Dalmapolis je autentični neologizam koja označava novu urbanu, gospodarsku i društveno političku formaciju, a koju generiraju oslobođene kohezivne silnice između triju dalmatinskih gradova: Zadra, Šibenika i Splita, ističe Bašić u razgovoru za tportal
Zadarski arhitekt Nikola Bašić, čini se, pronašao je recept za ‘urbano uravnoteženje’ Hrvatske, odnosno za razvojnu ravnotežu Hrvatske: nasuprot Zagrebu kao formalnoj i stvarnoj metropoli, predlaže formiranje nove urbane, gospodarske i društvene formacije triju dalmatinskih gradova (Zadra, Šibenika i Splita), koju je već nazvao svojim autentičnim neologizmom – Dalmapolis, piše jučer tportal.
Dakako, ne radi se o krutom administrativnom pojmu ili nasilnom spajanju stoljećima bliskih a opet razdvojenih cjelina, nego tek oslobađanju njihovih potencijala koje bi, po njemu, nesumnjivo proizvelo jednak efekt. U ekskluzivom razgovoru novinaru Damiru Petranoviću za tportal objasnio je svoju ideju i prvi put javno predstavio kraće filmove s vizualizacijama po jednog zadarskog, šibenskog i splitskog projekta koji bi, za početak, promijenili lica ovih gradova i izazvali sinergijski učinak.
Regionalne metropole svjetski trend
Nikola Bašić autor je znamenitih zadarskih instalacija, Morskih orgulja i Pozdrava Suncu, ali i križeva na Kornatima, D-marine u uvali Mandalina u Šibeniku i dr.
– Dalmapolis je autentični neologizam koja označava novu urbanu, gospodarsku i društveno političku formaciju, a koju generiraju oslobođene kohezivne silnice između triju dalmatinskih gradova: Zadra, Šibenika i Splita. Radi se o superponiranju triju nodalnih regija u novi urbani sustav, koji proizvodi kohezivna sila oslobođena izgradnjom autoceste A1, a koja čvorove Zadar 2, Šibenik i Dugopolje svodi na vremensku distancu od prosječnih tridesetak minuta vožnje, što je u metropolitanskim relacijama savladiva i prihvatljiva distanca, rekao je Bašić.
Ističe da se spomenute distance odnose na udaljenosti urbanih čvorišta, te da je značajan dio njihovog međuprostora nalazi u procesu konurbacije (Split-Kaštela-Trogir; Zadar-Bibinje-Biograd; Šibenik-Vodice).
e. Poticanje razvitka regionalnih metropola svjetski je trend. Stoga je planiranje, promicanje i poticanje razvitka Dalmapolisa, kao novog urbanog sustava sa svojstvima litoralne metropole, strateški interes Hrvatske. Nju pritom oblikuju dva prirodna i kulturna identiteta – kontinentalni i primorski, srednjoeuropski i jadranski – pa bi urbani bipolaritet predstavljao organičko uravnoteženje njezinog primarnog urbanog sustava.
Nije megalomanija
– Ostvarenju ideje Dalmapolisa prethode i prijedlozi za snažne i vrlo specifične ‘dalmatinske urbane transformacije’: one slijede specifične razvojne smjerove pojedinih dalmatinski gradova i kao projekti – procesi manifestno svjedoče o njihovim sasvim personaliziranim razvojnim programima. Na tom tragu oni su reprezentativni za ideju Dalmapolisa koji se temelji na komplementarnosti i sinergiji, koja nikad ne smije ugroziti pojedinačne urbane identitete i individualitete’, rekao je Bašić za tportal.
– Onima kojima će se učiniti da su ovi projekti neostvarivi, utopistički ili megalomanski, moram reći da su sve moje ideje, a bilo ih je mnogo koje su u početku gledane s podozrenjem i u koje ni sam nisam do kraja vjerovao, u konačnici ostvarene ili su na putu realizacije. Pritom je za mene sasvim nevažno što su mojom brazdom često nastavljali orati neki drugi ljudi. Tako su i projekti koje danas predstavljamo poput odapetih strijela, koje više nitko ne može vratiti u tobolac. Oni neumitno putuju k svojem odredištu, ostaje samo pitanje kojom će putanjom i za koliko vremena dosegnuti svoj cilj.
Vrata Zadra
U dijelu koji govori o nama najzanimljivijem projektu, Vratima Zadra, ističe se kako se nakon godina obilježenih uspješnim rastom, Zadar postupno okreće kvalitativnom razvitku. Vrata Zadra su najznačajniji i najintrigantniji zadarski iskorak prema postupnoj, ali sveobuhvatnoj urbanoj rekvalifikaciji.
Ovaj projekt fokusiran je na područje Ravnica i utvrde Forte, zapušteni i podiskorišteni prostor iznimno velikog potencijala, koji se želi rekvalificirati i promovirati u suvremeno predvorje povijesnoga grada. Predlažući rekonstrukciju fortifikacijskog sustava kanala i povratak izvornog urbanog identiteta utvrđenog grada – kamenog broda, projekt svojim prostornim i programskim smjernicama afirmira novo gledanje na buduću zaštitu i razvitak povijesnog Poluotoka, ali i Zadra u cjelini. (tportal)
najnovije
najčitanije
Zadar
SANACIJA KROŠNJI
Od ponedjeljka se zbog radova privremeno zatvara ova ulica u Zadru
Hrvatska
VELIKI PROSVJED
Tisuću vatrogasaca na Markovom trgu, zapalili baklje: “Lažima se vatre ne gase”
Nogomet
Nakon 12 godina
Legenda Borussije Dortmund objavila kako napušta klub na kraju sezone. Sada ima samo jednu želju
Zadar
"MATIJINO STOLJEĆE RATA"
Predstavljena epska povijesna priča o stradanju jedne hercegovačke obitelji kroz četiri generacije
Crna Kronika
MATERIJALNA ŠTETA
Prometna nesreća na A1 kod Benkovca, vozi se uz ograničenje brzine
Županija
TRAGEDIJA U MORU
Đani Iglić o stradalom roniocu: ‘Bio je veliki profesionalac koji je znao sva pravila ronjenja’
Zadar
EMOTIVNA PJESMA
Petar Strmota napisao emotivnu pjesmu u čast Franka Lisice: ‘Plače nebo, muka grlo steže sve jače…’
Crna Kronika
smrtno stradao
TRAGEDIJA: U Rovanjskoj smrtno stradao ronilac
Plodovi zemlje i mora
Najulov 2024.
Josipov impresivni ulov: ‘Kaos je bio toliki da sam mislio da ću je izgubit koliko je podivljala’
Zadar
WINGS FOR LIFE