Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

3 C°

Staklena periska u izlogu Muzeja Apoksiomena

21.05.2021. 11:42


Zadarska mlada kiparica Zvonimira Karavida dobila je veliku čast izlagati tijekom cijele sezone u Muzeju Apoksiomena u Malom Lošinju. Staklene periske naziv je izložbe koja je otvorena u povodu Međunarodnog dana muzeja, a Karavidina staklena periska od 90 centimetara krasit će prostor i izlog Muzeja sve do 15. rujna.
Ni sama autorica još nije vidjela izložbu, a zbog epidemioloških mjera, službenog otvorenja nije bilo. Epidemija je jedan od razloga što je njezina periska postavljena uz prozor te je tako može vidjeti velik broj ljudi, čak i kad je muzej zatvoren.


Krhko postojanje periski
– Bez obzira što su periske već bile izložene u Zadru i Rijeci, zapravo ih je uživo vidio tek malen broj ljudi, upravo zbog pandemije. Izložbu u Muzeju Apoksiomena čini samo jedna velika staklena periska, smještena uz sam prozor muzeja gdje dopire prirodno svjetlo i na taj način nabolje ističe njezinu teksturu, govori Karavida, koju je ova izložba jako razveselila.
– Čast mi je što su mi toliko vremenskog prostora ustupili i to u tijeku turističke sezone, a u jednom tako značajnom muzeju. Žao mi je što nije bilo službenog otvorenja, ali zato se jako veselim ljetu i odlasku u Lošinj, da i sama vidim izložbu, upoznam sam grad i cijeli otok, govori Zvonimira.
Zanimljivo je kako je u Malom Lošinju izložena potpuno nova skulptura, što zapravo nije bio plan.
– Trebala je biti izložena druga periska koja je već bila izložena u Zadru i Rijeci, ali kad sam je išla fotografirati za katalog – razbila mi se. Trebalo mi je nekoliko dana da to prebolim. Napravila sam novu skulpturu i jako sam s njome zadovoljna, tako da mi je na kraju čak draže da je tako ispalo, govori Karavida.
Staklo je primarni materijal ove akademske kiparice iz više razloga. Njegova prozirnost i krhkost odražava more, odražava periske čije je postojanje krhko, ali i njezin karakter, baš poput stakla, krhak i jak istovremeno.
Njezini su radovi prozračnih, čistih linija, lišeni svakoga suvišnog detalja, promišljene studije iz minimalizma u kojima je ipak ostavljen prostor za zaigranost, vedrinu, boje, estetsko iskustvo, otvarajući time mogućnost za zanimljivu interakciju sa svjetlom, svojevrsno modeliranje svjetlosti u staklu.


Prozirne, suptilne skulpture koje pozivaju na promišljanje
Ovisno o izvoru svjetla i načinu gledanja, iz prozirnih, gotovo nevidljivih suptilnih skulptura, pretvaraju se u skulpture koje hipnotički plijene pozornost i privlače gledatelje na studiozno promatranje. Proces izrade skulptura kiparica doživljava kao svojevrstan dijalog s materijalom. Izvodi ih staklenom fuzijom, odnosno slijeganjem jednoslojnog prozorskog stakla pod visokim temperaturama do 800 stupnjeva. Djela Zvonimire Karavida na suptilan nas način pozivaju na promišljanje i pokušaj razumijevanja prirode i našeg osobnog doživljaja i odnosa prema njoj.
Ciklus radova staklenih skulptura »Periske« recentni je opus kiparice nastao kao dio autoričina osobnog identiteta, njezine povezanosti s morem, životom u njemu i oko njega.
– Njezini su radovi prozračnih, čistih linija, lišeni svakoga suvišnog detalja, promišljene studije iz minimalizma u kojima je ipak ostavljen prostor za zaigranost, vedrinu, boje, estetsko iskustvo otvarajući time mogućnost za zanimljivu interakciju sa svjetlom, svojevrsno modeliranje svjetlosti u staklu. Ovisno o izvoru svjetla i načinu gledanja, iz prozirnih, gotovo nevidljivih suptilnih skulptura, pretvaraju se u skulpture koje hipnotički plijene pozornost i privlače gledatelje na studiozno promatranje. Djela Zvonimire Karavida na suptilan nas način pozivaju na promišljanje i pokušaj razumijevanja prirode i našeg osobnog doživljaja i odnosa prema njoj, napisala je viša kustosica Zrinka Ettinger Starčić, ravnateljica Muzeja Apoksiomena.