Problemi s brodskim vezama različiti su od otoka do otoka, neki su se uspjeli izboriti za dovoljan broj linija, mnogi traže uvođenje dodatnih, a neke bi preporodilo samo mijenjanje reda vožnje i njegovo prilagođavanje potrebama stanovnika. Najnovije poskupljenje dodatni je udarac koji ih čini nekonkurentnima
U održivi razvoj otoka godinama se upinje, no, osnovni preduvijet koji bi spriječio odseljavanje mladih i zadržao život na jadranskim biserima, još uvijek nije ispunjen. Loša prometna povezanost s kopnom glavna je kočnica razvoja otoka. Problemi s brodskim vezama različiti su od zadarskog, preko šibenskog do splitskog područja, neki su se uspjeli izboriti za dovoljan broj linija, na brojnim otocima traže uvođenje dodatnih linija, a neke bi preporodilo samo mijenjanje reda vožnje i njegovo prilagođavanje potrebama stanovnika. No, svi imaju istu poruku – da država, ukoliko uistinu želi zaustaviti odumiranje otoka, mora uložiti još veći napor kako bi poboljšala povezanost sa kopnom.
Dugi otok u zadarskom akvatoriju sedmi je najveći hrvatski otok po površini, a četvrti po duljini. – Na Dugom otoku je 1948. godine živjelo 5.000 ljudi, a danas nas je u 12 mjesta manje od dvije tisuće. To sve govori. Polako, ali sigurno, Dugi otok desetljećima odumire i taj proces se ne zaustavlja, a zbog odnosa države prema otocima i ono malo što je ostalo će se uništiti. Ono što nam kronično fali zbog mladih koji su budućnost i čiji odlazak moramo spriječiti, jest večernja linija za Zadar. Mi večernje linije nemamo. Znači, naša djeca se poput drugih ne mogu baviti izvannastavnim aktivnostima, mladi ne mogu otići na izlazak u Zadar, u kino, ništa – kaže Zoran Morović, načelnik Općine Sali. Najviše štete otoku, naglašava, donijelo je ukidanje trajektne linije iz Ancone preko Brbinja do Zadra te katamaranske veze Božava-Sali-Ancona.
Cijene van pameti
– To nas je dotuklo. Veza s Anconom bila je fantastična za turizam i razvoj otoka. Svi apartmani na otoku tada su bili puni, a od kada su veze ukinute, taj dio turista se više nikako ne može nadoknaditi, niti popunjenost ponoviti. A upravo je to ključno za život na otoku, barem ta sezona u kojoj smo bili puni, a ljudi radili. A uz to, sada nam najnoviji udarac dolazi kroz poskupljenje cijene prijevoza. Cijena karata je van pameti. Jedna četveročlana obitelj s automobilom treba platiti 592 kune da dođe do otoka. Za taj novac mogu biti tri dana u apartmanu na kopnu ili dva dana otputovati u Tursku i Grčku s avionom i punim pansionom. I tko će onda doći. Umjesto da se radi na razvoju otoka, posebno turizmu, na nas se još dodatno udara. Nastavi li se ovako, nema za nas sreće – nezadovoljno će Zoran Morović.
Na samo dva kilometra udaljenosti od Šibenika nalazi se otok Zlarin. Najpoznatiji po pjesnikinji Vesni Parun, iako su s njega potekle brojne poznate osobe, danas broji 200-ak stalnih stanovnika, dok se u ljetnim mjesecima broj ljudi na otoku podiže i na nekoliko tisuća. Usprkos činjenici da je Šibeniku najbliži naseljeni otok, i njegovi stanovnici muku muče sa brodskom linijom.
– Uvijek je ista povezanost, i zimi i ljeti. Jedan je problem nedovoljan broj pruga, posebno ljeti, a drugi njihova neusklađenost sa stvarnim potrebama otočana. Na primjer, zadnji brod sa Zlarina ide u 18,40. Nakon toga nema niti jedne linije. To je katastrofa. Mi smo od Šibenika udaljeni 20 minuta, a nemamo kako doći do grada, niti oni koji kod nas dođu, posebno ljeti, ne mogu ostati do večeri. U vrijeme kada su plaže pune i ljudi se kupaju, oni bi trebali trčati na brod. Ili da plivaju do Šibenika – opisuje Zlarinjanin, Vladimir Buneta. Problem je, smatra, na razini države, ali ga nitko godinama ne rješava.
Loš raspored linija
– Prema Zlarinu ima pet isplovljavanja dnevno – u 6, 9,30, 13,30, 15,30 i 19,30, a iz Zlarina četiri, sa zadnjim u 18,30. Linijski prijevoz naprosto nije dobro riješen. Dok je tako mi ne možemo razvijati gospodarstvo. Ne možete imati kvalitetnu turističku ponudu, ugostiteljstvo, neku firmu, bilo kakvu djelatnost, ako radna snaga ne može doći na otok i nakon posla se normalno vratiti kući. Primjerice, ako netko radi na Zlarinu i posao mu počinje u osam, on mora doći brodom u 6 u jutro i valjda sat i pol besciljno tumarati čekajući početak radnog vremena. Ako radi popodne, kući se nema kako vratiti. Jednako je s našim ljudima koji rade u Šibeniku. Posebno ako rade drugu smjenu jer nema broda oko 14-15 sati kojim bi otišli na posao, niti se na večer više mogu vratiti kući. Zbog loše povezanosti naši mladi ne mogu na posao u Šibenik već su prisiljeni na podstanarstvo u gradu, veli Buneta. Nezadovoljavajuće stanje, ističe, ne može se promijeniti bez uvođenja novog broda jer postojeća linija povezuje dva grada i dva otoka.
– Brod Tijat ide na relaciji Šibenik-Zlarin-Prvić-Vodice. S jednim brodom nemoguće je uskladiti plovidbu s našim potrebama. On s ovakvim rasporedom naprosto fizički ne može stići odraditi još jednu liniju niti se išta može mijenjati. A to je katastrofa. Zlarin je na 20 minuta od Šibenika, prvi smo i najbliži otok gradu i nama su prijeko potrebne dodatne linije, i to, važno, usklađene s potrebama, kako bi se otok mogao turistički i gospodarski razvijati, a ne odumirati jer svi zbog posla odlaze na kopno – naglasio je Buneta, poručivši da je rješenje uvođenje još jednoga broda koji bi odvezao prugu oko 9 ili 10 sati, oko 15 sati i u večernjim satima. – Eh, tada bi sve bilo drugačije. Ne da ljudi ne bi odlazili s otoka, nego bi potaknuli ljude iz grada da dođu raditi na Zlarin – zaključio je Buneta.
Dodatne linije neophodne
Zadovoljni nisu niti na dalmatinskom turističkom biseru – otoku Hvaru. Gradonačelnik Pjerino Bebić kaže da upravo traže uvođenje dviju dodatnih katamaranskih linija za turističku sezonu o kojoj ovisi cijeli otok. – Zimi je problem što smo veliki broj dana odsječeni od kopna katamaranskom linijom, a trajekt iz Korčule prolazi pokraj nas, ali se ne zaustavlja. Tražit ćemo da se i to promijeni. No, sada nam je ključno izboriti se za dvije katamaranske linije u turističkoj sezoni koja upravo počinje i nadam se da će u Jadroliniji imati sluha za nas. Katamaranske linije su prerijetke. Zimi iz Hvara idu samo dvije i to ujutro, a ljeti imamo tri linije u 6,30, 7,30 i 14 sati. S tim da su svi katamarani u sezoni prodani dan prije. Iz Splita za Hvar idu u 14 i 16 sati, a ljeti još i u 11,30. To je premalo i dvije dodatne linije su nam neophodne, kaže Bebić. Situacija je slična i u Starom Gradu i Jelsi, dodaje, nastavljajući da su i prilikom zadnjeg posjeta premijerke Jadranke Kosor upozoravali na lošu prometnu povezanost pa se nada nekom rezultatu.
Svaki otok zasebna je priča, sa svojim posebnostima i specifičnim problemima, no onaj koji zajednički dijele upravo je prometna povezanost. Bez čijeg će poboljšanja, poručuju, održivi otočni razvoj ostati samo lijepa želja na papiru.
Bebić: Kako razvijati turizam bez prometnih veza
– Prometna povezanost je ključna za život na otoku. Svaku milju što idete dalje od kopna i što je manji broj brodskih linija, manji je broj rođenih i stanovnika. Mladi će radije izabrati budućnost u Splitu ili Zagrebu nego ovdje. Turizam je naša strateški najvažnija grana, svi se u njega upinju, no ne stvaraju preduvjete za njegov razvoj. Kako ga razvijati kada nemate osnovno, prometne veze. Odgovorni u državnom vrhu uvijek će nabrajati koliko je novca uloženo i projekata realizirano, da se radi, da na otoke treba vratiti život, turizam razvijati, no ako se istovremeno najvažnije ne riješi, odnosno ne omogući kvalitetna veza otoka i kopna, onda mogu samo reći da se usprkos lijepim govorima, loše odnose i prema otocima i prema turizmu, kaže Pjerino Bebić.
najnovije
najčitanije
Gastro
odličan recept
Uživajte u čokoladnoj torti koja sagorijeva masti
Hrvatska
završio u remetincu
Predao se Nikola Petrač, osumnjičenik u aferi mikroskopi
Županija
PROBLEMI U PROMETU
Zbog olujnog vjetra za sav promet zatvorena A1 između čvorova Sveti Rok i Posedarje!
Kultura
predstave
Kazalište lutaka danas domaćin jedinstvene kazališne čarolije u čak dva termina
Crna Kronika
nepoštivanje propisa
Zadarska policija ponovno nadzirala bicikliste i romobiliste, dobar dio dobio kazne
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Zadar & Županija
PREDAVANJE
Kvaliteta života u Zadru jako pala! Evo koji je najbolji, a koji najgori gradski kvart…
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!