrka Wings for Life, 8000 sudionika trče za one koji ne mogu
Zadar
Vremeplov
FOTO Zadar postao pravo središte svijeta oldtimera
Zadar
Poseban dan