Tekst Nine Skorup najbolji je kad govori o stalnoj temi straha, kao glumačkog otrova i ujedno neizbježnog sastojka svih kreativnih procesa
Dobar običaj razmjene predstava između Hrvatskih narodnih kazališta doveo je do zagrebačke publike i zadarsku predstavu “Sarah Bernhardt”, koju je spisateljica Nina Skorup oblikovala prema tekstu francuskog biografa slavne glumice Henryja Gidela, kao i prema dramskom tekstu “Sarah i vrisak languste” Murrella i Wilsona, svojevremeno postavljenom i u zagrebačkom Teatru &TD. U naslovnoj se ulozi pojavljuje Jasna Ančić, strastvena i sugestivna glumica, dok režiju potpisuje Ivan Leo Lemo.
Produkcijska odluka da predstava bude premještena s velike pozornice zagrebačkog HNK-a u raskošan, zlatnobijeli, secesijski ukrašen foaje iste zgrade dodatno je pojačala dojam putovanja kroz vrijeme, dakako u smjeru glumičine epohe na početku 20. stoljeća. Dojam su kvarili jedino neisključeni mobiteli gledatelja, navodeći na pomisao da bi HNK mogao bar dio silnog novca koji dobiva iz državnog proračuna utrošiti na ometanje mobitelskih signala u samom prostoru izvedbe.
Materijal legende
Jasna Ančić igra Sarah Bernhardt kao studiju scenske neumjerenosti i hrabrosti. Od početnog obraćanja publici iz “Hamleta” te spuštanja pasioniranog cjelova na hladne kosti Yorickove lubanje koju steže u ruci, preko slatkog prepuštanja ulozi obožavanja, ali i osporavanja različitih mitova o sebi, Jasna Ančić evidentno voli naslovnu heroinu komada i pristaje uz njezinu potrebu jake samoteatralizacije.
Na sceni je i Mirko Šatalić kao glumičin tajnik i povremeni izvođački partner te Nebojša Lakić, zadužen za preludiranje na klaviru. “Očajna sam što ne mogu učiniti ništa a da me ne optuže za bizarnost”, ističe u ovoj predstavi Bernhardt, s time da su se pod tom bizarnošću često prozivali upravo oni aspekti glumičine ličnosti koji su prelazili granice socijalnog discipliniranja ženske kreativnosti. Glumica koja kontinuirano slika i bavi se kiparstvom, čita i upušta se u smjele dramaturške zahvate, vodi salone i ratne bolnice, a pri tom nikada ne zakida za kazališni doživljaj svoje redovne gledatelje (njihov se broj penjao na desetke tisuća), svakako pokazuje više autorskog erosa od bilo koje današnje izvođačice. Utoliko “Sarah Bernhardt” gotovo pedagoški pokazuje da biti umjetnica znači izdržati gomilu optužnica na račun vlastite “megalomanije i egomanije”, izrečenih dakako pod maskom tobožnje zabrinutosti za glumičin integritet.
Poklonstvo i idolopoklonstvo
Izbor biografskih anegdota i citata koji potpisuje Nina Skorup na odveć se senzacionalistički način dotiče i ljubavnih izbora Bernhardtove. Kao i u slučaju Zagorkine scenske biografije u zagrebačkom HNK-u, ulazak u budoar umjetnica strahovito banalizira njihovu profesionalnu dramu. Tekst Nine Skorup zapravo je najbolji kad govori o stalnoj temi straha, kao glumačkog otrova i ujedno neizbježnog sastojka svih kreativnih procesa. Gledano iz današnje perspektive, Sarah Bernhardt bila je nenadmašna retoričarka, ali glumački je daleko veći utjecaj izvršila njezina suvremenica, Eleonora Duse.
Veliki prijepor o njihovim izvedbenim stilovima traje već stotinu godina, o čemu predstava ne govori ni riječi. Ivan Leo Lemo podrazumijeva da je Sarah Bernhardt neprikosnovena carica kojoj se ovom predstavom želi pokloniti, a sličan je sentiment i autorice teksta te naslovne glumice. Mislim da bi predstava dobila na nijansiranosti i težini da se o velikoj glumici mislilo kritički ili barem komparativno, ali i ovako je vrijedna pozornosti.
Jasna Ančić igra Bernhardtovu kao koktel prkosa, ponosa i blage autoironije, što definitivno šarmira publiku. Poklonstvo i idolopoklonstvo, međutim, još uvijek borave preblizu jedno drugome, kao da je glavni cilj predstave prisvojiti popularni mit, a ne produbiti biografsku dramu. U obranu uprizorenja, istaknimo da bi mnoge suvremene glumice od Sarah Bernhardt mogle naučiti da veliki rezultati u umjetnosti dolaze samo kao posljedica fanatičke radišnosti, a ne povremenih “inspiracija”.
najnovije
najčitanije
KK Zadar
OSTAVILI SU VELIKI TRAG
‘Kolike ljudske i igračke veličine…’ Možete li prepoznati legende Zadra na ovoj fotografiji?
Hrvatska
ZAVIŽAN
Prijave za volonterski program Njegovatelj planinskih biljaka za 2024. godinu su zatvorene.
Zadar
kino zona
Ovog petka u Kino Zoni novi film Wima Wendersa i početak manifestacije „Mjesec našeg filma“
Crna Kronika
UKRAO TORBICU
KRAĐA NA CRVENIM KUĆAMA: Lopov ukrao torbicu u vlasništvu 46-godišnjakinje
Gastro
STANIĆ DISKONT
Ponudite sladoled na kuglice u vašem lokalu i obojite ljeto slatkim okusima
Zadar
PREČKA ULICA
U Zadru palo stablo na automobile, vatrogasci i policija na terenu
Crna Kronika
NEPRISTUPAČAN TEREN
Na Viru osoba upala među stijene sa quadom, intervenirale sve službe
Zadar
TRN U OKU ZADAR
‘Sad je tamo potpuni kaos’: Zadrani se žale na gužve na vrhu Puta Bokanjca: ‘Zeleno je pet sekundi…’
Županija
OBAVIJEST
HEP JAVLJA Ove ulice u županiji u četvrtak ostaju bez struje
Hrvatska
NOVO PODRHTAVANJE TLA